Niemiecka precyzja, hiszpański temperament - co z tego powstało? Seat Ibiza w najmocniejszej wersji Cupra z silnikiem diesla 1.9 TDI i mocy 160 KM. Auto, które ma dobrze jeździć, jeszcze lepiej wyglądać, a do tego mało palić.
Opis
Hiszpański temperamentJak przystało na prawdziwego Hiszpana, tak i testowany model Ibizy ma w sobie nutkę temperamentu co sprawia, że widząc go w naszym tylnym lusterku odczuwamy dreszczyk emocji, wtedy zostaje nam tylko uprzejmie zjechać na bok i patrzeć jak ta żółta, hiszpańska "strzała" wyprzedza nas. Auto posiada fantastycznie zaprojektowany przód z dużym, masywnym zderzakiem, w których umieszczone są ogromne wloty sprawiające iż powietrze kierowane jest bezpośrednio do silnika. Przetłoczenia widoczne na masce mogą świadczyć, że projektanci Seata wzorowali się w pewnym stopniu na bolidach F1. Całość świetnie podkreślają duże reflektory. Tył auta to przede wszystkim tak jak i z przodu masywny zderzak, w którym osadzona została duża, rzucająca się w oczy, sportowa końcówka układu wydechowego. Trzecie światło stopu wkomponowane jest w spoiler, który oprócz poprawiania aerodynamiki Ibizy sprawia, iż nasz Seat wygląda naprawdę groźnie. Całą Ibizę osadzono na aluminiowych 17 calowych obręczach z oponami o wymiarach 205/40.
Wszystkie te dodatki powodują, że auto swym wyglądem i brzmieniem przyciąga wzrok mijających nas osób.
Sportowe wnętrze
Wnętrze Cupry jak i cała reszta została wykonana z niemiecką precyzją i od razu uświadamia nam, że mamy do czynienia ze sportowym samochodem. Świetnie wyprofilowane siedzenia zarówno kierowcy jak i pasażera, ( kubełki ) naprawdę dobrze trzymają na zakrętach, a tylna przestrzeń zapewnia całkiem przyzwoite warunki podróżowania dla dwóch osób. Jest tam dosyć dużo miejsca na nogi jak i nad głową, a kanapa jest w miarę komfortowa, o ile w ogóle możemy mówić o jakimkolwiek komforcie w tego typu aucie. Bez problemów powinniśmy zapakować bagaże do dosyć pojemnego jak na auto sportowe bagażnika. Jedyną wadą jest stosunkowo wysoki próg załadunkowy, co może utrudnić życie przy cięższych bagażach. Kierownica jest mała i dobrze układa się w dłoniach, a do tego szyta grubą czerwoną nicią, świetnie to wygląda. Duże, okrągłe zegary są czytelne i jak przystało na samochód w tej klasie mają czerwone podświetlenie. Całość znakomicie podkreślają, czerwonego koloru dywaniki, stalowe pedały, oraz unikalna gałka zmiany biegów ze znaczkiem FR.
Mały sportowiec
Seat Ibiza Cupra TDI jest jednym z najmocniejszych samochodów z silnikiem wysokoprężnym w swoim segmencie. Silnik 1.9 TDI o mocy 160 KM (118 kW) i momencie obrotowym sięgającym 330 Nm przy 1900obr./min. oparty jest na jednostce 1.9 TDI (130KM) z Ibizy FR. Silnik współpracuje z sześciostopniową skrzynią biegów. Według producenta diesel może rozpędzić się do prędkości 220km/h. Pierwsze 100 km/h na prędkościomierzu zobaczymy zaledwie po 7,6 sekundach . Jeśli te cyfry nie przekonują Państwa do Cupry, to pragnę dodać, że wyżej wymienione parametry są osiągane przy średnim spalaniu 7 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Takie zużycie powinno zrobić ogromne wrażenie, zwłaszcza na ludziach lubiących jeździć dynamicznie ale oszczędnie. Aby Cupra nie była tylko szybka, ale również bezpieczna została wyposażana w poduszki powietrzne przednie i boczne, ABS, TCS oraz (na specjalne życzenie klienta) w ESP. Za osiągami auta podąża równym krokiem, układ kierowniczy oraz zawieszenie. Oba elementy idealnie dopasowano do możliwości sportowego samochodu. Zawieszenie zestrojono bardzo twardo i praktycznie możemy zapomnieć, o jakimkolwiek komforcie jazdy w dłuższej trasie. Po prostu auto stworzono dla fanów odczuwania każdych nierówności i kamieni jakie napotkamy na drodze. No cóż, Cupra to ekstremalnie, sportowe auto!
Dla singli.
Testowany model Seata, to idealna propozycja dla singli, lubiących szybką jazdę i wyróżnianie się w tłumie. Auto jest 3 drzwiowe, głośne i szybkie, ma sztywne sportowe zawieszenie, i agresywny żółty kolor. Znakomity układ kierowniczy, 6 biegowa skrzynia, oraz genialne hamulce powodują, iż podróżując nim poczujemy ogromną przyjemność z jazdy. Wszystkie te cechy sprawią że zarówno w miejskich bulwarach jak i na autostradach ludzie będą oglądać się za nami. Niestety, aby móc poczuć te doznania, trzeba dość dużo zapłacić, gdyż nasz Seat to wydatek rzędu 102.940zł. Przyjemności są kosztowne a dokładnie mówiąc były, ponieważ Ibiza Cupra nie jest już oferowana w Polskich salonach.
Plusy
+ Dynamiczny silnik
+ Niskie spalanie
+ Skrzynia biegów
+ Układ kierowniczy
Minusy
- Cena
- Głośna praca silnika
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika:
Moc: 160KM przy 3750obr./min
Moment obr.: 330Nm przy 1900obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 7.6 sek.
Vmaks: 220km/h
Zużycie paliwa: 6.3/5.0/5.5 [8.0/6.1/7.0 w teście](l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 45litrów
Teoretyczny zasięg: 643 kilometrów
Wymiary: 3955/1700/1440 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1030kg
Ładowność: 505kg
Pojemność bagażnika: 265/[1030] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/5
Wyposażenie: wersja Cupra
Cena: 88.590zł. [wersja Cupra] 102.940zł. [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Grzegorz Białecki
(Zdjęcia): Marcin Ławnik oraz Artur Ławnik