Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Po czterech miesiącach od premiery nowej - trzydrzwiowej odmiany Audi A3 przyszła pora na bardziej praktyczne nadwozie a mianowicie wersję Sportback.

Kilka dni temu pośród górzystych terenów Krynicy-Zdrój odbyła się polska premiera Audi A3 Sportback.

Naprawdę sportowe i efektowne może być tylko lekkie auto. Dzięki ultralekkiej konstrukcji, ciężar własny nowego Audi A3 Sportback zredukowano o prawie 90 kg w porównaniu do poprzedniego modelu. Teraz pięciodrzwiowa wersja z silnikiem 1.4 TFSI waży jedynie 1205 kg. Do redukcji ciężaru przyczyniły się wysoce zaawansowane technologicznie hartowane stopy stali, zastosowane w przedziale pasażerskim pojazdu. Łącznie cała ta część pojazdu waży 37 kg mniej niż w przypadku "starszego brata". Ciężar uległ znacznemu zmniejszeniu również dzięki innowacjom w konstrukcji wnętrza i silników. Audi, światowy pionier w dziedzinie lekkiej konstrukcji, po raz kolejny odwróciło panującą na rynku tendencję, polegającą na stałym zwiększaniu ciężaru samochodów, osiągając przy tym wspaniałe rezultaty.

Karoseria nowego Audi A3 Sportback została sportowo wydłużona. Jego wymiary: długość - 4310 mm, szerokość - 1780 mm i wysokość - 1425 mm są tylko nieznacznie większe od wymiarów poprzednika. Rozstaw osi zwiększył się jednak o całe 58 mm i mierzy teraz 2636 mm.

Przednia część auta jest niska. Dach tworzy kopułę w kształcie łuku, na której delikatny spoiler rozciąga się nad mocno zarysowanym tyłem auta. Przebieg linii karoserii z trzema oknami bocznymi jest napięty. Każdy detal cechuje pełna precyzja i siła wyrazu. Sportowy charakter nowego Audi A3 Sportback podkreślają duże wnęki kół.

Charakterystyczna osłona chłodnicy Singleframe, z ukośnie ściętymi górnymi narożnikami, jest elementem dominującym z przodu pojazdu. Ma kolor szarego kamienia, a jej poziome pręty i ringi w logo Audi wymodelowano tak, że wyglądają niczym wyrzeźbione. Płaskie reflektory to małe dzieła sztuki. Nadają one nowemu Audi A3 Sportback zdecydowanego charakteru. W przyszłości, w tym modelu planuje się montaż reflektorów w całości wykonanych w technologii diodowej.

Wnętrze nowego Audi A3 Sportback jest eleganckie, lekkie i jasne. Stanowi konsekwentną kontynuację pełnej dynamiki zewnętrznej formy pojazdu. Tablica rozdzielcza z łukowatą częścią przednią jest smukła i niewysoka. Razem z konsolą środkową, wyprofilowaną lekko w kierunku kierowcy, wydaje się być zawieszona w przestrzeni.

Stylowe akcenty stanowią duże, okrągłe wyloty powietrza wyglądające niczym dysze w samolocie odrzutowym, elegancki panel kontrolny klimatyzacji i trójwymiarowe listwy dekoracyjne. Staranne wykończenie tych elementów nadaje modelowi A3 Sportback jakości luksusowej limuzyny. Siedzenia i kierownica zostały zaprojektowane na nowo. Obsługa przyrządów, jak w każdym samochodzie marki Audi, jest łatwa i intuicyjna.

Ten kompaktowy, pięciodrzwiowy pojazd posiada przestronny bagażnik o pojemności od 380 do 1220 litrów.

Pod pojęciem Audi connect kryją się zindywidualizowane usługi online, jakie Audi oferuje swoim klientom. Umożliwiają one kierowcy dostęp do sieci informacyjno-komunikacyjnej oraz w szybki i prosty sposób dostarczają mu ważnych informacji. Za pośrednictwem systemu Audi connect, stanowiącego rozszerzenie systemu nawigacji MMI Navigation plus, możliwy jest dostęp do Internetu. Korzystając ze zintegrowanego z Audi connect punktu dostępu hotspot (WLAN), pasażerowie mogą podłączyć do pojazdu aż do ośmiu mobilnych urządzeń, dzięki czemu mają możliwość surfowania w internecie czy wysyłania i odbierania e-maili.

System umożliwia również korzystanie w samochodzie ze indywidualizowanych usług online, począwszy od nawigacji przy pomocy grafik Google Earth i Google Maps Street View poprzez dostarczane przez Audi informacje o ruchu drogowym online, aż po portale społecznościowe Facebook i Twitter. Od niedawna, za pomocą Audi connect można uzyskać również informacje o ruchu lotniczym i kolejowym, a dzięki serwisowi City Events, o aktualnych wydarzeniach kulturalnych. Nowością natomiast jest funkcja systemu Audi connect, umożliwiająca kierowcy korzystanie z głosowego odczytywania e-maili i dyktowania wiadomości tekstowych (SMS).

Komfortową i zdecydowaną jazdę gwarantują oferowane przez Audi systemy wsparcia kierowcy, które do segmentu samochodów kompaktowych premium przeniesiono bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn. Oferta różnych rozwiązań sięga od korzystającego z radaru tempomatu z automatyczną regulacją odległości między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu adaptive cruise control (ACC), poprzez asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist i aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, aż po prewencyjny system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic. Elementem seryjnym wyposażenia linii Ambition i Ambiente jest system informacji kierowcy z funkcją rekomendacji przerw podczas jazdy.

Na początek, Audi wyposaża nowy model A3 Sportback w dwa silniki TDI i dwa silniki TFSI. Każdy z nich jest nową konstrukcją. Pojemność jednostek to od 1.4 do 2.0 l, a moc od 77 kW (105 KM) do 132 kW (180 KM). Dzięki zastosowanej w nich technice Modułowego Systemu Efektywności, zużywają średnio o dziewięć procent mniej paliwa niż poprzednia wersja A3. Nieco później dostępne będą kolejne silniki benzynowe i wysokoprężne, a także jednostka napędowa TCNG wykorzystująca e-gaz oraz gaz ziemny.

Również układ przeniesienia napędu wyraźnie wskazuje, że w nowym Audi A3 Sportback zastosowano wiodące rozwiązania techniczne. Wersja z silnikiem 1.8 TFSI będzie początkowo dostępna na rynku z siedmiostopniową przekładnią automatyczną S tronic. W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, przekładnia oferuje funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Wersje z silnikiem 1.4 TFSI oraz z silnikiem 2.0 TDI sprzedawane są z sześciobiegową skrzynią manualną. Wkrótce Audi A3 Sportback wyposażane będzie w stały napęd na cztery koła quattro.

Podwozie i szeroki rozstaw osi (2636 mm) nowego Audi A3 Sportback gwarantują przyjemność sportowej jazdy, wysoki komfort i dużą stabilność. Czuły układ wspomagania kierownicy o bezpośrednim przełożeniu, posiada efektywny napęd elektromechaniczny. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC wyposażono w elektroniczną blokadę, która sprawia, że pokonywanie szybkich zakrętów przebiega jeszcze sprawniej i bezpieczniej.

Dostępny opcjonalnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element seryjnego wyposażenia linii Ambition), umożliwia kierowcy wybór różnych trybów pracy silnika, wspomagania kierownicy oraz przekładni automatycznej S tronic. Z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select zintegrowane są inne systemy: elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC), funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light i klimatyzacja. Rozmiar kół sięga od 16 do 18 cali, a sportowe podwozie dostępne jest w dwóch różnych wersjach.

Sportowy, wszechstronny i funkcjonalny - tak można opisać nowy model A3 Sportback, który Audi właśnie wprowadza na rynek.

Ceny nowego modelu A3 Sportback rozpoczynają się od 94 000 zł za wersję z najmniejszą 122 KM benzyną o pojemności 1,4 TFSI. Za najtańszego "diesla" musimy zapłacić o 6 000 zł więcej.

Artur Ławnik/Audi

Fot. Artur Ławnik/Audi

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej