W mijającym tygodniu mieliśmy okazję uczestniczyć w polskiej premierze całkowicie nowych wersji rodzinnych Fordów. A mianowicie nowym Galaxy i S-Max a jazdy testowe odbywały się w okolicach przepięknie położonego miasta Serocka i hotelu Narvil.
Jak zapewniają nas przedstawiciele Forda Polska nowy Galaxy to przestronny, ekskluzywny i zaawansowany technologicznie siedmioosobowy van, który zapewnia najwyższy komfort podróżowania.
Pojazd posiada wszystkie cechy charakterystyczne dla nowej stylistyki marki Ford, takie jak wyrazisty przedni grill czy smukłe przednie reflektory. W kabinie nowego Forda Galaxy znajdziemy siedem pełnowymiarowych foteli, które pozwolą nawet bardzo licznej rodzinie na dowolną aranżację wnętrza i dostosowanie jego konfiguracji do aktualnych potrzeb transportowych. Jako pierwszy model w swoim segmencie Ford Galaxy oferuje niezwykle prosty w obsłudze system składania i rozkładania foteli trzeciego rzędu.
Osoby zasiadające w przednim rzędzie z pewnością docenią zalety foteli wielokonturowych z funkcją 11-punktowego masażu. Natomiast o wygodę i komfort akustyczny pasażerów z tyłu zadba niezależny układ zawieszenia typu „integral link".
Ponadto nowy Ford Galaxy i S-Max wyposażony jest w szereg systemów i rozwiązań wspomagających kierowcę, zarówno podczas jazdy miejskiej, jak i autostradowej.
Z pewnością należy tu wymienić:
• Inteligentny ogranicznik prędkości, który ma zadanie monitorować mijane znaki ograniczenia prędkości i samoczynnie dostosowywać prędkość pojazdu do obowiązujących na danym obszarze limitów, tym samym chroniąc kierowcę przed koniecznością zapłaty mandatu.
• System zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych, który ma na celu ograniczenie skutków kolizji czołowej lub potrącenia pieszego, a w niektórych przypadkach może nawet pomóc kierowcy uniknąć takiego zdarzenia.
System diodowych reflektorów adaptacyjnych ze światłami drogowymi zapewniającymi maksymalne doświetlenie drogi bez ryzyka oślepiania, który wykrywa pojazdy jadące z przeciwka oraz poruszające się tym samym pasem, a następnie wygasza wybrany sektor reflektorów LED, który może oślepić kierowcę innego pojazdu, zapewniając jednocześnie maksymalne oświetlenie pozostałego obszaru drogi.
Dzięki połączeniu globalnej platformy, na której powstają modele segmentu C i D, z zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, nowa generacja Galaxy prowadzi się tak dobrze jak modele osobowe firmy Ford. Dolne wahacze tylnego zawieszenia typu „integral link” wykonane są ze stopu aluminium, co umożliwia redukcję masy o 2 kilogramy, a przednie aluminiowe przeguby i łożyska w obudowie zamkniętej zwiększają sztywność układu jezdnego i poprawiają precyzję prowadzenia.
Amortyzatory i sprężyny zostały zmodyfikowane specjalnie z myślą o nowym Fordzie Galaxy, który nadal oferuje system zawieszenia adaptacyjnego, umożliwiający dostosowanie nastaw podwozia i charakterystyki tłumienia do aktualnych potrzeb, poprzez wybór trybu „comfort”, „normal” lub „sport”. Kolejną nowością jest fakt, iż nastawy elektrycznego wspomagania układu kierowniczego EPAS dostosowywane są do wybranego trybu sztywności układu zawieszenia.
Nowy Ford Galaxy jako jeden z pierwszych modeli korzystał będzie z dobrodziejstw technologii adaptacyjnego układu kierowniczego, dzięki czemu manewrowanie tak dużym pojazdem w ruchu miejskim będzie niezwykle proste, a jego zachowanie na trasie szybkiego ruchu pewne i przewidywalne. Zastosowanie układu wspomagania EPAS umożliwia także wykorzystanie systemów, które niwelują niepożądane siły przekazywane na koło kierownicy oraz wszelkie wibracje.
Dzięki nowym, wydajnym i dynamicznym jednostkom napędowym jazda Fordem Galaxy sprawia ogromną przyjemność zarówno w mieście jak i na autostradzie. Samochód będzie można zamówić z nowym 210-konnym, dwulitrowym silnikiem TDCi, który współpracuje z dwoma turbosprężarkami, zapewnia niezwykle dynamiczne osiągi oraz generuje 450 Nm momentu obrotowego już od 2000 obr./min.
„Nowy, wyjątkowo dynamiczny silnik wysokoprężny TDCi wpisuje się w trend obniżania pojemności skokowej bez utraty mocy, jaki zaobserwować można na przykład w rodzinie benzynowych jednostek EcoBoost. Mniejsza pojemność pozwala ograniczyć zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych, a nowoczesne technologie dbają o to, by nie ucierpiała na tym dynamika i osiągi” – wyjaśnia Andrew Brumley, główny specjalista ds. jednostek napędowych firmy Ford. „Sekwencyjny układ podwójnego turbodoładowania zapewnia stałą, płynną charakterystykę mocy, całkowicie eliminując zjawisko tzw. turbodziury, co w codziennym użytkowaniu bardzo chwalą sobie użytkownicy pojazdów z tym rozwiązaniem”.
Zmodernizowany silnik wysokoprężny 2.0 TDCi z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny dostępny będzie w trzech wariantach mocy (120, 150 lub 180 KM). W jednostce tej zmodyfikowano blok silnika, zastosowano nową konstrukcję głowicy cylindra oraz układu wtryskowego oraz zaimplementowano skuteczniejszy system redukcji emisji tlenków azotu.
Wśród jednostek benzynowych warto wspomnieć o nowych, oszczędnych silnikach 1.5 EcoBoost 160 KM oraz 2.0 EcoBoost 240 KM. Wszystkie jednostki napędowe Forda Galaxy spełniają wymogi normy EURO 6, dzięki następującym technologiom zmniejszającym poziom emisji CO2 oraz zużycie paliwa:
• System inteligentnego ładowania akumulatora z odzyskiwaniem energii, który umożliwia częściowe odzyskanie energii wytwarzanej podczas hamowania lub stopniowego wytracania prędkości – system zmniejsza również obciążenie silnika i pozwala oszczędzić paliwo.
• System Auto-Start-Stop, który automatycznie wyłącza i włącza silnik podczas postoju.
Aktywna żaluzja wlotu powietrza, która pozwala uzyskać optymalne parametry aerodynamiczne i bardziej wydajne chłodzenie jednostki napędowej.
Natomiast nowy Ford S-MAX - będący stylową i innowacyjną reinterpretacją wyznaczającego trendy siedmioosobowego auta typu SAV - oferuje ponad 20 nowych rozwiązań technicznych, w tym światła drogowe z układem zapobiegającym oślepianiu innych kierowców oraz opracowany przez Forda adaptacyjny układ kierowniczy. Po raz pierwszy w historii Ford S-MAX będzie również dostępny z opracowanym przez Forda inteligentnym napędem na wszystkie koła iAWD.
„Nowy Ford S-MAX jest doskonałym przykładem na to, iż siedmiomiejscowy samochód rodzinny może być stylowy, zaawansowany technicznie i pewny w prowadzeniu,” powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe. „Inteligentny ogranicznik prędkości to jedno z rozwiązań, po użyciu którego klienci będą się zastanawiać, jak sobie dawali radę bez niego. Nie chodzi tu wyłącznie o kwestię unikania konieczności płacenia mandatów, ale przede wszystkim o obniżenie stresu za kierownicą.”
Przekraczanie dozwolonej prędkości niesie za sobą szereg negatywnych skutków takich, jak konieczność uiszczenia mandatu, utrata prawa jazdy lub w najgorszym wypadku, doprowadzenie do kolizji lub wypadku. Na drogach całej Europy znajduje się obecnie ponad 35 000 fotoradarów, a w niektórych krajach władze wprowadzają zaostrzone ograniczenia prędkości
Cena nowego S-Maxa rozpoczynają się od 106 600 zł za wersję podstawową Trend, lecz bogato wyposażoną z benzynowym silnikiem 1,5 EcoBoost . Natomiast najtańszy Galaxy z tym samym silnikiem i wersją wyposażeniową co S-Max to wydatek rzędu 118 100 zł. Dopłata do wersji wysokoprężnej w obu przypadkach wynosi 6000 zł. Ciekawostką jest możliwość zamówienia aut z napędem na obie osie co jeszcze bardziej zwiększa ich atrakcyjność wśród konkurencyjnych aut rodzinnych.
Źródło: Artur Ławnik/Ford Polska
Fot. Artur Ławnik