Kilka miesięcy temu miałem okazję jeździć Renault Clio gdzie pod maską krył się z dieslowski silnik a teraz przyszła pora na wersję benzynową. Tym razem również otrzymałem trzy drzwiowy model z prawie 100 konną jednostką. W tym miejscu postawmy sobie pytania: ...Co warto wybrać? Benzynę czy diesla?...
Opis
ŻycieRenault Clio trzeciej generacji debiutowało na rynkach światowych w ubiegłym roku. Od początku dostępne jest w dwóch wersjach nadwoziowych jako 3 i 5 drzwiowy hatchback. Jak to bywa już w koncernie Renault ten model również w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek. Nie można zapomnieć oczywiście o prestiżowym tytule ...Samochodu Roku 2006... jakim został uhonorowany.
Francuska agresja
Ogólnie patrząc na Clio III nie pomylimy się, że mamy do czynienia z francuskim koncernem z pod znaku rombu. Ale sylwetka prezentowanego modelu może się podobać, szczególnie osobom lubiącym agresywne linie nadwozia. A z takim tutaj mamy do czynienia. Z przodu mocno nachodzące na błotniki reflektory nadają autu drapieżny wygląd, który może przestraszyć.
Przestronnie
Wnętrze testowanego modelu niewiele się różniło od czarnego Clio jakim jeździliśmy trzy miesiące temu. Jedyna różnica rzucająca się w oczy to wielki panoramiczny szklany dach, ale o tym później.
Deskę rozdzielczą zaprojektowano ergonomicznie i bardzo prosto. Tak prosto, że nawet dziecko wiedziałoby co do czego służy. Nie będziemy mieli problemu z intuicyjną obsługą poszczególnych przycisków.
Zegary są przejrzyste i miłe dla oka. Zaś podczas jazdy nocnej docenimy pomarańczowy kolor ich podświetlenia.
Materiały oraz plastiki wykorzystane w testowanym egzemplarzu nie budziły większych zastrzeżeń. Plastiki były dobrze spasowane i nic nie trzeszczało podczas jazdy po dziurawych drogach.
Powiedźmy teraz kilka słów o przestronności. W trzy drzwiowym Renault Clio bezproblemowo mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Nikt nie powinien narzekać na brak miejsca na nogi. Wszystkie miejsca zapewniają wygodne i komfortowe przemieszczanie się nawet na dalekich dystansach.
Dodatkowego wrażenia większego wnętrza, dodaje opcjonalny panoramiczny szklany dach, którego część jest całkowicie rozsuwana dając możliwość bliższego obcowania z naturą.
Bagażnik o pojemności 288 litrów gwarantuje spakowanie wszystkich potrzebnych walizek na wakacyjne wojaże.
Nie odczuwalna moc
Przyszła pora na serce testowanego modelu. Pod maską znajdował się najmocniejsza jednostka napędowa jaka jest dostępna w tej chwili w Clio III. Mowa jest o silniku benzynowym o pojemności 1390ccm i mocy 98KM.
Niestety już po kilku pierwszych kilometrach stwierdziliśmy, że tej mocy w ogóle się nie odczuwa. Dopiero jak zaczniemy wkręcać silnik powyżej 4000obr./min zaczynamy czuć, że samochód przyśpiesza. Spowodowane jest to wysoko osiąganym momentem maksymalnym (127Nm przy 4250obr./min.) oraz mocy (98KM przy 5750obr./min.). Do pierwszej setki rozpędzimy testowy model w 11.3 sekundy i osiągniemy prędkość maksymalną wynoszącą 183km/h. Silnik spięto z 5 biegową manualną skrzynią biegów pracującą płynie i bez problemów.
Zawieszenie prezentowanego modelu bardzo dobrze spisywało się na polskich dziurawych drogach. Zapewniało wystarczający komfort i pewne prowadzenie auta nawet przy większych prędkościach.
Teraz przyszedł czas na koszty. Niestety nie są one aż tak dobre jakbyśmy chcieli. Auto w teście średnio potrzebowało 7.8 litra na każde 100km. Na pełnym baku przejechaliśmy około 705km czyli o całe 450km mniej niż wersją dieslowską.
Podsumowując
Prezentowany Renault Clio III to wydatek ponad 65tys.zł. Mimo dosyć wysokiej ceny to za te pieniądze dostajemy w pełni wyposażone przestronne auto dla czterech osób. Nadające się nie tylko do jazdy po mieście, ale również na dalsze trasy.
Na końcu zastanówmy się nad zadanym na początku pytaniem ...Co warto wybrać? Benzynę czy diesla?... Według mnie jeśli nie macie nic przeciwko dieslowskim silnikom to dopłaciłbym około 2050zł (taka jest różnica) i kupiłbym w tym samym wyposażeniu wersję wysokoprężną. Ale i tak ostateczny wybór pozostawiam Państwu.
Plusy
- Ciekawy design
- Pojemny bagażnik
- Zawieszenie
- Przestronne wnętrze
- Wygodne fotele
Minusy
- Cena
- Spore spalanie
- W złym miejscu usytuowana rączka do zamykania drzwi
- Daleko umieszczone uchwyty na pasy (z przodu)
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 1390ccm (benzynowa)
Liczba cylindrów/zaworów: 4/16
Moc: 98KM przy 5750obr./min
Moment obr.: 127Nm przy 4250obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 288/[1038] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 11.3sek.
Vmaks: 183km/h
Zużycie paliwa: 8.7/5.4/6.6 [w teście 9.3/6.0/7.8] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55 litrów
Wymiary: 3986/1707/1135 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1135kg
Ładowność: 490kg
Wyposażenie: wersja Extreme ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV, komputer pokładowy, przednie poduszki powietrzne, poduszki powietrzne boczne, kurtyny powietrzne, szyby elektryczne przednie, radio CD, wspomaganie kierownicy progresywne, skórzana kierownica i elementy chromowane wystroju, tylne siedzenie dzielone 1/3-2/3, lusterka w kolorze nadwozia itp.
Dodatkowe wyposażenie klimatyzacja automatyczna (+1200zł), dach panoramiczny (+4000zł), elektryczne lusterka (+550zl), światła przeciwmgielne (+750zł), 16 calowe felgi (+1150zł), tempomat i ogranicznik prędkości (+1000zł), czujnik światła i deszczu (+300zł), spryskiwacze reflektorów (+400zł), Karta Hands Free (+2000zł), lakier metaliczny (+1600zł).
Cena: 39900zł [wersja podstawowa] 65850zł. [wersja testowana]
AUTOR: (Tekst + Zdjęcia) Artur Ł.
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)