SEAT Ibiza FR 2.0 TDI Common Rail 143 KM jest już dostępny w hiszpańskich salonach SEAT-a. W Polsce samochód będzie dostępny w czwartym kwartale 2010 roku.
Ze sportowym wizerunkiem Ibizy FR idą w parze osiągi auta. Samochód rozpędza się do maksymalnie 210 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy. Elastyczność na poszczególnych biegach także nie powinna budzić zastrzeżeń. Wartości te nie przekładają się jednak na zwiększone zapotrzebowanie na paliwo. Ibiza FR zużywa skromne 4,6 litra paliwa na 100 kilometrów i spełnia wymagania najnowszej normy EU-5 dotyczącej emisji spalin.
Postarano się także, aby bardzo skuteczne nawet w podstawowej wersji zawieszenie i podwozie nowej Ibizy pozwalało w pełni wykorzystywać dostępny zapas mocy. Znakomite osiągi odpowiadają koncepcji modelu. Niemałe znaczenie dla poprawy właściwości trakcyjnych Ibizy ma zastosowanie innowacyjnej elektronicznej automatycznej blokady mechanizmu różnicowego XDS.
Podobnie jak w przypadku wersji benzynowej nowa Ibiza FR będzie dostępna zarówno jako sportowe SC, jak i praktyczny pięciodrzwiowy hatchback z elementami wzorniczymi wyróżniającymi ją na tle pozostałych wersji modelu. Nową Ibizę FR można rozpoznać po specjalnych zderzakach, osłonach chłodnicy z siatki z sześciokątnymi oczkami i chromowaną obwódką centralnego grilla, charakterystycznej „koncepcji strzały”, srebrnych obudowach lusterek bocznych, specjalnym wzorze 17-calowych obręczy kół z oponami o rozmiarze 215/40 i podwójnej końcówce wydechu umieszczonej z boku.
Sportowy klimat wnętrza tworzą błyszczące czarne elementy deski rozdzielczej, w tym daszek nad panelem wskaźników i obwódki kratek wentylacyjnych. Sportowy wygląd mają też same wskaźniki z logo FR oraz kierownica. Sportowe fotele z pikowaną tapicerką również są inne niż w pozostałych wersjach modelu. Na oparciach przednich foteli umieszczono logo FR.
SEAT Ibiza FR 2.0 TDI CR jest oczekiwaną nowością w dotychczasowej gamie wersji Ibizy i zapowiada pojawienie się kolejnych mocnych silników Grupy Volkswagena na platformie Ibizy.
Na potrzeby nowej Ibizy FR zarówno z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym opracowano nowy system intercoolera montowanego z przodu, co ma szereg zalet w porównaniu z bocznym umieszczeniem tego podzespołu w poprzedniej generacji Ibizy FR.
Intercooler znajduje się teraz w strefie zasysania wentylatora, co maksymalizuje jego efektywność w porównaniu z rozwiązaniem stosowanym w poprzedniej Ibizie, gdzie przepływ powietrza nie był wymuszany. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że powietrze o podwyższonym ciśnieniu jest też przez cały czas kierowane na chłodnicę.
O parametrach intercoolera decyduje przede wszystkim powietrze, które się do niego dostaje, dlatego element ten został umieszczony centralnie w dolnej części z przodu auta. Taka lokalizacja stanowi dodatkową zaletę przy jeździe z niską prędkością lub dużym obciążeniem.
Masę elementu zmniejszono z 1,6 kg do 1 kg, a objętość chłodzonego powietrza wzrosła z 2,9 dm3 do 4,8 dm3. Oprócz poprawy efektywności wynikającej ze zwiększonej objętości powietrza, wzrosły także osiągi dzięki umieszczeniu intercoolera z przodu pojazdu (tam gdzie panuje najwyższe ciśnienie) i zastosowaniu wymuszonego przepływu powietrza za pomocą elektrycznych wentylatorów. Po tych zabiegach temperatura zassanego powietrza zostaje obniżona o około 7oC.
Z uwagi na fakt, że silnik 2.0 TDI wypełnia praktycznie całą komorę silnika, akumulator został przeniesiony do bagażnika, co jednak nie wpłynęło znacząco na zmniejszenie pojemności bagażnika.
W nowej Ibizie FR 2.0 TDI CR zmieniono charakterystykę podwozia w porównaniu z poprzednią FR z silnikiem 1.9 TDI 130 KM. Główne różnice dotyczą przedniej osi. Znakomicie dobrana progresja amortyzatorów gwarantuje najwyższą precyzję zarówno na krętych drogach, jak i na autostradzie. Sprężyny zawieszenia usztywniono o około 6 procent w porównaniu z poprzednią FR, a elementy metalowo-gumowe skrócono o 2 milimetry. Drążek stabilizujący nadal ma średnicę 19 milimetrów.
Kolejna istotna różnica to większy rozstaw kół osi przedniej. Dodatkowe 29 mm wymusiło zmianę nastawów i zastosowanie nowych elementów metalowo-gumowych łączących zawieszenie z nadwoziem.
Zmiany w tylnej osi polegały na usztywnieniu sprężyn o 2 procent oraz zastosowaniu amortyzatorów o zmodyfikowanej charakterystyce. Rozstaw kół także zwiększył się o 29 milimetrów.
W celu zapewnienia lepszego trzymania się drogi w nowej Ibizie FR zachowano prześwit poprzednika, co oznacza, że samochód jest o 15 mm niższy w porównaniu z Ibizą w wersji podstawowej.
Kolejne rozwiązania to bardziej sportowa charakterystyka elektronicznych układów wspomagających kierowcę: ABS, ESP, systemu kontroli stabilności oraz systemu kontroli trakcji TCS. Specjalne oprogramowanie i starannie dobrane parametry tych systemów pozwalają na bardziej precyzyjny i sportowy styl jazdy.
Nowa Ibiza FR jest wyposażona w bardzo skuteczny układ hamulcowy, w którego skład wchodzą przednie tarcze wentylowane o średnicy 288 milimetrów i tarcze pełne z tyłu o średnicy 232 milimetrów. Ogumienie zastosowane w pojeździe ma wymiary 215/40.
Różnice w porównaniu z obecną wersją Ibizy Sport to sztywniejsze sprężyny (odpowiednio o 8 i 10 procent z przodu i z tyłu) oraz większe elementy metalowo-gumowe z przodu. Samochód ma o 5 mm mniejszy prześwit, a średnicę drążka stabilizującego zwiększono z 18 do 19 milimetrów.
Pod względem dynamiki nowa Ibiza FR reprezentuje podobny poziom, jak wersja benzynowa 1.4 TSI. Jedyna różnica to rozkład mas wynikający z większego bloku nowego silnika wysokoprężnego.
Źródło: Seat