Nowy SEAT Ibiza jest pierwszym modelem Grupy Volkswagena zbudowanym na premierowej platformie opracowanej specjalnie dla segmentu supermini. Jej zastosowanie oznacza nie tylko poprawę stabilności i wyższy komfort, ale także znakomity poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Nowy SEAT Ibiza 2008 - sztandarowy produkt marki - jest wzorcowym pojazdem w swoim segmencie pod względem jakości. Produkowany wyłącznie w nowoczesnej fabryce w Martorell koło Barcelony, jest już czwartą i bez wątpienia najbardziej imponującą generacją tego auta. Doskonały postęp pod względem wzornictwa, jakości, bezpieczeństwa i wyposażenia nowego sportowego modelu hiszpańskiej marki jest zapowiedzią ofensywy nowych produktów.,br>,br> Kolejnym elementem wyróżniającym nową Ibizę jest troska o środowisko. 95% części i podzespołów tego pojazdu nadaje się do recyklingu, a poziom emisji CO2 we wszystkich oferowanych silnikach jest niższy od przeciętnego i wynosi mniej niż 120 g/km we wszystkich wersjach z silnikiem Diesla oraz poniżej 160 g/km w przypadku wszystkich silników benzynowych.
Nowy SEAT Ibiza jest pierwszym pojazdem seryjnym zaprojektowanym całkowicie pod kierunkiem Luka Donckerwolke, autora m.in. takich wcześniejszych projektów jak Lamborghini Murcielago i Gallardo. Główny Projektant SEAT-a narysował bardziej drapieżną sylwetkę, nadając Ibizie wyróżniający się wygląd. W nowym stylu SEAT-a dominują zdecydowane geometryczne kształty. Przejawem ewolucji linii pojazdu są przede wszystkim nowo zaprojektowany przód i nowa interpretacja „dynamicznej linii”. Nowa koncepcja SEAT-a, tzw. „wzornictwo strzały”, polega na przeniesieniu przednich reflektorów i atrapy chłodnicy pod linię maski, w celu stworzenia oryginalnego konturu grotu. „Dynamiczna linia” została natomiast bardziej wyeksponowana wzdłuż boków pojazdu. Muskularne tylne błotniki i wyraźnie zaznaczone nadkola, a także lusterka boczne poniżej krawędzi szyb oraz potężny wlot powietrza pod przednim zderzakiem nadają Ibizie zdecydowanie sportowy i młodzieńczy wizerunek. W środku gruntownie zmodernizowano przedział pasażerski. Projektanci zwrócili szczególną uwagę na jakość wykonania i spasowania elementów, zastosowane materiały i kolory tapicerki. Efekt ich pracy to zdecydowanie sportowa kabina, której najważniejszym elementem jest zwrócona ku kierowcy deska rozdzielcza z nowozaprojektowanymi kratkami wentylacyjnymi. Kierowca ma do dyspozycji także gniazda USB i Aux-in do podłączenia iPoda, odtwarzacza MP3 albo innego sprzętu muzycznego lub nośnika danych. W środkowej części konsoli znajduje się dodatkowe złącze przenośnego systemu nawigacji.
Istotne są zmiany głównych wymiarów samochodu, zarówno z zewnętrz, jak i wewnątrz, co pozwoliło na znaczne zwiększenie funkcjonalności pięciodrzwiowej wersji. Wymiary Ibizy zbudowanej na nowej platformie to: 4052 mm długości; 1693 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2469 mm i jest o 7 mm większy niż w poprzedniej generacji modelu. Rozstawy kół zwiększono odpowiednio o 30 mm i 33 mm, do 1465 mm i 1457 mm. Większy jest nie tylko przedział pasażerski. Bagażnik auta urósł o całe 25 litrów, dzięki czemu nowa Ibiza jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie, oferując 292 litry przestrzeni bagażowej (przy rozłożonych tylnych siedzeniach).
Oferta silników dostępnych w nowej Ibizie obejmuje sześć jednostek, w tym trzy silniki benzynowe i trzy diesle. Zwolennicy silników benzynowych maja do wyboru: 1.2 70 KM, 1.4 85 KM i 1.6 105 KM. Każdy z nich współpracuje standardowo z pięciobiegową manualną przekładnią, a stosowne modyfikacje pozwoliły obniżyć zużycie paliwa i emisją CO2 do poniżej 160 g/km. Z kolei istotne modyfikacje w silnikach wysokoprężnych przyczyniły się zasadniczo do poprawy osiągów i zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego. Moc silnika 1.4 TDI (80 KM) nie zmieniła się, natomiast jednostki 1.9 TDI montowane w nowej Ibizie mogą rozwijać moc 90 lub 105 KM. Podobnie jak w przypadku wersji benzynowych, również we wszystkich wersjach auta z silnikiem Diesla montowane są pięciobiegowe przekładnie manualne.
Nowy SEAT Ibiza w wersji pięciodrzwiowej będzie dostępny w trzech typowych dla marki wersjach wykończenia - Reference, Stylance i Sport - charakteryzujących się bogatym wyposażeniem bez względu na wersję. Nawet w wersji podstawowej Reference wyposażenie obejmuje między innymi ABS, dwie czołowe poduszki powietrzne, boczną poduszkę powietrzna chroniącą klatkę piersiową, elektrycznie sterowane szyby boczne i centralny zamek z pilotem.
W Polsce auto dostępne będzie w sieci salonów sprzedaży wczesną jesienią.
Źródło: Seat