W dzisiejszym teście zaprezentowany zostanie Samochód Roku 2006. Renault Clio III bo o nim tu mowa. Jest to 3 drzwiowa wersja z najbogatszą specyfikacją wyposażeniową (Extreme) wzbogaconą o liczne dodatki. Pod maską zamontowano dieslowski silnik 1.5dCi osiągający 85KM.
Opis
Życiorys - prestiżowy tytuł Prezentowany francuz jest już trzecią generacją modelu Clio. Zadebiutował na rynkach Europejskich w 2005 roku i od razu został doceniony przez jury Car Of The Year (58 dziennikarzy z 22 krajów), którzy uhonorowali go zaszczytnym tytułem Samochodu Roku 2006 roku. Zaś firma Euro NCAP poddała najnowsze dziecko koncernu Renault testowi zderzeniowemu, w którym uzyskał maksymalna notę 5 gwiazdek.
Agresywna sylwetka
Spoglądając na najnowsze wcielenie Clio zauważamy nową linię odbiegającą znacznie od starszych braci.
Prezentowany trzydrzwiowy czarny Renault bardzo rzucał się w oczy. Nie było osoby, która nie obejrzała się za przejeżdżającym francuzem. Czym było to spowodowane? Przednia część z reflektorami mocno nachodzącymi na plastikowe błotniki przypomina spojrzenie agresywnego drapieżcy, które nie jednego kierowcę spoglądającego w tylne lusterko może zaskoczyć.Boczna linia również przypomina auto sportowe o wojowniczym charakterze!
Ocena stylistyki: 5
Wygodnie
Obejrzymy wnętrze. Do środka dostajemy się dzięki dużym drzwiom, które nie tylko zapewnią bezproblemowe wsiadanie na przednie fotele, lecz także i na tylną kanapę. Chcemy zamknąć drzwi i tu pojawia się mała wada otóż: w złym miejscu usytuowana jest rączka do zamykania drzwi, która powinna być umieszczona bliżej środka. Drugą wadą związaną z dużymi drzwiami są daleko umieszczone uchwyty na pasy. W środku czekają na nas cztery wygodne miejsca nawet dla dorosłych osób.
Fotel kierowcy jest regulowany w szerokim zakresie co połączone z regulacją kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach daje idealną pozycję dla kierowcy. Dodatkowo przednie fotele dla poprawienia komfortu zostały wyposażone w podgrzewane siedziska co przydaje się szczególnie zimową porą.
Po wygodnym zajęciu miejsca, przyszła pora na przyjrzenie się desce rozdzielczej. Jest ergonomiczna, przejrzysta i uporządkowana. Wszystko jest łatwe w obsłudze i nie sprawiające żadnego kłopotu. Sportowy charakter nadają umieszczone w srebrnych obwódkach zegary, które są czytelne i mile dla oka podświetlone. Wyświetlacz komputera pokładowego umiejscowiono między zegarami. Trzeba pogratulować i podziękować koncernowi Renault za miły akcent w postaci polskiego menu komputera pokładowego.
Jakość materiałów oraz plastików nie budziły żadnych zastrzeżeń. Są miłe w dotyku i łatwe do utrzymania w czystości.
Po otwarciu klapy bagażnika naszym oczom ukazuje się całkiem spora przestrzeń bagażowa jak na auto klasy B. Do dyspozycji otrzymujemy 288 litrów płaskiego bagażnika, który zabierze wszystkie bagaże nawet czteroosobowej rodziny.
Ocena wnętrza: 4+
Rewelacyjna oszczędność z dobrymi osiągami
Przejdźmy do wrażeń z jazdy a trzeba przyznać, że jest co opisywać. Testowany egzemplarz został wyposażony w turbodoładowany silnik dieslowski Common Rail o pojemności zaledwie 1461ccm.
Z tej pojemności uzyskujemy 85KM oraz 200Nm. Wartości może nie są imponujące, ale nie jednego maniaka wyścigów z pod świateł zaskoczyły. Dzięki sporemu momentowi obrotowemu uzyskiwanemu od najniższych obrotów nasze Clio spod świateł katapultowało jak z procy zostawiając w tylnym lusterku nie jedno mocniejsze auto. Pierwszą setkę na prędkościomierzu uzyskujemy po niespełna 13 sekundach zaś przyspieszanie zakończy się dopiero przy 180km/h. Silnik został spięty z 5 biegową manualną skrzynią biegów, która jest idealnie ze stopniowana, a połączona z dieslowką jednostką zapewnia bardzo dobrą elastyczność.
Zawieszenie prezentowanego samochodu nie przypomina typowego francuza. Jest twarde, ale zarazem zapewniające dobry komfort. Auto pewnie się trzyma drogi. Nie odczuwało się żadnych przechyłów i nerwowości podczas pokonywania zakrętów z większą prędkością. Po prostu ustawione jest kompromisowo na komfort – sport.
Układ kierowniczy podczas manewrów na parkingach spisywało się bez żadnych zarzutów. Chodzi lekko, że nie potrzeba większej siły do kręcenia kierownicą. Wraz z wzrostem prędkości wspomaganie kierownicy usztywniało się dając bardzo dobre wyczucie auta podczas jazdy.
Na koniec zostały do opisania koszty podróżowania czarną rakietą z pod znaku Renault. A trzeba przyznać, że są po prostu rewelacyjne. Auto na 55 litrach oleju napędowego potrafi przejechać ponad 1000km ze średnim spalaniem 5.2 litrów (okres zimowy) na każde 100km. Sądzę, że w okresie letnim bezproblemowo spalanie średnie spadłoby do 4.5 litrów i wtedy na pełnym baku przejedziemy ponad 1200km.
Ocena silnika: 5
Sportowy miastowiec z dieslem
Renault Clio III z dieslowskim silnikiem jest idealną propozycją dla osób lubiących oszczędną a zarazem dynamiczną jazdę. Auto nadaje się nie tylko do jazdy po mieście lecz także bezproblemowo może służyć jako samochód rodzinny. Za niespełna 60tys.zł.(testowy model z dodatkowym wyposażeniem kosztuje 67900zł) otrzymujemy bogato wyposażone auto z przestronnym wnętrzem.
Na zakończenie chciałbym pozdrowić Panów Policjantów z pewnego miasta, którzy zatrzymali mnie z powodu funkcji doświetlania zakrętów i chcieli mi wręczyć mandat .
Ocena końcowa: 4+
Plusy
- Zawieszenie
- Przestronne wnętrze
- Dynamiczny i bardzo oszczędny silnik
- Atrakcyjny wygląd
- Sporej wielkości bagażnik
Minusy
- Daleko umieszczone uchwyty na pasy (z przodu)
- W złym miejscu usytuowana rączka do zamykania drzwi
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 1461ccm (turbo diesel Common Rail)
Liczba cylindrów/zaworów:
Moc: 85KM przy 3750obr./min
Moment obr.: 200Nm przy 1900obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 288/[1038] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 12.7sek.
Vmaks: 180km/h
Zużycie paliwa: 5.2/4.0/4.4 [6.0/4.5/5.2 w teście](l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55litrów
Wymiary: 3986/1707/1135 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1165kg
Ładowność: 490kg
Wyposażenie: wersja Extreme + dodatki m.in. ABS, Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, boczne poduszki(przód i tył), poduszka zapobiegająca nurkowaniu wbudowana w przedni fotel kierowcy i pasażera, komputer pokładowy, zmienne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, tylne siedzenie dzielone 1/3 - 2/3, elektryczne szyby, osłona przeciwsłoneczna kierowcy z zamykanym lusterkiem, elektroniczna blokada rozruchu silnika, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, radioodtwarzacz z CD 4x15W z układem sterowania pod kierownicą i oddzielnym wyświetlaczem(6 głośników), kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, wielofunkcyjny wyświetlacz: przebieg kilometrów, wskaźnik przeglądu serwisowego, komunikaty i ostrzeżenia, tempomat itd.
Dodatkowe wyposażenie w wersji testowanej felgi aluminiowe 16" + światła przeciwmgielne(1150zł), karta Renault "hands free"(z regulacją głebości ustawiania kierownicy) + dodatkowe światło wewnętrzne + lusterka elektryczne(2550zł), klimatyzacja automatyczna z wyświetlaczem temperatury(1200zł), czarna Perła metalik(1600zł), siedzenia przednie podgrzewane(1100zł), Pakiet Look (m.in. dodatkowe świała oświetlające zakręty [FBL]+ klamki zewnętrzne w kolorze matowego chromu 1300zł).
Cena: 59000zł. [wersja Extreme 1.5dCi] 67900zł. [wersja testowana z dodatkami]
AUTOR: MaxArtur (ał)
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia ze mną zastrzeżone!)
Serdeczne podziękowania dla Andrzeja za pomoc w sesji zdjęciowej do artykułu