Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



W ostatnim czasie, trafił do naszej redakcji debiutujący w tym roku nowy Seat Ibiza. Do testów, otrzymaliśmy najbogatszą wersję Sport z wysokoprężnym silnikiem 1.9 TDI o mocy 105KM. Czas sprawdzić, czym zachwyci nas nowy model?

Opis

Nareszcie bez stylistyki minivana
Gdy pojawiły się pierwsze zapowiedzi nowej Ibizy, wszyscy zadawali sobie pytanie, czy nowy model urośnie także do rozmiarów minivana? Jednak, projektanci zaskoczyli wszystkich, pokazując zupełnie odmienioną w kształtach Ibizę. Stała się bardziej kwadratowa i kanciasta, ale nie straciła nic na agresywności i hiszpańskim temperamencie.

Przestronnie
Zaglądając do środka, początkowo nie będziemy wiedzieć, że jesteśmy w Seacie. Zupełnie inaczej niż w innych modelach zaprojektowano wnętrze, które po prostu zachwyciło mnie. Jest przytulne, lecz znajdujemy tu także elementy sportowe. Konsola środkowa jest uporządkowana, przejrzysta i czytelna w każdych warunkach. Składa się z dwóch, sporej wielkości wyświetlaczy obsługujących radio i klimatyzację. Na samej górze usytuowano opcjonalną, przenośną nawigację satelitarną TomTom. Zegary usytuowano w dwóch oddzielnych tubach o srebrnych obwódkach, rozdzielonych wyświetlaczem komputera pokładowego. Są czytelne i miło dla oka podświetlone, białym kolorem.
A, jak jest z przestrzenią? Okazuje się, że małe auto nie oznacza niewielkiej ilości miejsca. I to, właśnie udowadnia najnowsza Ibiza. Z przodu, miejsca jest wystarczająco dużo nawet dla bardzo wysokich osób. Fotele zapewniają komfort i szeroki zakres regulacji, a nawet niezłe trzymanie boczne. Z tyłu, wygodnie może podróżować tylko dwie dorosłe osoby plus dziecko. Miejsca nad głowami i na nogi jest wystarczająco sporo. Bez problemu, zapakujemy wszystkie nasze bagaże do 295 litrowego bagażnika o równej podłodze, lecz zbyt wysokim progu załadunkowym.
Spójrzmy teraz na materiały i plastiki użyte we wnętrzu. Wszystko jest bardzo dobrej jakości i bez zarzutu spasowane, a w dodatku łatwe w utrzymaniu czystości. Brawa dla Seata.

Dobrze znana jednostka dieslowska
Pod maską testowanego Seata Ibizy znajduje się wysokoprężna jednostka napędowa, zbudowana w technologii pompowtryskiwaczy o pojemności 1896ccm i mocy 105KM. Rozwiązanie takie ma niestety wadę, a mianowicie niezbyt dużą kulturę pracy silnika, w szczególności, gdy jest zimny. Silnik ten jest dobrze znany z innych modeli koncernu Volkswagen'a jako: "nie do zdarcia". Może dlatego właśnie Seat, postanowił montować go nawet w najnowszej odmianie Ibizy. A co nam to daje? Moc 105KM i 240Nm momentu obrotowego zapewnia przyśpieszenie do pierwszych 100km/h w 10.6 sekundy i maksymalnie rozpędzimy się do 186km/h. Ważące 1235kg auto, w każdej chwili ochoczo przyśpiesza i niema znaczenia z jaką prędkością podróżujemy. Silnik połączono z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów o precyzyjnych i zawsze wędrujących na swoje miejsca przełożeniach. Biegi dobrane są niemalże idealnie do parametrów i możliwości silnika. Napęd przekazywany jest na przednie koła o rozmiarze 215/45 R16.
Zawieszenie, łączy komfort i sportowe ambicje auta. Kierowca, ma poczucie pełnego panowania nad autem w każdej sytuacji, zaś pasażerowie w komfortowych warunkach podróżują, nawet podczas bardzo długich wyjazdów. Podobnie jest z układem kierowniczym, który posłusznie wykonuje, każde polecenie wydane przez osobę prowadzącą nową Ibizę.
Na koniec przyszła pora wspomnieć o wielkim atucie testowanego silnika. Podczas całego testu czerwona Ibiza, średnio zużywała tylko 5.5 litra oleju napędowego na każde 100 kilometrów. Coś niesamowitego, zważywszy na mój dynamiczny styl jazdy. Dzięki tak niewielkiemu spalaniu na 45-cio litrowym baku mamy możliwość przejechania około 820 kilometrów nie zjeżdżając na stację paliwową. W mieście zużycie wzrasta minimalnie i wynosi około 6.3 litrów. Niesamowicie oszczędny silnik!

Ciekawa propozycja
Testowany Seat Ibiza jest bardzo ciekawą propozycją dla osób lubiących, niezbyt duże wizualnie auto z przestronnym wnętrzem i oszczędnym silnikiem pod maską. Jednak, "hiszpański temperament" nie ominął ceny nowego modelu. Otóż, podstawowa wersja Sport to wydatek 57.990zł. zaś doposażona odmiana (taką, jak prezentowana Ibiza) to upust z naszego konta w wysokości 76.668zł. Sporo, jak na auto tej klasy, lecz zastanówmy się przed zakupem: "czy wszystkie gadżety są potrzebne, w codziennym użytkowaniu nowej Ibizy?".

Plusy
+ Niewielkie spalanie
+ Przestronne wnętrze
+ Dobre własności jezdne
+ Bogate wyposażenie

Minusy
- Cena wersji testowanej
- Klekot zimnego silnika
- Wysoki próg załadunkowy

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1896ccm turbodiesel (pompowtyskiwacze)
Moc: 105KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 240Nm przy 1900obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.6sek.
Vmaks: 186km/h
Zużycie paliwa: 6.1/3.8/4.7 [6.3/4.1/5.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 818 kilometrów
Wymiary: 4052/1693/1445 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1235kg
Ładowność: 391kg
Pojemność bagażnika: 292 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja Sport

Cena: 57.990zł. [wersja Sport] 76.668zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej