Opracowany przez dział designu Renault we współpracy z ośrodkiem wzornictwa Renault Samsung Motors w Korei, showcar Koleos Concept stanowi zapowiedź przyszłego crossovera Renault. Łączy wysokie nadwozie i atrybuty samochodu 4x4 z przestronnością i licznymi schowkami typowymi dla vanów oraz komfortem i sportowym charakterem nowoczesnych wersji sportowych.
Koleos Concept wyróżnia się charakterystyczną i pełną ekspresji linią. Szaroniebieski odcień lakieru nadaje bryle pojazdu styl „high tech”. W przednich reflektorach wykorzystano diody LED, które zapewniają wszystkie funkcje oświetlenia i sygnalizacji. W bocznych lusterkach umieszczono światła przeciwmgłowe i dodatkowe kierunkowskazy.
Koleos Concept widziany z profilu urzeka proporcją i dynamiką linii. Boki nadwozia łączą się z dachem tworząc pas podkreślający stabilną bryłę pojazdu. Przeszklony dach jest wzmocniony poprzeczkami z aluminiowych profili. W mocno zarysowanych nadkolach kryją się 19-calowe aluminiowe felgi i opony o oryginalnej rzeźnie bieżnika. Wynoszący 200 mm prześwit i osłony podwozia z aluminium zachęcają do ucieczki od codzienności. Pochylona tylna szyba wzmacnia dynamiczne wrażenie. Niezwykle charakterystyczny tył zwraca uwagę linią biegnącą od podstawy tylnej szyby do środka klapy. Podkreślona błyszczącym czarnym lakierem wydłużona klapa doskonale eksponuje logo. W tylnym zderzaku widać chromowaną końcówkę podwójnej rury wydechowej.
Wsiadanie do Koleosa Concept ułatwia aluminiowy próg, rozkładający się po otwarciu drzwi. Po zajęciu miejsca w kabinie zanurzamy się w „sportowych klimatach”. Cała kabina jest utrzymana w dwukolorowej tonacji. Cztery niezależne siedzenia przyciągają wzrok finezyjną linią. Pokryte beżowa skórą siedzenia i oparcia są stosunkowo cienkie, aby zapewnić odpowiednią ilość miejsca dla pasażerów i bagaży.
Licznik jest podświetlany za pomocą diod, umieszczonych na jego obwodzie. Centralny panel jest wykonany z na wpół przezroczystego materiału. Znajdują się na nim przełączniki niezależnej regulacji klimatyzacji. Liczne schowki ułatwiają podróże. Znajdujący się w centralnej części deski rozdzielczej ekran jest wykorzystywany zarazem przez system nawigacji, urządzenia multimedialne jak i do wyświetlania informacji potrzebnych, gdy chcemy porzucić przetarte szlaki. Wysokość nad poziom morza, ciśnienie atmosferyczne, kierunek świata, dane historyczne, kąt pochylenia… informacje są doskonale widoczne dla wszystkich osób w kabinie. Ergonomiczne przełączniki są jednocześnie intuicyjne w obsłudze.
Dzięki szklanemu panoramicznemu dachowi wnętrze jest skąpane w świetle. Pod względem komfortu i przestronności Koleos Concept dorównuje większości nowoczesnych kompaktowych vanów. Wysokość mierzona od siedzenia do sufitu i szerokość między podłokietnikami pozwalają swobodnie pomieścić cztery osoby, i to niezależnie od ich budowy ciała. Liczne schowki w kabinie przypominają rozwiązania typowe dla samochodów jednobryłowych. Schowki w podłodze, szuflady pod siedzeniami i schowki w centralnej konsoli stanowią uzupełnienie schowków w drzwiach.
Koleos Concept dysponuje wyposażeniem przydatnym zarówno w codziennej eksploatacji, jak i podczas aktywnego spędzania wolnego czasu. Klapa z podwójnym systemem otwarcia ułatwia załadunek i umożliwia dostęp do bagażnika nawet przy bardzo małej ilości miejsca z tyłu pojazdu. Kształt i wymiary dolnej klapy pozwalają usiąść dwóm dorosłym osobom, na przykład podczas pikniku lub podczas innych zajęć na wolnym powietrzu.
Zawieszenie typowe dla samochodów zdolnych pokonać najgorsze drogi pozwala na wszelkie eskapady. Opracowany we współpracy z Nissanem układ jezdny wykorzystuje uznane doświadczenie japońskiej marki w segmencie 4x4. Możliwość przełączenia napędu na 2 lub na 4 koła za pomocą sterowanego elektronicznie sprzęgła, rozdzielającego moment obrotowy na koła w zależności od ich przyczepności, zapewnia sprawne poruszanie się. Zastosowane rozwiązanie gwarantuje doskonałe trzymanie się drogi.
Koleos Concept dysponuje również wszystkimi przydatnymi na drodze systemami wspomagającymi prowadzenie, takimi jak ABS, system wspomagania nagłego hamowania, ESP oraz funkcjami przydatnymi podczas jazdy w terenie: system ułatwiający zjazdy HDC (Hill Down Control) oraz układ ułatwiający ruszanie pod górkę HSA (Hill Start Assist).
Koleos Concept jest napędzany silnikiem zapewniającym swobodne poruszanie się zarówno w mieście, na autostradzie, w drodze na wakacje jak i na drogach o słabej przyczepności. W silniku 2.0 dCi zastosowano najnowsze technologie wykorzystywane w silnikach wysokoprężnych: wtryskiwacze piezoelektryczne, listwę wtrysku o ciśnieniu 1600 barów, turbo o zmiennej geometrii.
Silnik ten jest wyposażony w filtr cząstek stałych o okresowej regeneracji, pracujący bez żadnych dodatków w celu ograniczenia zużycia paliwa. Jednostka ta współpracuje z 6-biegową skrzynią mechaniczną zapewniającą przyjemność jazdy godną klasycznego samochodu osobowego.
Źródło: Renault