Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Toyota RAV4 jest autem, które przecierało szlaki wszystkim, dziś obecnym na rynku autom typu SUV. Nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Jest takim Golfem wśród auta "prawie terenowych". Jak się okazało, wprowadzenie na rynek "ravki" okazało się wielkim sukcesem. Przez wiele lat była niepodważalnie najlepiej sprzedającym się SUV w Polsce. Obecnie na rynku dostępna jest już czwarta generacja tego japońskiego hitu. Dziś nie ma już tak łatwo, jak kiedyś, ponieważ każda licząca się marka ma w swojej ofercie auto tego typu. Nie inaczej jest u bezpośredniego japońskiego konkurenta Toyoty, jakim jest Mazda. W swojej ofercie posiada jeszcze dość świeże dziecko w postaci CX-5. I właśnie ten model będzie dzisiejszym konkurentem dla Toyoty RAV4.

 

Opis

Kanty kontra okrągłość

Toyota kontynuuje w modelu RAV4 rozpoczętą przez Aurisa stylistykę wszystkich swoich aut. Przód to mocno ścięte reflektory ksenonowe, które rozdzielone są niewielkich rozmiarów atrapą silnika. Linia boczna to typowy SUV, osadzony na 18-calowych kołach. Z boku w oczy rzuca się również mocno wybrzuszona klapa bagażnika, po raz pierwszy od 20 lat otwierana nie na bok, tylko normalnie do góry. Wysunięte lampy, podobnie jak w Aurisie, są kanciaste nadając sylwetce auta jeszcze więcej agresywności. Dodatkowym akcentem prezentowanej "ravki" jest pokaźnych rozmiarów lotka nad tylną szybą oraz mocno zaakcentowana nakładka chroniąca zderzak. Podsumowując, Toyota porzuciła spokojną, kobiecą stylizację znaną z poprzednich generacji i stała się ostrą i zadziorną "kobietą", która mimo muskularnych kształtów nadal może przypaść do gustu!

Mazda do stylistyki swojego SUV podeszła zupełnie inaczej. Tutaj nie odnajdziemy kantów i ostrych linii, ponieważ CX-5 jest tak "namalowane", aby jej linia była zwiewna i powiewna niczym ciało modelki. I tak właśnie jest. Gdzie nie spojrzymy, widzimy zgrabne i obłe kształty ciała, ups przepraszam nadwozia. Zaczynając od przodu, skąd spoglądają na nas okrągłe klosze lamp ksenonowych, które rozdzielone są uśmiechającą się do nas atrapą silnika. Linia boczna to zaokrąglone nadwozie o smukłych liniach, które od razu wpadają w oko. Tył to kontynuacja smukle zarysowanych kształtów auta z mocno zaakcentowanymi dwiema końcówkami układu wydechowego umieszczonymi po obu stronach zderzaka. Całość to bardzo sympatyczny SUV, który na pewno zawojuje niejedno serce!

Przestronnie i komfortowo

Wnętrza obu aut do najmniejszych nie należą i bez problemów na swoim pokładzie pomieszczą nawet komplet pasażerów i ich wszystkie bagaże.

Minimalnie wygodniejsze przednie fotele posiada Toyota. Są bardziej obszerne i posiadają dłuższe siedzisko. Za to w Mazdzie posiadają lepsze trzymanie boczne. Miejsca na nogi oraz nad głowami zarówno w RAV4 i CX-5 jest tak dużo, że z pewnością każdy znajdzie wygodną pozycję do podróżowania. Tył to podobne i godne pochwały podejście do całkowicie płaskiej podłogi, dzięki której wygodnie może zasiąść trójka dorosłych pasażerów. Do dyspozycji mają trzyosobowe kanapy o wygodnych siedziskach. Podobnie jak z przodu, miejsca na pewno nikomu nie zabraknie.

Przyjrzyjmy się teraz deskom rozdzielczym, zacznijmy od Toyoty. W RAV4, podobnie jak w mniejszym Aurisie, postawiono na fantazyjność i niesamowitą świeżość kokpitu. Znajdziemy dotykowy wyświetlacz radia, kilka najpotrzebniejszych przycisków i pokręteł do obsługi klimatyzacji. Na samym dole usytuowano kilka przycisków m.in. do obsługi podgrzewanych przednich foteli. Zegary zapewniają czytelność i prostotę a wszystko podświetlone jest na niebieski kolor.

Mazda CX-5 to centralnie umiejscowione radio ze sporych rozmiarów wyświetlaczem. Niżej umieszczono panel sterujący zawierający wyświetlacz wraz z trzema pokrętłami otoczonymi przyciskami do obsługi automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji. Na samym dole znajdują się przyciski do obsługi podgrzewania foteli przednich. Zegary to trzy oddzielne tuby, z których środkowa jest największa i zawiera czytelny i przejrzysty prędkościomierz. Po jego bokach w mniejszych tubach znajduje się obrotomierz i wyświetlacz komputera pokładowego. Wszystko jest czytelne i proste w obsłudze i z pewnością każdemu przypadnie do gustu.

Dwa diesle

Sercami obu prezentowanych dziś samochodów, są wysokoprężne jednostki napędowe o pojemnościach 2,2 litra i mocy 150 (RAV4) i 175 (CX-5) KM. W obu przypadkach napęd przekazywany jest na obie osie za pomocą manualnych, sześciobiegowych skrzyń biegów. Ich zestopniowanie jest podobne. I tak bardzo dobrze dopasowane przełożenia, poszczególnych biegów umożliwiają sprawne i bez nerwowe przyśpieszanie do pierwszej setki w odpowiednio 9,6 i 8,8 sekundy od startu. Maksymalnie te SUV możemy bez problemów rozpędzić do około 200 kilometrów, co naprawdę trzeba uznać za bardzo dobre wyniki.

Wracając do napędów to moc zarówno w Toyocie jak i w Mazdzie rozdzielana jest przez komputer. Mimo jakiegokolwiek braku możliwości ingerowania w rozdział mocy na poszczególne koła, na pewno nie zawiedziemy się odnośnie sposobu ich działania. Nawet na nieutwardzonych i zaśnieżonych drogach zawsze możemy liczyć na bezpieczną i pewną podróż. Naprawdę rzadko się zdarzy aby doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Po prostu elektronika w pełni czuwa nad naszym bezpieczeństwem.

Elastyczność w CX-5 oraz w RAV4 jest więcej niż lepsza. Zacznijmy od Toyoty. Silnik zapewnia nam 340 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest w zakresie obrotów od 2000 do 2800 obr./min.Natomiast Mazda oddaje do dyspozycji aż 420 Nm momentu obrotowego, ale nie jest on dostępny w szerokim zakresie obrotów, tak jak ma to miejsce u swojej konkurentki. Jednak już sama wartość wzbudza pewność, że w tym aucie nigdy nam nie zabraknie mocy pod "prawym pedałem".

Japońskie auta nigdy nie słynęły z miękko zestrojonych zawieszeń. Nie zmieniło się to od lat i w prezentowanych autach również. Zarówno Mazda jak i Toyota swoje zawieszenia zestroiły dość twardo, co odczujemy szczególnie na drogach szutrowych i ogólnie nierównych. Choć szczerze mówiąc na pewno nie jest to jakąkolwiek wadą w samochodzie klasy SUV. Pasażerowie na pewno nie będą czuć się w tych autach niekomfortowo z powodu bardziej twardo zestrojonych zawieszeń niż w niejednej osobówce.

W tej klasie diesle rządzą i pod dystrybutorem

Toyota RAV4 należy do samochodów oszczędnych. W mieście zadowala się 7,5 litrami oleju napędowego. Na trasie jest jeszcze lepiej i zużycie paliwa spada do 6,3 litra. Podczas całego testu średnie zużycie paliwa oscylowało w granicach 6,9 litrów na każde 100 kilometrów. Brawo. Mazda również osiąga niesamowicie niskie wyniki zużycia paliwa jak na auto ważące ponad 1,5 tony. Podczas tygodniowych jazd średnie spalanie wyniosło 6,0 litrów. W mieście minimalnie wzrastało do 6,1 litra aby spaść po za nim do 5,8 litrów. Coś wspaniałego, że auta tej klasy mogą osiągnąć tak niewielkie spalania.

Naprawdę uniwersalne auta

Mazda CX-5 i Toyota RAV4 są samochodami w pełni zasługującymi na miano "uniwersalne". Dzięki sporym rozmiarom i niesamowicie przestronnym wnętrzom możemy bez problemów zapakować naszą rodzinę i wyruszyć w daleką podróż w nieznane. Na pewno niezależnie od auta podróż będzie przemijać w komfortowych i wygodnych warunkach. A kierowcy dzięki mocnym jednostkom napędowym na pewno nie będą narzekać na osiągi oraz podczas rzadkich wizyt na stacji paliwowych. Jak dla mnie tego typu auta są idealną alternatywą dla większych "kombiaków" które na pewno nie pozwolą na taką uniwersalność jak wyżej opisane auta.

Dane techniczne


Dane techniczne: Mazda CX-5
Silnik: R4, wysokoprężny (turbo)
Pojemność silnika: 2191 ccm
Moc: 175 KM przy 4500 obr./min
Moment obr.: 420 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 8,8 sek.
Vmaks: 207 km/h
Zużycie paliwa: 5,2/4,7/6,0 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 6,1/5,8/6,0 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 58 litrów
Teoretyczny zasięg: 966 kilometrów
Wymiary: 4555/2165/1670 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1530 kg
Ładowność: 500 kg
Pojemność bagażnika: 503/(1605) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 136 g/km
Opony: 225/45R19
Wersja wyposażeniowa: SkyPassion 4x4
Cena wersji podstawowej: 145 200 PLN
Cena wersji testowanej: 147 700 PLN

Dane techniczne: Toyota RAV-4
Silnik: R4, wysokoprężny (turbo)
Pojemność silnika: 2231 ccm
Moc: 150 KM przy 3600 obr./min
Moment obr.: 340 Nm przy 2000-2800 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 9,6 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 6,7/5,6/5,0 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 7,5/6,3/6,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 870 kilometrów
Wymiary: 4570/1845/1660 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1655 kg
Ładowność: 565 kg
Pojemność bagażnika: 547/(1746 l) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 147 g/km
Opony: 235/55R18
Wersja wyposażeniowa: Prestige
Cena wersji podstawowej: 143 900 PLN
Cena wersji testowanej: 161 500 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)

Galeria

Mazda CX-5

Toyota RAV4
Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej