Przez ostatnie 30 lat poziom emisji spalin samochodowych zmniejszył się 100-krotnie. Ten spadek jest w znacznej części związany z wprowadzaniem coraz bardziej surowych europejskich norm.
Renault nie tylko spełnia je z wieloletnim wyprzedzeniem, ale także poszukuje i stosuje technologie, które nie zmuszają kierowców do wyboru pomiędzy atrakcyjną ceną a ekologicznym samochodem. Inżynierowie Renault ograniczają masę pojazdów oraz przeprowadzają zaawansowane badania nad aerodynamiką.
Nie istnieje jedno cudowne rozwiązanie całkowicie chroniące przed zanieczyszczeniem powietrza spalinami emitowanymi przez silniki samochodów. Zachowanie jego czystości wymaga zastosowania kombinacji wielu rozwiązań, z których każde ma wpływ na określony parametr i jednocześnie nie jest zbyt kosztowne. Ekologiczny samochód musi być dostępny cenowo tak, aby jak największa ilości osób przyczyniała się do dbałości o środowisko.
Im większa masa samochodu, tym więcej energii silnik musi dostarczyć, aby go poruszyć i utrzymać jego prędkość na nawet niewielkim wzniesieniu. Dlatego uzyskanie jak najmniejszego ciężaru pojazdu jest ważnym aspektem rozważanym podczas prac nad oszczędnością energii oraz zmniejszaniem emisji CO2. Przez ostatnie lata wiele metalowych elementów samochodów zostało więc wyparte przez lżejsze komponenty. Jednak elementy te muszą spełniać surowe wymagania natury technicznej, doskonale znosić wahania temperatury czy nie podlegać korozji. Obniżanie masy pojazdu wiąże się z też z kosztami. Oszacowano, że żaden zaoszczędzony kilogram nie może generować kosztów wyższych, niż 3 Euro. Jednak masę Nowej Laguny udało się zmniejszyć średnio o 15 kg, a w wersji z silnikiem wysokoprężnym 110 KM eco² nawet o 65 kg. Dzięki temu Nowa Laguna jest pierwszym samochodem Renault, który jest lżejszy od swego poprzednika.
W samochodzie jadącym z prędkością 80 km/h, większość energii dostarczanej przez silnik jest zużywane na pokonanie oporu powietrza. Im mniejsze tarcie ze strony powietrza, tym bardziej zmniejsza się moc, jaką silnik musi dostarczyć aby podtrzymać prędkość samochodu. Co więcej – gdy prędkość samochodu podwaja się, opór powietrza rośnie czterokrotnie. To właśnie dlatego aerodynamiczny kształt samochodu ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa.
Źródło: Renault