Renault Kadjar zawsze zasługiwało na uwagę patrząc na ofertę crossoverów a wprowadzenie lekkich poprawek i zmian jeszcze bardziej podnoszą jego notowania na tle konkurencji. Nowe silniki oznaczają znaczną poprawę wydajności przy dużej oszczędności paliwa. Niektórzy rywale lepiej zachowują się na drodze inni mają bardzo wyrafinowane wnętrze, ale szukając praktycznego, wygodnego i wszechstronnego crossovera nie sposób przejść obojętnie obok Kadjara.
Odświeżony na rok 2019 Kadjar, należący do segmentu C i został poddany różnym modyfikacjom, aby zachować swoją świeżość — jest to niezwykle ważne, biorąc pod uwagę, że należy on do najbardziej ruchliwych i najbardziej konkurencyjnych samochodów nowej klasy. Czy zmiany są zatem wystarczające, by dotrzymać tempa konkurencji?
Tak jak poprzednio, Kadjar jest mechanicznie podobny do Qashqai-a, a najnowsze aktualizacje obejmują ten sam przerobiony asortyment silników, który niedawno został wprowadzony do jego kuzyna Nissana.
Gama silników diesla rozpoczyna się od zaktualizowanej istniejącej wersji 1.5 dCi; jest teraz filtr Adblue, który redukuje emisje spalin, zapewnia lepszą izolację akustyczną wokół bloku oraz wzrost mocy nominalnej i momentu obrotowego. Stary silnik 1.6 został przebudowany na jednostkę o pojemności 1,7 litra, która przy zużyciu 150 KM jest znacznie bardziej muskularna. Jest to również jedyny model Kadjar oferowany z napędem na cztery koła i blokadą mechanizmu różnicowego – nasz model testowy.
W dobie zmian w ciągu następnych dwóch lat oczekuje się, że silniki benzynowe będą stanowiły prawie 70 procent sprzedaży Renault Kadjar w Europie. Nowa turbodoładowana jednostka o pojemności 1,3 litra, opracowana wspólnie z Daimler, jest dostępna w dwóch wariantach mocy 138 KM i 158 KM.
Wraz z nowymi silnikami Kadjar został poddany przeróbce stylistycznej. Przednia osłona jest szersza i zawiera nowe chromowane wstawki. Z tyłu zaś znajduje się nowy zderzak ze zintegrowanymi światłami cofania LED-nowoczesna technologia oświetlenia została również zastosowana do tylnych świateł i kierunkowskazów.
Wewnątrz Renault wprowadził szereg drobnych ulepszeń, które raczej pozytywnie wpływają na ogół. Na przykład przeprojektowane fotele lepiej utrzymują ciało podczas zakrętów, jest również nowy przesuwany środkowy podłokietnik czy pokrętła do sterowania klimatyzacją. Każde z trzech dużych pokręteł mają wbudowany wyświetlacz wskazujący temperaturę i kierunek dmuchawy. Są bardzo łatwe w użyciu i wyglądają znacznie lepiej niż wcześniej.
Ekran dotykowy został zainstalowany równo z deską rozdzielczą, wygląda na bardziej uporządkowany i lepiej reaguje na dotyk.
Nasz Kadjar z silnikiem diesla o pojemności 1,7 litra jest idealnym wyborem dla kierowców, którzy planują podpiąć przyczepę. Jest to najbardziej dynamiczna jednostka w gamie, a moc 150 KM zapewnia przewożenie bez trudu ciężkich ładunków. Dodatkowo jest to jedyny model w ofercie z napędem na cztery koła, a funkcja blokady mechanizmu różnicowego 50:50 pomaga zwiększyć przyczepność na grząskim terenie. Jak już wcześniej wspomniałem nowe silniki są również ekonomiczne – dynamiczna jazda to wyniki średnio około 7,9 litra / 100 km, podczas spokojnej umiarkowanej jazdy udało mi się osiągnąć 6,5 litra /100 km.
Prowadzenie Renault Kadjar nie należy do najbardziej ekscytujących, ale zawsze jazda wydaje się bezpieczna i opanowana. Renault wykorzystuje system o nazwie Understeer Logic Control, który uruchamia hamulce na poszczególnych kołach, aby pomóc samochodowi utrzymać linię na zakrętach. Układ kierowniczy jest lekki i precyzyjny czasem nawet za lekki, sprawia to, że Kadjar jest łatwy podczas parkowania i jazdy po mieście. Niestety, Renault Kadjar jest trochę hałaśliwy podczas jazdy autostradą. Nie jest to efekt pracy silnika, raczej słychać sporo wiatru i hałasu opon.
Kiedy spojrzymy na Reanul Kadjar jako praktyczne auto rodzinne uważam, że radzi sobie bardzo dobrze. Mamy do dyspozycji bagażnik o pojemności 408 litrów i posiada wystarczającą ilość miejsca dla pięciu osób. Pasażerowie na tylnej kanapie są teraz dopieszczeni dzięki centralnym otworom wentylacyjnym i dwoma gniazdami USB
Kadjar należy do gamy samochodów zasługujących na poważne rozważenie w sektorze crossoverów. Oprócz mechanicznie podobnego Qashqai-a, jego głównymi rywalami są SEAT Ateca Kia Sportage, Hyundai Tucson i Peugeot 3008.
Zakres cenowy otwiera wersja wyposażenia Zen w kwocie od 86 900 zł. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację, system wspomagania nagłego hamowania (AFU), elektrycznie sterowane i składane oraz podgrzewane lusterka boczne, system wspomagania parkowania tyłem. Wersja testowa to już najwyższy poziom wyposażenia tj. Intens wraz z paroma dodatkami gdzie znacznie podnosi cenę do kwoty 130 000 zł
Renault Kadjar to praktyczny rodzinny crossover, którego priorytetem jest komfort i praktyczność, a nie sportowy charakter jazdy. Wygląda bardzo imponująco szczególnie wyposażony w duże felgi aluminiowe, odrobinę chromowanych elementów i mnóstwo kontrastowych czarnych wstawek na zderzakach i nadkolach.