Miejskie samochody, najczęściej bywają autami nudnymi. Jednak nie zawsze, tak musi być, ponieważ producenci często wprowadzają usportowione odmiany swoich mieszczuchów. Podobnie zrobiło Renault z najmniejszym modelem Twingo, wprowadzając do salonów wersję RS.
Opis
Kilka szczegółówTwingo RS wyróżnia się sportowym zderzakiem i poszerzanymi błotnikami. Z boku widzimy piękne, siedemnastocalowe alufelgi z oponami o bardzo niskim profilu. Tył, to przede wszystkim srebrnego koloru lotka nad szybą oraz owalna końcówka układu wydechowego. Całość zdobi krwistoczerwony kolor nadwozia.
Ocena stylistyki: 5
2+2
Zajrzyjmy do wnętrza sportowego Twingo. Środek oferuje nam teoretycznie cztery miejsca, zaś w praktyce wygodnie i komfortowo podróżować mogą dwie dorosłe osoby plus ewentualnie dwoje dzieci. Do dyspozycji są cztery oddzielne siedzenia, które można niezależnie przesuwać. Przednie są mocno wyprofilowane i zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne, oczywiście sygnowane są znakiem "Renault Sport". Bardzo ciekawym i sympatycznym akcentem są czerwonego koloru pasy bezpieczeństwa. Deska rozdzielcza niczym szczególnym nie wyróżnia się od zwykłych odmian Twingo. Wszystko umieszczono na środku. Począwszy od elektronicznego prędkościomierza połączonego z wyświetlaczem radia, kończąc na charakterystycznie umieszczonym (pod kątem) radiem CD. Wszystko jest czytelne i bardzo proste w obsłudze. Najbardziej wyróżniającym się elementem wnętrza jest obrotomierz, który został umieszczony solo tuż przed oczami kierowcy. Jest niewielkiej wielkości i podczas regulacji położenia kierownicy wędruje razem z nią.
W sportowym lub, jak kto woli w usportowionym samochodzie kwestii bagażnika nie powinno się poruszać, jednak dziennikarska sumienność mi na to nie pozwala. Do dyspozycji mamy od 230 do 950 litrów przestrzeni bagażowej. Materiały i plastiki, które zostały wykorzystane we wnętrzu, wykonane są z bardzo dobrej jakości materiałów.
Na koniec wspomnę o największej wadzie tego modelu (oczywiście według mnie), a jest nią olbrzymich rozmiarów kierownica. Mimo, że jest obszyta bardzo miękką i miłą w dotyku skórą, to jej średnica nie pasuje do samochodu o sportowych aspiracjach.
Ocena wnętrza: 4+
Najmocniejszy w gamie
Prezentowane Twingo RS posiada pod maską najmocniejszy silnik przeznaczony dla tego modelu. Jest nim benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1598 ccm i mocy 133KM. Moc ta uzyskiwana jest bez żadnego turbo czy kompresora. Dzięki temu, silnik nie jest zbyt mocno obciążony, a co za tym idzie jego żywotność na pewno będzie dłuższa. Oprócz 133 KM jednostka oferuje 160Nm momentu obrotowego, który poczujemy przy 4400 obr./min. Takie parametry zapewniają ważącemu 1049kg Twingo RS sprint do pierwszej setki w 8,7 sekundy i maksymalnie rozpędzić się do 201km/h. Zważywszy, że mamy do czynienia z autem miejskim wyniki trzeba uznać za bardzo dobre. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą pięciobiegowej, manualnej skrzyni biegów o krótkich i sportowych przełożeniach, lecz niezbyt precyzyjnych. Elastyczność zaspokoi nie jednego wybrednego kierowcę. Układ kierownicy, mimo sportowego charakteru nie sprawia większych kłopotów dla prowadzącego Twingo RS.
O komforcie możemy zapomnieć, lecz kupując tego typu auto klient raczej nie liczy na to. Renault Twingo w sportowej specyfikacji RS, jest ekstremalnie twardy! Dodatkowo moja testówka wyposażona jest w 17 calowe alufelgi o niskoprofilowych oponach 195/40. Taki zestaw powoduje, że auto prowadzi się bardzo pewnie nawet jeśli podróżujemy po górskich serpentynach. Jedyną wadą, tak jak już wspomniałem wyżej, to znikomy komfort jazdy. Każdy dołek i nierówność wszyscy pasażerowie odczują na swoim kręgosłupie.
A jak jest z apetytem na paliwo w testowanym samochodzie? W mieście spalanie waha się w granicach 9,5 litrach benzyny bezołowiowej. Na trasie spada do 6,5, zaś średnio podczas całego testu zużycie nie przekraczało 7,5 litrów na każde 100 kilometrów. Przy pełnym 40 litrowym baku daje możliwość przejechania około 540 kilometrów bez wizyty na stacji paliwowej.
Ocena silnika: 4+
Mały miejski sportowiec za rozsądne pieniądze
Renault Twingo RS jest idealną propozycją dla osób lubiących małe sportowe autka za niezbyt wygórowane pieniądze. Za niecałe 55 tys. zł. stajemy się posiadaczami samochodu, który nie jednego może zaskoczyć swoimi osiągami. Więc jeśli lubisz małe, z twardym zawieszeniem autko, to bez wahania kup Renault Twingo RS!
Ocena końcowa: 4+
Plusy
+ Osiągi
+ Drapieżna stylistyka nadwozia
+ Przestronne wnętrze
+ Cena
Minusy
- Zbyt dużych rozmiarów kierownica
- Mało precyzyjna skrzynia biegów
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1598ccm benzynowy
Moc: 133 KM przy 6750 obr./min
Moment obr.: 160 Nm przy 4400 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,7 sek.
Vmaks: 201 km/h
Zużycie paliwa: 9,1/5,7/7,0 [9,5/6,1/7,4 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 40 litrów
Teoretyczny zasięg: 540 kilometrów
Wymiary: 3600/1927/1470 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1049 kg
Ładowność: 421 kg
Pojemność bagażnika: 230/[950] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/4
Wyposażenie: wersja RS
Dodatkowe wyposażenie: zapalniczka + popielniczka (60 zł), specjalny spoiler Renault SPORT (600 zł), Pakiet zawieszenie CUP, felgi aluminiowe 17 cali (1 900 zł)
Cena: 51 700zł. [wersja RS] 54 260zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik