Po długich oczekiwaniach przyszedł dzień odbioru najmocniejszego w ofercie Seata Leona. Cupry z turbodoładowanym silnikiem benzynowym, osiągającym moc rzędu 240KM. A więc czas zacząć przygodę z najszybszym "Leonem zawodowcem".
Opis
Agresywny Leon zawodowiecCharakterystycznymi elementami usportowionej wersji Leona jest agresywny przedni zderzak, lusterka w czarnym kolorze i osiemnastocalowe alufelgi, z tyłu zaś, owalna końcówka układu wydechowego oraz inaczej zaprojektowany zderzak. Podróżując Seatem Leonem w wersji Cupra, a w szczególności w żółtym kolorze nadwozia, musimy się przyzwyczaić do ciągłych spojrzeń przechodniów i innych użytkowników dróg.
Czarno i jeszcze raz czarno
Wsiadając do środka Seata Leona Cupra, od razu zauważamy wszechobecną czerń. Spowodowane jest to wykorzystaniem tylko i wyłącznie czarnego koloru tapicerki i plastików. W tej wersji nawet podsufitówka jest czarna! Jedynym ożywieniem wnętrza są czerwone dywaniki oraz tej samej barwy podświetlenie deski rozdzielczej. No cóż, nie każdemu przypadnie to do gustu... Materiały, które zostały wykorzystane we wnętrzu stoją na bardzo wysokim poziomie i nie mogę mieć do nich żadnych uwag. Identycznie wygląda sytuacja z plastikami, które są dobrze spasowane, a w dodatku miłe w dotyku.
Przejdźmy do foteli. Z przodu do dyspozycji mamy prawdziwe kubełkowe fotele, które dzięki mocnemu wyprofilowaniu zapewniają rewelacyjne trzymanie w każdej sytuacji. Miejsca jest pod dostatkiem i każdy znajdzie wygodną pozycję dla siebie. Podobnie jest z tyłu, gdzie komfortowo podróżować mogą dwie dorosłe osoby, które mają sporo miejsca nad głowami jak i na nogi. Również bez problemu zapakujemy niezbędne bagaże, bo do dyspozycji mamy 341 litrów całkowicie płaskiej podłogi. Niestety dostęp do bagażnika utrudnia trochę wysoki próg załadunkowy.
Spójrzmy teraz na konsolę środkową. Jak w każdym Leonie, tak i tutaj wszystko jest uporządkowane i dziecinnie proste w obsłudze. Zegary posiadają białe cyferblaty i podświetlenie. Są czytelne i przejrzyste w każdych warunkach, nie zależnie, czy jest to dzień, czy noc.
Opisując wnętrze chciałbym wspomnieć, o charakterystycznych elementach usportowionej wersji Leona. Należą do nich między innymi: czerwone dywaniki, sportowa gałka zmiany biegów, idealnie leżąca w dłoniach kierownica i cyferblaty z logiem CUPRA oraz kubełkowe fotele i czarna podsufitówka. Całość tworzy niespotykaną atmosferę surowości i sportowego charakteru.
Najmocniejszy ze stawki
Pod maską testowanego Leona Cupra znajduje się dwulitrowa jednostka napędowa z turbiną o pojemności 1984ccm . Z niej producent uzyskał moc rzędu, aż 240KM, która dostępna jest w przedziale 5700-6300obr./min. Do mojej dyspozycji jest też duży moment obrotowy mający wartość 300Nm, uzyskiwany już przy 2200obr./min. i dostępny aż do 5500obr./min. Silnik został spięty z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów. Dzięki takim parametrom, Leon Cupra według producenta przyśpiesza do pierwszej setki w niecałe 6.5 sekundy od startu i może maksymalnie rozpędzić się do 247km/h. A jak jest w rzeczywistości, przekonamy się na zamkniętym odcinku testowym. Samochód przygotowany, silnik rozgrzany, pora na pierwszą próbę: sprint do setki i prędkość maksymalna. Startujemy: jedynka, dwójka i po 6.7 sekundach (własny pomiar) na liczniku mam pierwsze 100km/h i dalej Leon ochoczo rozpędza się, aż do licznikowych 260km/h. Kolejną próbą jest slalom, który ukaże jak zestrojone jest zawieszenie i układ kierowniczy mojego Leona Cupra. Po próbie już wiem wszystko, zawieszenie jest niesamowite. Podczas ostrzej pokonywanego slalomu auto prowadzi się jak po sznurku. Nie mamy tutaj do czynienia z żadnymi przechyłami nadwozia. Niczym przyklejony do asfaltu pokonuje slalom i zakręty. Podobnie ma się sytuacja z układem kierowniczym, który wykonuje dosłownie każde polecenie wydane przez kierowcę. Obie próby na zamkniętym odcinku Leon Cupra zaliczył na piątkę z plusem. Elastyczność stoi na bardzo wysokim poziomie i w każdej chwili auto chętnie przyśpiesza. Pora na test w mieście. Okazuje się, że posiadając sportowe auta nie musimy obawiać się o komfort podróżowania. Mimo stosunkowo twardego zawieszenia Leon zapewnia wystarczająco dużo komfortu podróżowania dla wszystkich pasażerów. Nikt nie będzie narzekać na bóle kręgosłupa, spowodowane zbyt twardym zawieszeniem. Po prostu Leon Cupra udowadnia nam, uniwersalność usportowionych kompaktów.
Na koniec muszę zjechać na stację paliwową. Ekstremalna jazda po zamkniętym torze, spowodowała zużycie paliwa w granicach 18 litrów benzyny bezołowiowej. Jednak podczas normalnego użytkowania, Leon Cupra zadowala się średnio 9.5 litrami, na każde 100 kilometrów. Przy takim spalaniu, na pełnym 55 litrowym baku, mamy możliwość przejechania około 578 kilometrów, bez odwiedzania stacji paliwowej. Biorąc pod uwagę sportowe osiągi Seata, musimy przyznać, że zużycie jest umiarkowane i nie powinno nikomu rujnować portfela.
Rodzinny sportowiec
Seat Leon Cupra, jest przedstawicielem samochodu rodzinnego, o sportowych osiągach. Jest przestronny, zapewnia wygodne i komfortowe podróżowanie dla pasażerów, a w ekstremalnych sytuacjach może dostarczyć niesamowicie dużo adrenaliny dla kierowcy. Taki rodzinny "sportowiec" to wydatek rzędu 99.900zł za wersję podstawową, zaś prezentowana dziś w artykule to koszt 112.720zł. Moim zdaniem, cena za w pełni wyposażony samochód, ze sportowymi osiągami i przestronnym wnętrzem nie jest wygórowana. Wybór i tak pozostawiam dla potencjalnych klientów, a z tego co wiem w salonach Seata, Leon Cupra sprzedaje się jak przysłowiowe "świeże bułeczki"!
Plusy
+ Stylistyka nadwozia
+ Osiągi
+ Przestronne wnętrze i sporej wielkości bagażnik
+ Umiarkowane zużycie paliwa
+ Cena
Minusy
- Wysoki próg, utrudniający dostęp do bagażnika
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1984ccm turbo (benzyna)
Moc: 240KM przy 5700-6300obr./min
Moment obr.: 300Nm przy 2200-5500obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 6.4sek. (6.7 sek. własne pomiary)
Vmaks: 247km/h (260km/h własne pomiary)
Zużycie paliwa: 11.4/6.5/8.3 [12.1/7.3/9.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55litrów
Teoretyczny zasięg: 578 kilometrów
Wymiary: 4323/1768/1458 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1375kg
Ładowność: 570kg
Pojemność bagażnika: 341/[1166] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Cupra
Cena: 99.900zł. [wersja Cupra] 112.720zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): autor i Marcin Ławnik