Zadajmy sobie pytanie ...Jaki powinien być idealny samochód rodzinny?.... Na pewno przestronny niczym van, komfortowy jak domowa kanapa oraz oszczędny jak małe autko miejskie z dieslem pod maską. Po tych stwierdzeniach nasuwa się tylko jedna myśl o potężnym jak Grand Espace vanie. Jednak czy kombi na bazie auta klasy średniej można uznać za samochód rodzinny? Po części spróbuję aby nasz test odpowiedział na to pytanie.
Opis
Warunek pierwszy - przestronnośćCzy tylko minivany lub vany mogą zapewniać przestronność? Okazuje się, że nie a bardzo dobrym przykładem jest prezentowana dziś Megane Grandtour. W środku cztery osoby mają zapewnione wygodne podróżowanie nawet na dalekich dystansach nie odczuwając przy tym jakiegokolwiek zmęczenia. Miejsca na nogi jak i nad głową, niezależnie czy siedzimy z przodu czy z tyłu jest wystarczająco.
Nie musimy się również martwić o nasze bagaże ponieważ wersja kombi Megane gwarantuje 520 litrową przestrzeń bagażową o całkowicie płaskiej podłodze. Jednak gdyby komuś było to za mało wtedy rozkłada tylną kanapę i do dyspozycji ma aż 1600 litrów.
Warunek drugi - komfort
Już od niepamiętnych czasów francuskie auta słynną z bardzo wysokiego komfortu. Nie inaczej jest w przypadku prezentowanego Renault. Dobrze zestrojone zawieszenie, połączone z wygodnymi fotelami, zapewnia rewelacyjny komfort resorowania a co za tym idzie podróżowania, nawet po tak dziurawych drogach, jakie mamy do dyspozycji w Polsce. Pomyślicie, że tak komfortowe zawieszenie nie zapewni pewnego prowadzenia przy większych prędkościach. I tutaj mała niespodzianka ponieważ Renault postarało się o połączenie komfortu i pewnego prowadzenia auta. Po prostu jest optymalne i zapewnia dla każdego coś dobrego.
Warunek trzeci - oszczędność
Jaki silnik może spełniać wymagania klienta poszukującego rodzinnego auta. Przede wszystkim musi być tani w eksploatacji a zarazem zapewniać zadawalające osiągi podczas wakacyjnych wojaży. I taki na pewno znajdziemy pod maską testowanej Megane. Małolitrażowa turbo-doładowana jednostka napędowa 1.5 o mocy 105KM nie jest amatorem sprintu do pierwszej setki (11.4 sekundy), ale za to elastyczność dzięki momentowi obrotowemu równemu 240Nm powoduje, że auto żwawo reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Elastyczności tej pomaga dobrze pracująca 6 biegowa manualna skrzynia biegów o stosunkowo krótkich przełożeniach ale dobrze zestrojonych.
Przejdźmy do najważniejszego atutu tego silnika a mianowicie spalania. Zadajmy sobie proste pytanie na ile może wystarczyć 60 litrowy zbiornik paliwa. W niektórych samochodach na zaledwie 500km a w bardziej oszczędnych do 1000km a w prezentowanej Megane... nawet do 1200km! To się nazywa oszczędność gdzie średnie spalanie oscyluje w granicach 5 litrów na każde 100km. Aha! Muszę zaznaczyć, że podróżowałem z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem z prędkością na autostradzie do 140km/h. Po prostu ten silnik to rewelacyjna oszczędność dla naszego portfela.
Mniej ważne sprawy
Postawione przez nas trzy warunki moim zdaniem zostały spełnione, dlatego teraz przyszła pora na mniej ważne sprawy jak wygląd deski rozdzielczej czy jakość użytych materiałów. Zacznijmy od plastików. Niestety nie są najlepszej jakości. Owszem nic nie trzeszczy, lecz ich twardość budzi zastrzeżenia a dodatkowo nie są zbyt miłe w dotyku. Lepiej jest już z materiałami jakimi pokryto siedzenia. Są dobrej jakości i miłe w dotyku. A jak ma się sprawa z przejrzystością deski rozdzielczej? Otóż nie mamy zbytnio do czego się przyczepić ponieważ wszystko jest uporządkowane i stosunkowo łatwe w obsłudze (jedyny mankament to za małe przyciski do sterowania radiem i klimatyzacji).
Podobnie się ma sprawa z zegarami do których początkowo musimy się przyzwyczaić z powodu nietypowych liczb zaznaczonych na cyferblacie (10,30,50,70...). Ogólnie są w miarę przejrzyste i miło dla oka podświetlone.
Rodzinne kombi
Renault Megane Grandtour to pełnowartościowy samochód rodzinny, który mogę polecić każdemu, kto tego typu auta potrzebuje. Jest przestronne, komfortowe a zarazem bardzo oszczędne w eksploatacji.
Niestety oszczędność nie dotyczy nas podczas zakupu tego modelu. Cena wynosi aż 81.200zł! Owszem, w zamian mamy bogato wyposażony samochód, ale ta cena powoduje, że nie każdego z nas będzie na nie stać.
Plusy
- Przestronne wnętrze
- Dobrze zestrojone zawieszenie
- Bardzo małe spalanie
- Bogate wyposażenie
- Duży bagażnik
Minusy
- Cena
- Średniej jakości plastiki
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1461ccm (turbo diesel Common Rail)
Moc: 105 KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 240Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11.4 sek.
Vmaks: 185 km/h
Zużycie paliwa: 5.8/4.1/4.7 [5.9/4.5/5.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 litrów
Wymiary: 4500/1777/1467 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1260kg
Ładowność: 580kg
Pojemność bagażnika: 520/[1600] l [po rozłożeniu siedzeń]
Ilość miejsc: 5
Wersja wyposażenia: Dynamique
Cena: 77.900zł. [wersja Dynamique] 81.200zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): autor oraz Andrzej M.
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)