Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


W dobie bardzo wysokich cen paliwa, każdy z nas poszukuje auta oszczędnego, więc Seat ma propozycję dla dużo jeżdżących i nie potrzebujących większego samochodu, niż prezentowana dziś miejska Ibiza. Do testu otrzymaliśmy auto wyposażone w benzynowy silnik 1,6 o mocy 105KM, a dodatkowo doposażony w instalację gazową LPG

Opis

Limonkowy Hiszpan
Najnowsza Ibiza mimo kwadratowych kształtów nic nie straciła na agresywności i hiszpańskim temperamencie. Z przodu, spoglądają na nas kanciaste reflektory, które łączy chromowana atrapa w kształcie odwróconego trapezu. Linia boczna jest zwarta i charakterystyczna dla samochodu o sportowych aspiracjach, który osadzony został na 16 calowych alufelgach. Z tyłu, punktem charakterystycznym jest duży napis "Ibiza" nad którym umiejscowiono sporych rozmiarów znaczek hiszpańskiej marki. Całość zdobi, bardzo piękny i rzucający się w oczy limonkowy kolor nadwozia.

Zaskakująco przestronnie
Wnętrze Ibizy zaskakuje przestronnością. Z przodu, do dyspozycji mamy dwa bardzo dobrze wyprofilowane i komfortowe fotele. Podobnie jest z tyłu, gdzie wygodnie zasiądzie dwójka dorosłych osób, plus dziecko. Kanapa zapewnia wystarczający komfort nawet na dłuższych trasach. Z przodu, miejsca nie powinno zabraknąć nikomu, trochę gorzej jest z tyłu, gdzie przestrzeń uzależniona jest od osób siedzących przed nimi. Bagażnik dysponuje 295 litrami przestrzeni, zmniejszonej przez zapasowe koło, które nie jest umiejscowione w miejscu przeznaczonym dla niego z powodu zainstalowania zbiornika na gaz LPG.
Zegary usytuowane są w dwóch oddzielnych tubach, które rozdzielone są wyświetlaczem komputera pokładowego. Ich miłe dla oka, białe podświetlenie nie przeszkadza w czytelności i przejrzystości niezależnie od pory dnia. Konsola środkowa składa się z dwóch wyświetlaczy, które obsługują radio CD/MP3 i automatyczną klimatyzację. Na centralnym miejscu konsoli, usytuowano opcjonalny uchwyt do systemu przenośnej nawigacji TomTom.
Jakość wykonania wnętrza stoi na bardzo dobrym poziomie. Wszystko jest idealnie spasowane i łatwe w utrzymaniu czystości.

Benzyna plus LPG
Pod maską testowanego dziś Seata, znajduje się szesnastozaworowy silnik benzynowy 1,6 o mocy 105KM. Auto zostało dodatkowo wyposażone w instalację gazową LPG, która jak się okazuje nie ma większego wpływu na osiągi i dynamikę Ibizy. Przyśpieszenie do pierwszej setki zajmuje równe 10,5 sekundy i maksymalnie rozpędzimy limonkowego Seata do 187 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem bardzo dobrze pracującej, pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów, o krótkich skokach lewarka i niemalże sportowych przełożeniach. Elastyczność, mimo niezbyt dużego momentu obrotowego, wynoszącego równe 153Nm stoi na dobrym poziomie, dzięki temu kierowca ma pewność wykonywanych manewrów w różnych sytuacji na drodze.
Zawieszenie zestrojone jest typowo dla Seata, czyli stosunkowo twardo, więc auto prowadzi się bardzo pewnie w zakrętach i łukach. Jednak nie zapomniano o pasażerach i podróżowanie Seatem Ibizą należy do przyjemnych i komfortowych. Układ kierowniczy bardzo dobrze współpracuje, wykonując każde polecenia wydane przez kierowcę, a w razie potrzeby służy pomocą na zatłoczonych parkingach supermarketów.
Po omówieniu jednostki napędowej przejdźmy do sedna sprawy, a mianowicie kosztów podróżowania testowanym Seatem Ibiza. Zacznijmy od benzyny. Według producenta średnie spalanie prezentowanego Seata oscyluje w granicach 6,6 litrów benzyny bezołowiowej na każde 100 kilometrów. Przy dzisiejszej cenie paliwa (4,55 zł) zatankowanie pełnego 45 litrowego baku kosztuje 204,75 zł i wystarczy na około 681 kilometrów. Zupełnie inaczej ma się sytuacja z włączoną instalacją LPG. Podczas całego testu średnie spalanie gazu nie przekraczało 7,9 litrów. Przy cenie 1,88 zł za litr LPG, koszt pełnego zbiornika wynosi 56,4 zł i wystarczy na 379 kilometrów. A, to jakkolwiek by przeliczać wychodzi dużo taniej, niż ciągle drożejąca benzyna.

Tanie podróżowanie ale wysoki koszt zakupu
Prezentowany Seat Ibiza z instalacją LPG jest bardzo ciekawą propozycją dla osób sporo jeżdżących. Wtedy koszt zakupu instalacji gazowej szybko się zwróci, i nie będziemy przepłacać, za coraz droższe paliwo. Prezentowany dziś Seat Ibiza, to wersja Sport, a koszt jego zakupu z dodatkowym wyposażeniem (wraz z instalacją LPG) to spory wydatek, bo około 70 tysięcy złotych. Jednak, za tak wysoką cenę dostajemy w pełni wyposażony samochód pozwalający na komfortowe, a co najważniejsze, tanie podróżowanie.

Plusy
+ Stylistyka nadwozia
+ Instalacja gazowa
+ Przestronne wnętrze
+ Jakość wykonania wnętrza

Minusy
- Cena wersji prezentowanej
- Ograniczona przestrzeń bagażowa

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1598 ccm benzynowy
Moc: 105 KM przy 5600 obr./min
Moment obr.: 153 Nm przy 3800 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,5 sek.
Vmaks: 187 km/h
Zużycie paliwa: 8,9/5,3/6,6 [około 7,9 litrów LPG w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 45 litrów (benzynowy) // 30 litrów (LPG)
Teoretyczny zasięg: 681 kilometrów // 379 kilometrów
Wymiary: 4052/1693/1445 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1040 kg
Ładowność: 501 kg
Pojemność bagażnika: 295s/[b.d.] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja Sport
wyposażenie dodatkowe:
lakier metalik (+ 2 590 zł), tempomat (+ 690 zł), automatyczna klimatyzacja (+ 3 990 zł), felgi aluminiowe 16 calowe (215/45) (+ 1 190 zł), preinstalacja do nawigacji (+ 190 zł), radio CD/MP3 + 6 głośników + Aux-in + pilot sterowania umieszczony przy kierownicy (+ 1 799 zł), instalacja LPG (+ około 5 500 zł)

Cena: 54 990 zł. [wersja Sport] około 70 939 zł[wersja testowana]

AUTOR (Tekst+zdjęcia): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej