Parę dni temu odbyła się jak to nazwali organizatorzy „robocza” prezentacja dwóch nowych modeli Hondy: Jazz oraz HR-V. Auta pojawiły się już w ofercie sprzedaży Hondy a my mieliśmy okazję przyjrzeć się im z bliska.
Honda Jazz
Poprzednie wersje Hondy Jazz odniosły duży sukces na rynku ogólnoświatowym z wynikiem sprzedaży ok 5,5 mln. od roku 2001 kiedy to pojawiła się pierwsza generacja. Idąc za ciosem i podwyższonym, Honda przedstawia kolejną generację Jazz-a Założeniem Hondy było stworzyć samochód który będzie przestronny, sprawny i o bardzo wysokiej jakości wykonania elementów wnętrza jak i karoserii.
Trzecia generacja Hondy Jazz oferuje swój model w trzej wersjach: Trend, Comfort oraz Elegance.
Styliści z Hondy mieli wysoko postawioną poprzeczkę, ponieważ Jazz jest samochodem ogólnoświatowym i mając to na uwadze musieli stworzyć projekt auta który będzie przyjazny dla konsumentów na różnych kontynentach. Jednobryłowy, futurystyczny kształt zakończony zderzakami o sportowym charakterze, bardzo przypadł do gustu szczególnie Europejczykom.
Kokpit jest zaskakująco dobrze wykonany, przejrzysty i skupiony na kierowcy. Linia deski rozdzielczej mocno podkreślona, zegary są wyraźnie i łatwe do odczytu. Tworzywa zastosowane wewnątrz nie porażają jakością wykonania ale też nie odbiegają od konkurencji.
W wersjach Comfort oraz Elegance otrzymamy system multimedialny z 7 calowym dotykowym wyświetlaczem nazwany Honda Connect oparty na systemie Android na który będziemy również mieli możliwość instalowania różnych aplikacji z Honda AppCenter.
Na pewno zaletą tego auta jest bardzo przestronne wnętrze. Jazz na pozór nie wydaje się być samochodem w którym mogą komfortowo podróżować cztery dorosłe osoby ale wystarczy tylko zajrzeć do środka i od razu zmieniamy zdanie. Honda zapewnia, że jest liderem w tej klasie.
Honda Jazz oferuje również wysoki komfort jazdy – silnik pracuje cicho, kulturalnie. Zawieszenie tłumi wszelkie nierówności na drodze a samochód prowadzi się pewnie. Wszystkie modele Hondy Jazz wyposażone są w system VSA - System stabilizacji toru jazdy pojazdu rozbudowany o system wspomagania kierowalności. System który bardzo skutecznie pomaga podczas szybkiego pokonywania zakrętów, przyhamowuje nieznacznie wewnętrzne koło pojazdu co powoduje pewne powadzenie samochodu.
Jednostka napędowa to dynamiczny i ekonomiczny silnik 1.3 i-VTEC wywodzącym się z serii Earth Dreams Technology. Jednostka generuje 102 KM przy 6 000 obr./min. i może współpracować ze standardową, sześciobiegową przekładnią manualną lub opcjonalną, bezstopniową przekładnią automatyczną CVT. Tutaj producent wybrał kompromis pomiędzy silnikami 1.2 i-VTEC a 1.4 i-VTEC oferowanymi w poprzedniej generacji.
Oferta cenowa zaczyna się od 59 900 zł.
Honda HR-V
Historia HR-V rozpoczęła się w Europie w 1999 roku, wynik sprzedaż jaki osiągnęła Honda w tamtym okresie nie był imponujący, powodem było 3-drzwiowe nadwozie i rynek który jeszcze nie był przygotowany lub przekonany do aut typu Crossover. Honda zakończyła produkcję HR-V w 2005 roku żeby po 10 latach powrócić na rynek z zupełnie nowym produktem. Nie dopatrujmy się tutaj jakichkolwiek podobieństw do poprzedniej wersji, ponieważ jest to zupełnie inne auto jedyne co je łączy to nazwa.
Nowa Honda HR-V to czterodrzwiowy Crossover o sportowym charakterze, bezpieczeństwie SUV-a i funkcjonalności minivan-a. Tak opisuje go producent. I rzeczywiście taki jest! Mocno zarysowany przód, aerodynamiczna kabina w stylu Coupe oraz wyraźne przetłoczenia w dolnej części nadwozia powoduje, że HR-V już przy pierwszym spotkaniu mocno nas zaintrygowała.
Honda będzie oferowana w 3 typach wyposażenia : Comfort, Elegance i Executive.
Zaglądając do wnętrza tylko się utwierdziliśmy w przekonaniu, że styliści Hondy wychodzą naprzeciw wymaganiom potencjalnego użytkownika. Wszelkie elementy regulacji zaprojektowane pod kierowcę, trójwymiarowy zestaw wskaźników, wysoko przebiegająca konsola środkowa oraz wysoki standard wykończenia łączący prostotę z funkcjonalnością.
W Hondzie HR-V został zastosowany ten sam system multimedialny co w Hondzie Jazz również z 7 calowym dotykowym wyświetlaczem oraz dotykowy panel sterowania klimatyzacją.
HR-V i Jazz to zupełnie inne auta o totalnie różnym charakterze ale mimo wszystko są bardzo do siebie zbliżone technologicznie a przede wszystkim mają jedną podstawową cechę – są produkowanie na tej samej płycie podłogowej, HR-V posiada ciut szerszy rozstaw osi. Jednak charakterystyka jazdy jest zupełnie inna. HR-V prowadzi się pewnie, kierowca siedzi wysoko, zawieszenie pracuje miękko a wykorzystane materiały wykończeniowe nie wydają dźwięku podczas większych nierówności.Systemy bezpieczeństwa oraz kontroli pojazdu są takie same jak w Hondzie Jazz.
Honda HR-V będzie dostępna na naszym rynku tylko z napędem na przednią oś z dwoma silnikami: wysokoprężny 1.6 i-DTEC 120 KM i 300Nm oraz benzynowy 1.5 I-VTEC 130 KM i 155Nm. Współpracujące z 6-biegową skrzynią manualną i CVT.
Produkcja HR-V odbywać się będzie w najnowszej fabryce Hondy w Meksyku.
Oferta cenowa zaczyna się od 77 000 zł.
Autor(tekst+fot.): Krzysztof Zdankowski