Firma Renault, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, zaprezentuje swój concept car klasy S - Ondelios.
Przeznaczony dla amatorów długodystansowych podróży, zwracających uwagę na komfort i wyrafinowanie, Ondelios ucieleśnia wizję cross-overa wysokiej klasy by Renault, którą można określić jako przyjemność komfortowej podróży autem przyjaznym dla środowiska. Jest to widoczne w lekkiej, aerodynamicznej stylistyce, rozwiązaniu i wyposażeniu wnętrza oraz nowatorskim silniku hybrydowym.
Mierzący 4,80 m długości i 1,60 m wysokości, Ondelios ma doskonałe parametry aerodynamiczne zainspirowane rozwiązaniami stosowanymi w lotnictwie, a jego współczynnik Cx wynosi 0,29.
To długodystansowe auto posiada aerodynamiczne i wyprofilowane kształty. Zaskakuje płynną linią i wydaje się płynąć w powietrzu.
Bloki świateł, zespolone z wlotami powietrza w kolorze aluminium, również przywodzą na myśl płynność i ruch. Reflektory są wyposażone w diody elektroluminescencyjne o wysokiej sprawności, zapewniające większą trwałość i lepszą widoczność. Aerodynamikę Ondeliosa podkreślają tylne światła w kształcie bumerangu, wbudowane w nadwozie i otoczone wylotami pozwalającymi na lepsze odprowadzenie strumieni powietrza z nadkoli. Przeszklona konstrukcja dachu wzmacnia wrażenie optycznej lekkości auta i zapewnia dużą ilość światła we wnętrzu. Nisko opadająca przednia szyba podkreśla efekt przestrzennej lekkości.
Pomimo wyprofilowanej, lekkiej linii Ondelios wydaje się wprost przywierać do drogi dzięki 7-ramiennym aluminiowym obręczom kół o średnicy 23 cali. Przypominający śmigła samolotu rysunek kół pozwala docisnąć strumień powietrza do boków nadwozia i uniknąć turbulencji aerodynamicznych. Zastosowanie kół z piastą zasysającą powietrze było możliwe dzięki wprowadzeniu obwodowych hamulców tarczowych.
Dużej średnicy opony Michelin Pilot Sport (255/45) o czystej linii boków, zapewniającej dobre właściwości aerodynamiczne, i rzeźbie bieżnika, umożliwiającej zmniejszenie odkształceń w strefie styku opony z podłożem, przyczyniają się do zmniejszenia oporów utrudniających ruch samochodu. Odpowiednia kierunkowa rzeźba bieżnika w połączeniu z szerokim kanałem wzdłużnym ułatwiającym odprowadzenie wody podkreślają wysoką klasę i zaawansowanie technologiczne opony.
Pomimo stosunkowo niewielkich wymiarów, Ondelios zapewnia dużą ilość miejsca w środku. Concept car jest wyposażony w trzy rzędy siedzeń i sześć pojedynczych foteli, które wydają się być zawieszone w powietrzu. Ich regulacja przypomina rozwiązania stosowane w fotelach lotniczych klasy biznes, gdzie elektrycznie oparcie rozkłada się do komfortowego położenia, a podnóżek wysuwa lub chowa w zależności od potrzeby. Obejmujący kształt foteli przypomina ogromny liść, w którym może się ukryć pasażer i gwarantuje komfort oraz odpowiednie podtrzymanie ciała. Wysokość oparć umożliwia pasażerom wzajemny kontakt, ale nie kosztem indywidualnego komfortu. Fotele drugiego rzędu można z łatwością przesunąć i pochylić, aby zająć miejsce w trzecim rzędzie. Zastosowanie materiałów wykorzystywanych przez projektantów nowoczesnych mebli podkreśla elegancję wnętrza.
Wyposażenie wnętrza łączy nowoczesność z intuicyjną obsługą. Poszczególne elementy sterujące cechują się uproszczoną ergonomią, zgodnie z opracowaną przez Renault koncepcją Touch Design. Czysta i płynna linia oraz szerokie płaszczyzny deski rozdzielczej nawiązują do zewnętrznej aerodynamiki. Wrażenie potęguje pojemny podwieszony schowek osłonięty podświetloną obudową. Praktyczne rozwiązania zastosowane w desce rozdzielczej pozwolą docenić komfort w codziennej eksploatacji:
-aktywne wyświetlanie podpowierzchniowe, podające informacje związane z prowadzeniem auta i komfortem w kabinie;
- ekran umieszczony w dolnej części szyby przedniej, na którym wyświetlane są różne menu i obrazy z kamer zewnętrznych;
- trzy pasy wyświetlaczy umieszczone za kierownicą, które podają informacje związane z prowadzeniem auta, napędem hybrydowym oraz obrotami silnika;
- cyfrowy prędkościomierz.
Każdy pasażer (łącznie z osobami siedzącymi w trzecim rzędzie) posiada swój własny przenośny, interaktywny ekran multimedialny firmy Samsung. Ekrany umożliwiają wymianę danych i zapewniają rozrywkę dla kilka osób, np. gry. W zagłówki są również wbudowane głośniki. Wielostrefowa regulacja klimatyzacji zapewnia indywidualną regulację temperatury. Nadwozie jest wykonane z włókien węglowych, a szyby z poliwęglanów, co pozwala dodatkowo obniżyć masę pojazdu. Ondelios jest wyposażony w hybrydowy silnik, obejmujący silnik spalinowy 2.0 l dCi o mocy 205 KM (150 kW) oraz dwa silniki elektryczne umieszczone z przodu i z tyłu auta. Te jednostki o mocy 20 kW działają na zasadzie mild hybrid, lub, w uzupełnieniu do silnika spalinowego: zastosowano w nich technologię brake & boost (odzyskiwania energii podczas hamowania i dostarczania energii w fazie przyspieszania, aby wspomóc silnik spalinowy). Silnik zamontowany z przodu posiada również funkcję Stop & Start.
Źródło: Renault