Warszawa stała się trzecim miastem na Świecie, w którym producent zdecydował się pokazać nowego Range Rover Sport. Po globalnej premierze w Nowym Jorku i targach motoryzacyjnych w Szanghaju, to właśnie Warszawa gościła ekskluzywną premierę najnowszego "Landiego"
Opracowywany równolegle z nowym Range Roverem, nowy Landie Sport zapewnia najlepsze w historii marki właściwości trakcyjne, zachowując bezkonkurencyjne w klasie własności terenowe. Wykorzystując ultranowoczesne zawieszenie ze stopów lekkich oraz innowacyjną strukturę nośną samochodu, nowy Sport jest lżejszy od swego poprzednika nawet o 420 kilogramów. Kuracja odchudzająca znacząco wpłynęła na właściwości jezdne oraz osiągi samochodu, zwiększając przy tym komfort jazdy.
Nowy Range Rover Sport jest tylko 62mm dłuższy od swego protoplasty - przy długości 4850 mm jest mimo wszystko krótszy od innych 7-osobowych SUV`ów i większości sedanów segmentu "E". Dzięki temu auto jest bardziej zwrotne. Znacznie większy rozstaw osi (+178mm) przyniósł więcej przestrzeni na nogi i ułatwił dostęp do trzeciego, opcjonalnego rzędu tylnych foteli. Krótkie zwisy nadwozia z przodu i z tyłu oraz zwiększona o 55mm szerokość, dodatkowo poprawiły muskularną sylwetkę samochodu. Nowy Sport jest krótszy o 149mm i niższy o 55mm od flagowego Range Rovera, z którym jest konstrukcyjnie bardzo powiązany. Różnica w wadze to 45kg na korzyść modelu Sport. Auto zaprojektowano tak, aby poprawić właściwości trakcyjne. Lekkie, całkowicie niezależne zawieszenie ze stopów lekkich wykorzystuje podwójne wahacze z przodu i układ wielowahaczowy na osi tylnej.
Zakres pracy zawieszenia nowego Sporta jest największy w swojej klasie (260mm z przodu oraz 272mm z tyłu) i zapewnia wyjątkowy skok zawieszenia - nawet 546mm, ułatwiając pokonywanie najtrudniejszego terenu. Maksymalny prześwit wzrósł do 278mm (+51mm), a przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne automatycznie wybiera między dwiema wysokościami jazdy. Układ Terrain Response drugiej generacji automatycznie wybiera najbardziej odpowiedni program do jazdy w terenie.
Nowe zawieszenie pneumatyczne (piątej generacji) zapewnia 115mm zakresu ruchu, od najniższego ustawienia (-50mm, dla łatwego wsiadania oraz wysiadania) w stosunku do standardowej wysokości off-road. Automatyczne zwiększenie wysokości, uruchamiane za pomocą czujników lub manualnie, pozwala podnieść samochód o kolejne 35mm, dając łączny zakres zmiany wysokości na poziomie 185mm. Całkowicie nowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem charakteryzuje się większą precyzją prowadzenia i jest według zapewnień producenta, bardziej bezpośredni w porównaniu do swego poprzednika.
Auto można wyposażyć w dwa rodzaje stałego napędu 4WD. Pierwszy wykorzystuje skrzynię rozdzielczą z funkcją reduktora i sprawdzi się w najbardziej wymagających warunkach terenowych, oferując stały napęd z podziałem momentu 50/50 i możliwość 100-procentowej blokady centralnego dyferencjału. Alternatywny system przeniesienia napędu jest lżejszy o 18kg i wykorzystuje dyferencjał typu Torsen, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na półoś z większą przyczepnością, współpracując z systemami kontroli trakcji dla najlepszego efektu. Domyślny podział momentu w stosunku 42/58 procent (przód/tył) faworyzuje sportową charakterystykę tylnego napędu, dla jak najlepszych właściwości jezdnych.
W początkowej fazie produkcji, nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema różnymi jednostkami napędowymi - dwiema benzynowymi Supercharged (5,0l V8 o mocy 510KM oraz 3.0 V6 340KM) i dwiema diesla (3.0l TDV6 258KM i 3.0l SDV6 292KM). Gama silnikowa zostanie powiększona w późniejszym okresie o silnik 4.4l SDV8 o mocy 340KM oraz hybrydę z dieslem.
Range Rover Sport trafi do polskich salonów w wakacje 2013 roku. Auto będzie dostępne w 4 poziomach wyposażenia (S, SE, HSE oraz Autobiography), a także "Dynamic" dla wersji HSE oraz Autobiography. Ceny startują od 319 tys. za trzylitrową, benzynowa V6 a kończą na 529 tys za wersję Autobiography z pięciolitrową V8
Artur Balwisz