Śledź nas na:     

Marka:

 

 

Nie od dziś wiemy, że poprzednia wersja Volvo XC60 znika z salonów ustępując jednocześnie miejsca nowej, piękniejszej i młodszej generacji. Jednak nowość nie będzie miała łatwego „życia”. Musi dorównać swojemu poprzednikowi, który pozostawił pozytywne wrażenia, ogromne zainteresowanie i jeszcze większe wyniki sprzedaży. Jednak nowe Volvo XC60 nie jest bez szans. Ma prezencję, klasę i bogate wyposażenie dostępne w standardzie. Poza tym klient będzie mógł wybrać dla siebie 1 z 5 oferowanych silników, pośród których znajdzie się także wersja hybrydowa typu plug in.

 

Opis

 

Nowe Volvo XC60 wyglądem nawiązuje do nowego designu zaprezentowanego w innych modelach – XC90, S90, V90 i V90 CC. Był więc czas aby przyzwyczaić się do mocarnego przedniego pasa karoserii, z długą maską silnika oraz LED’owymi światłami przypominającymi „młot Thora”. Mimo wszystko auto i tak zwraca na siebie uwagę. Jednak zanim wszyscy oswoją się z myślą, że duże auto Volvo o takim wyglądzie to nie tylko XC90 będziemy spotykać się z mylnym określaniem modelu. Zresztą sami dziennikarze siedząc za kółkiem nowego XC60 potrafili błędnie ocenić stojący obok, większy model (XC90), pozdrawiając jednocześnie mocno zdziwionego kierowcę.

 

Różnicę dostrzeżemy w tylnej części nadwozia. Zacznijmy od świateł, które różnią się od tych z modelu XC90 jednak wyglądają identycznie jak w modelu V90. Ciężko będzie pomylić SUV’a z kombi, prawda? Ponadto kwestia wysokości auta także nie pozwoli nam pomylić XC90 z XC60 czy V90. Tylna część jest bardziej zaoblona niż w przypadku większego brata nowego XC60, a wycięcie zaraz pod szybą jest bardziej zdecydowane.

 

Z pewnością zwrócicie uwagę na rozmiary felgi. Oczywiście tutaj mamy kilka opcji do wyboru jeśli chodzi o sam rozmiar. Możemy zdecydować się na duży „balon” i mniejszą felgę – 18”, bądź pokusić się o niski profil opony z ogromną 22-calowym alusem. Pamiętać trzeba, że tak duża felga odbije się na komforcie jazdy, a wszelkie nierówności będą mocniej odczuwane. Pozostaje więc dylemat czy chcemy postawić na wygląd czy może na komfort jazdy, a może postawić na 19-calowego alusa i pójść na kompromis? Jest to jakieś wyjście z sytuacji.

 

 

Dobrym i ciężkim quizem będzie wnętrze. Wystarczy posadzić kogoś w XC60 z zawiązanymi oczami i poprosić o poprawne wskazanie modelu. Jeżeli trafi za pierwszym razem to nie oznacza nic innego jak szczęśliwy traw. Wizualnie wnętrze bardzo mocno przypomina XC90, ale w rzeczywistości jest identyczne jak w V90. Duży dotykowy wyświetlacz centralny z tym samym systemem i tą samą zasadą poruszania się. Wyraźne cyfrowe zegary z możliwością dostosowania wyglądu pod swoje gusta, rozpoznawalny tunel środkowy z nietypowym pokrętłem odpalania i rolką do wyboru trybu jazdy.

 

Można powiedzieć, że typowym dla Volvo jest użycie we wnętrzu wysokiej jakości materiałów. Bolączką mogą być plastiki, które pokrywają boczne ścianki tunelu. Spasowanie ich jest dobre, jednak wyglądem i jakością nie do końca powalają. Kolejny problem, który jest bardzo często wymieniany to sposób sterowania temperaturą nawiewu powietrza i jego kierunek. To żadna wielka sztuka, ale zarządzanie w tym zakresie za pomocą dotykowego wyświetlacza wymusza na kierowcy oderwanie wzroku od drogi na dłużej niż tylko parę sekund.

 

Volvo nie zrezygnowało z wysokiej jakości nagłośnienia, które montowano także w pozostałych nowych modelach marki. Nagłośnienie od Bowers&Wilkins daje niesamowite odczucia muzyczne, a rozbudowany system imitujący pogłos Sali koncertowej z Goteborga robi niesamowite wrażenie. Brzmienie muzyki płynącej z głośników jest czyste, a my jesteśmy w stanie wyróżnić w swojej ulubionej piosence różne rodzaje instrumentów, których wcześniej nie wyłapywaliśmy.

 

Nowe Volvo XC60 w porównaniu do poprzedniej generacji nieco urosło. Nadwozie zostało wydłużone o 44mm, jest szersze o 11mm, za to jest także niższe bo aż o 57mm. Za to rozstaw osi powiększył się o 91mm co ma swoje przełożenie na ilość miejsca we wnętrzu. Dla wysokich osób problem pojawi się na tylnej kanapie, gdyż zawadzać będą głową o podsufitkę, ale pocieszy fakt, że znalazło się więcej miejsca na nogi. Bagażnik nie jest żadnym monstrum bez dna, a zaledwie 510-litrową przestrzenią bagażową o równych kształtach i w porównaniu do poprzednika urósł o 10-litrów.

 

 

Volvo do modelu XC60 przewidziało znane już jednostki napędowe o pojemności 2-litrów z oznaczeniem T5 i T6 (254 KM i 320 KM), D4 i D5 (190 KM i 235 KM), a także wspomniany na wstępie T8 (hybryda typu plug in o mocy 407 KM). Początkowo wszystkie odmiany dostępne będą tylko z napędem AWD czyli na wszystkie koła, lecz z czasem do gry ma wejść oferta z napędem na przednią oś. Jeśli chodzi o skrzynię biegów, to manualna 6-biegowa przekładnia dostępna jest z najsłabszym silnikiem diesla, natomiast pozostałe motory wyposażone są w automatyczny 8-stopniowy Geartronic.

 

Podczas pierwszych jazd miałem okazję usiąść za kółkiem wersji wyposażonej w silnik wysokoprężny z mocą 235 KM. Bardzo wysoka kultura pracy silnika i dobrze wyciszone wnętrze pozwala cieszyć się jazdą i czerpać z niej przyjemność, zwłaszcza, że sprawnie działająca przekładania automatyczna odwala za nas całą brudną robotę. XC60 stało na 19-calowych felgach, które zapewniały komfortową jazdę i dobre tłumienie nierówności. Co ważne, nowe XC60 w porównaniu do I generacji ma mniejszy prześwit wynoszący 21 cm (poprzednia generacja 23 cm). Dostępne w opcji pneumatyczne zawieszenie pozwala zwiększyć prześwit o 4 cm (łącznie 25 cm), jednak jazda w trybie Offroad jest ograniczona prędkością z tym prześwitem (do 40 km/h). Z drugiej strony mamy także tryb Dynamic, który obniży auto w celu poprawy aerodynamiki i uzyskiwaniu lepszych osiągów.

 

Volvo w standardzie oferuje bogate wyposażenie kładące nacisk na bezpieczeństwo:

 

– 7 poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasażera, dwie poduszki boczne (dwukomorowe), kurtyny powietrzne (IC), poduszka chroniąca kolana kierowcy

 

– CITY SAFETY - Układ wspomagania hamowania dla rożnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 60 km/h

 

– Unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach - rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy na świecie

 

– Unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 70km/h. System działa rownież w ciemności

 

– Unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z dużymi zwierzętami

 

– SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA INTELLISAFE ASSIST zawiera:

- Lane Keeping Aid (LKA) - układ utrzymania pasa ruchu

- Distance Alert - układ ostrzegania o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu (tylko z wy swietlaczem HUD)

– DRIVER ALERT CONTROL - układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy

– LDW (LANE DEPARTURE WARNING) - system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu

– Zebezpieczenie w przypadku zjechania z drogi

– RSI (ROAD SIGN INFORMATION) - układ informowania o znakach drogowych

– Napęd na wszystkie koła AWD (All WHEEL DRIVE) Haldex 5 generacji z system Instant Traction™ (dla silnika D5AWD, T6AWD, T5AWD)

– ESC (ELECTRONIC STABILITY CONTROL) - układ elektronicznej kontroli stabilności i trakcji

– SIPS (SIDE IMPACT PROTECTION SYSTEM) system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych

– WHIPS (WHIPLASH PROTECTION SEATING SYSTEM) system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego

– ABS (ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM) z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD – Electronic Brake Distribution)

– CTC (CORNER TRACTION CONTROL) - kontrola trakcji w zakręcie

– TSA (TRAILER STABILITY ASSIST) system stabilizacji pojazdu w czasie holowania przyczepy

– EBA (EMERGENCY BRAKE ASSISTANCE) - układ wspomagania nagłego hamowania

– EBL (EMERGENCY BRAKE LIGHTS) - ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu

– RSC (ROLL STABILITY CONTROL) - układ stabilizacji przechyłu

– Fotele pochłaniające energię zderzenia

– Regulacja pasów bezpieczeństwa w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń

– System mocowania fotelika ISOFIX dla zewnętrznych miejsc tylnej kanapy

– Przednie pasy bezpieczeństwa z elektrycznymi napinaczami łagodzącymi skutki kolizji

– Napinacze pasów bezpieczństwa (również dla 3-go rzędu siedzeń)

– Zwalnianie pedału hamulca - rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy na świecie

– Czujniki parkowania tył

– Tempomat

– Czujnik deszczu

– Autoalarm Volvo Guard z czujnikiem przechyłu oraz ruchu

– Zdalnie sterowany zamek centralny

– Centralna blokada schowka

– Immobilizer

– Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

– Elektryczny hamulec postojowy

– Funkcja Auto Hold

– System monitorowania ciśnienia w oponach

 

Cennik nowego Volvo XC60 otwiera wersja wyposażenia Momentum z silnikiem D4 AWD i manualną, 6-biegową skrzynią biegów za 184 500 PLN. Najdroższą oferowaną opcją XC60 jest wersja Inscription z silnikiem benzynowym T6, napędem AWD oraz 8-stopniowym automatem Geartronic za 245 800 zł. Chociaż nie jest to najwyższa kwota jaką przyjdzie nam zapłacić. Najmocniejsza wersja T8 w wersji Inscription to wydatek 290 800 PLN.

 

Autor(tekst): Damian Goś

 

Galeria

 

 

 

Fot. VOLVO

 

 

Najczęściej odwiedzane filmy

Najczęściej odwiedzane testy


 

Pod koniec lutego polski oddział japońskiej marki Mitsubishi obchodził 20-lecie istnienia w naszym kraju. Z tej okazji przedstawiono dwoje nowych ambasadorów swojej marki. Pierwszym została Anna Cieślak, która zasiadła za kierownicą modelu ASX. Brzydszą płeć reprezentuje natomiast Maciej Stuhr, który użytkować będzie najnowszy model Outlandera w odmianie PHEV. I właśnie najnowsza, trzecia generacja tego modelu gościła w styczniu w naszej redakcji. Co prawda w zwykłej odmianie benzynowej, ale moim zdaniem równie interesującej, co hybryda. Zapraszam do lektury.

 

Czytaj więcej


Samochody ekologiczne stają się coraz częstszym widokiem na naszych drogach. Jedną z przedstawicielek tego segmentu jest niepozorna z wyglądu Honda Civic Hybrid, która dysponuje pod maską niewielkim silnikiem benzynowym wspomaganym przez jednostkę elektryczną. Dzięki temu, zużycie paliwa jest mniejsze, a przede wszystkim emisja dwutlenku węgla do atmosfery wynosi zaledwie 109 g/km.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej

Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej