Lagunę bez wątpienia można określić jako główny model francuskiej marki Renault. Dlatego też postanowiłem tym razem wziąć pod lupę Lagunę II Grandtour, która ma być przestronnym rodzinnym pojazdem.
Po krótkich formalnościach związanych z wydaniem auta, zacząłem szukać na dużym parkingu mojego egzemplarza o numerach WE 6313G. Po chwili moim oczom ukazuje się Laguna Grandtour o nietypowym platynowym kolorze karoserii.
Opis
Słowo o wyglądziePatrząc na najnowsze, po face-liftingu nadwozie pierwsze wrażenia są takie, że niewiele się zmieniło. Spowodowane jest to tym, że główne zmiany nastąpiły w przedniej części nadwozia. Zmieniono reflektory, które zostały delikatnie przyciemnione co nadało autu bardziej agresywnego wyglądu. Ogólnie sylwetka jest zwarta, i można się nawet pokusić o stwierdzenie delikatności linii nadwozia. Krótko mówiąc po prostu ładne rodzinne kombi.
Elektroniczne gadżety
Zbliżając się do samochodu uświadamiam sobie, że jak to bywa we francuskich samochodach auto nie posiada standardowego kluczyka tylko elektroniczną kartę ...Hands Free.... Już sama nazwa mówi ...wolne ręce... i tak rzeczywiście jest! Ponieważ wystarczy, że mamy tą kartę przy sobie i bez wyciągania jej z kieszeni dostaniemy się do środka oraz uruchomimy auto przyciskiem Start-Stop.
Kolejnym elektronicznym gadżetem zamontowanym w Lagunie był elektroniczny hamulec ręczny. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie fakt, że po zgaszeniu silnika automatycznie zaciąga się. Również automatycznie jest wyłączany gdy tylko spróbujemy ruszać z postoju.
Wrażenia z jazdy
Tak jak wspomniałem wyżej nasz testowy egzemplarz uruchamiamy przyciskiem na konsoli środkowej i już po chwili słyszymy klekot diesla. Pod maską znalazła się wysokoprężna turbo-doładowana jednostka Common Rail 1.9dCi o mocy 130KM.
Już pierwsze kilometry pokazują, że w tym aucie na pewno nie będziemy narzekać na brak mocy. Dzięki sporej mocy oraz momentowi obrotowemu wynoszącemu równe 300Nm elastyczność stoi na wysokim poziomie a nasza testowa Laguna rozpędza się do pierwszej setki w 10.5 sekundy. Ale na tym nie koniec, ponieważ ważący prawie 1400kg samochód bezproblemowo osiąga prędkość ponad 200km/h. Silnik został spięty z 6 biegową manualną skrzynią pracującą bez większych zarzutów. Poszczególne biegi bezproblemowo wędrowały na swoje wyznaczone miejsce. Średnio moje testowe auto potrzebowało zależnie od stylu jazdy od 6.1 do 7.0 litra na każde 100km. Wynik ten trzeba uznać za bardzo dobry zważywszy na masę i gabaryty auta.
Przejdźmy do zawieszenia, które nie jest do końca idealne. Owszem w połączeniu z dobrze wyprofilowanymi fotelami i tylną kanapą zapewniało komfortowe i wygodne podróżowanie dla wszystkich pasażerów. Niestety było trochę za miękkie co dało się odczuć szczególnie podczas pokonywania ostrzej zakrętów. Po prostu zauważalne były przechyły nadwozia.
Słowo o wnętrzu
Wnętrze wykonano estetycznie i elegancko. Deska rozdzielcza zaprojektowana jest z bardzo dużą prostotą. Podobnie sprawa ma się z zegarami, które bez zbędnych fajerwerków są czytelne i przejrzyste.
Dodatkowego uroku dodawał ciekawy odcień podświetlenia deski rozdzielczej oraz zegarów. Materiały jakie zostały wykorzystane w testowanym egzemplarzu stały na wysokim poziomie i nie budziły większych zastrzeżeń. A połączenie skórzanej tapicerki i alkantary jest rewelacyjnym rozwiązaniem nie tylko pod względem estetycznym, ale i również praktycznym. Jeśli wspomniałem o praktyczności czas zajrzeć do bagażnika a dostać się możemy do niego na dwa sposoby. Pierwszy to uchylenie tylko szyby (podobnie jak w terenowych autach) zaś drugi to standardowo otwierana klapa. Niezależnie który sposób wybierzemy do dyspozycji mamy 475 litrową całkowicie płaską przestrzeń bagażową.
Podsumowanie
Na koniec warto zadać sobie pytanie: Czy warto wydać prawie 116tys.zł na tego typu auto? Z Jednej strony jest to bardzo duża kwota dla przeciętnego Kowalskiego, lecz w zamian dostajemy bardzo bogato wyposażony samochód z dynamicznym a zarazem oszczędnym silnikiem wysokoprężnym. Wybór jak zawsze i tak pozostawiam Państwu.
Plusy
+ Przestronne wnętrze
+ Bogate wyposażenie
+ Dynamiczny i oszczędny silnik
Minusy
- Za miękkie zawieszenie
- Cena
Dane techniczne
Dowód osobistyPojemność silnika: 1870ccm (turbo diesel Common Rail)
Moc: 130KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 300Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 475 litrów
0-100km/h: 10.5 sek.
Vmaks: 201 km/h
Zużycie paliwa: 7.8/5.1/6.0 [8.0-8.5/5.5-6.1/6.1-7.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 68 litrów
Wymiary: 4713/1774/1439 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1367kg
Ładowność: 650kg
Wyposażenie: wersja Image ABS, ESP + ASR, poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, poduszki boczne z przodu, kurtyny powietrzne z przodu, automatyczny hamulec postojowy, chłodzony schowek w desce rozdzielczej, czujnik deszczu i światła, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia części lędźwiowej, karta Renault Hands Free, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, kierownica skórzana, listwa w desce rozdzielczej błyszczący lakier ciemny grafit, lusterka zewnętrzne składane i regulowane elektrycznie, radioodtwarzacz 4x30W CD MP3, tempomat oraz ogranicznik prędkości, relingi dachowe aluminiowe, system kontroli ciśnienia w oponach, system ISOFIX, system zapobiegający przycięciu palców przez szybę, szyba otwierana w tylnej klapie, elektryczne szyby przód/tył, tapicerka Alcantara i skóra ciemnoszara, wspomaganie kierownicy, światła ksenonowe, światła przeciwmgielne, komputer pokładowy, żaluzje przeciwsłoneczne na bocznych tylnych szybach, czujniki cofania, 16 calowe alufelgi itd.
Wyposażenie dodatkowe lakier metalik (+2100zł)
Cena: 113.700zł. [wersja Image] 115.800zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Andrzej M. oraz autor
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia Auto Testy zastrzeżone!)