Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


W dzisiejszym artykule chciałbym Państwu zaprezentować rodzinnego Seata, a mianowicie Alteę w wersji XL, z turbodoładowanym dwulitrowym dieslem o mocy 140KM.

Opis

O sportowej linii
Spoglądając z przodu na mojego Seata, nie jesteśmy w stanie odróżnić z jakim modelem mamy do czynienia. Toledo, czy może Altea? Wielkie logo umiejscowione na ogromnym grillu, łezkowate światła to charakterystyczne linie przodów obu aut z pod znaku Seata. Z tyłu nasz wzrok przykuwają stuningowane lampy skonstruowane w stylu "lexuslook". Nie każdemu ten styl przypadnie do gustu, lecz o gustach się nie dyskutuje. Całość, to bardzo ciekawe stylistycznie auto rodzinne, o sportowej linii nadwozia.

Najbardziej znany diesel pod maską
Zaglądając pod maskę, moim oczom, ukazuje się znana już dwulitrowa, turbodoładowana jednostka napędowa TDI o mocy 140KM. Zbudowana jest w technologii pompowtryskiwaczy, która powoli zastępowana jest Common Rail. Dodatkowo do dyspozycji mamy 320Nm momentu obrotowego, który pomaga nam rozpędzić się do pierwszej setki w zaledwie 10 sekund. Jednak na tym nie koniec i moja Altea ochoczo wyrywa do przodu aż osiągniemy prędkość maksymalną wynoszącą 201km/h. Elastyczność stoi na wysokim poziomie i nie mamy na co narzekać! Samochód reaguje na każde polecenie wydane przez kierowcę. Silnik został połączony z 6-cio biegową, manualną skrzynią biegów o charakterystycznych, krótkich skokach lewarka. Poszczególne przełożenia wędrują zawsze precyzyjnie na wytyczone miejsce.
Zawieszenie zestrojono twardo, ale komfortowo. Dzięki, czemu autem można podróżować wygodnie i pewnie. Jest to zestrojenie idealne, dla głowy rodziny o sportowym zacięciu.
Przyszedł czas aby złożyć wizytę pod dystrybutorem z napisem "ON". Jak się okazuje w mieście spalanie waha się w granicach 8.1 litrów. Podczas wyjazdów poza miasto, zużycie paliwa spada do zaledwie 5.7 litrów, zaś podczas całego testu Seat Altea XL zużył średnio 6.6 litrów na każde 100 kilometrów. Wynik zasługuje na pochwałę.

Przestronnie
Wykorzystałem małą przerwę na tankowanie auta, aby przyjrzeć się dokładnie wnętrzu. Mamy wrażenie, że już skądś znamy to wnętrze. I wcale się nie mylimy. Z identyczną deską rozdzielczą mieliśmy do czynienia w większym bracie Toledo. Nie ma co się dziwić, ponieważ w dzisiejszych czasach coraz więcej producentów stosuje takie rozwiązanie dla zmniejszenia kosztów. Do konsoli środkowej, jak i do deski rozdzielczej nie mamy żadnych uwag. Ergonomiczna, uporządkowana i łatwa w obsłudze. Zegary zamontowane są tam gdzie powinny być, czyli przed kierowcą. Prędkościomierz, obrotomierz oraz pozostałe wskaźniki, między innymi ekran komputera pokładowego, umieszczono w trzech oddzielnych tunelach. Taki zabieg nadaje autu charakter sportowy mimo, że jest to auto rodzinne. Wszystkie zegary są czytelne i posiadają miłe dla oka, czerwone podświetlenie.
Przednie fotele i tylna kanapa, zapewniają wygodną podróż. Niezależnie czy jesteśmy wysocy czy niscy znajdziemy dla siebie wygodną pozycję i nawet po długich godzinach podróży nie poczujemy zmęczenia. Dodatkowo przy pokonywaniu z większą prędkością zakrętów, przednie fotele zapewnią nam trzymanie boczne.
Na koniec przyszedł czas zajrzeć do bagażnika. Po podniesieniu klapy, mamy do dyspozycji 532 litrową przestrzeń bagażową o regularnych kształtach i średnio wysokim progu załadunku. Krótko mówiąc, ta pojemność jest wystarczająca aby zabrać wszystkie bagaże nawet w daleką podróż.

Zbyt drogo! Lecz warto się zastanowić
Seat Altea XL w najbogatszej wersji wyposażeniowej (Stylance) to wydatek 94.089zł. Jeśli ktoś z Was, chciałby stać się posiadaczem prezentowanej Altei XL, musi naszykować aż 123.479zł. Dużo? Moim zdaniem bardzo dużo, nawet jeśli pod uwagę będziemy brać fakt pełnego wyposażenia auta. Ale, pomijając kwestię ceny, to Altea XL jest samochodem godnym polecenia każdej rodzinie ceniącej komfort i oszczędność w podróży.

Plusy
- Ciekawa stylistyka
- Dynamiczny i oszczędny silnik
- Duży bagażnik

Minusy
- Cena

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1968ccm (turbo diesel)
Moc: 140KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 320Nm przy 1750-2500obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.0 sek.
Vmaks: 201 km/h
Zużycie paliwa: 7.7/4.8/5.9 [8.1/5.7/6.6 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 830 kilometrów
Wymiary: 4467/1768/1581 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1469kg
Ładowność: 620kg
Pojemność bagażnika: 532/[1604] l [po rozłożeniu siedzeń]
Ilość drzwi/Ilość miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja Stylance

Cena: 94.089zł. [wersja Stylance] 123.479zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej