Moda na SUV (Sport Utility Vehicle) trwa nieprzerwalnie od kilku lat. Samochody tej klasy są bardzo praktyczne i uniwersalne, a dzięki sporym nadwoziom można nimi komfortowo i wygodnie przewieźć nawet komplet pasażerów z ich bagażami. Podwyższony prześwit i spotykany nierzadko napęd na obie osie pozwalają na bezstresowe użytkowanie takich aut nie tylko w mieście z wysokimi krawężnikami, ale również na odrobinę szaleństwa w chwili zjechania z utwardzonej drogi. I właśnie takimi pojazdami są dzisiejsi bohaterowie artykułu, czyli Ford Kuga i Hyundai ix35.
Opis
Krótkie historie
Pierwszy Ford Kuga został zaprezentowany w salonach w 2008 roku i produkowany był do stycznia tego roku, kiedy Ford przedstawił światu drugą generację swojego popularnego SUV. Trochę krótszą historię posiada konkurent niemieckiego Forda, a mianowicie Hyundai ix35. Model ten debiutował trzy lata temu na salonie samochodowym we Frankfurcie i od tamtej pory jest produkowany w dwóch europejskich fabrykach (Czechy i Słowacja) oraz w Korei Południowej.
Wygląd
Hyundai ix35 jest samochodem, który na pewno przyciąga uwagę przechodniów swoją stylistyką. Wyraziste i mocno zaakcentowane kształty przednich lamp wraz z ciekawą atrapą silnika mogą się podobać. Z boku widzimy typową przestrzeń pasażerską SUV osadzoną na osiemnastocalowych alufelgach o ciekawym wzorze. Tył to stosunkowo mocno ścięta tylna klapa ozdobiona ładnymi światłami. Trzeba jednak pamiętać, że prezentowany dziś ix35 jest wersją przedliftingową.
Stylistyka Forda Kuga II generacji jest zupełnie odmienna nie tylko w porównaniu z poprzednią wersją, ale również z dzisiejszym konkurentem. Tutaj projektanci postanowili wykorzystać dość ostre linie nadwozia, charakteryzujące się sporymi zwisami w przedniej i tylnej części auta. Najbardziej zauważalne jest to w chwili, gdy spoglądamy na Kugę z boku. Podobnie jak Hyundai, osadzona jest na 18-calowych alufelgach. Przód to sporych rozmiarów atrapa silnika łącząca stosunkowo niewielkie reflektory ksenonowe, wyposażone w pas LED-ów do jazdy dziennej. Tył to podobnych rozmiarów co z przodu lampy zbudowane w technologii LED oraz dwie niewielkie, owalne końcówki układu wydechowego. Nadwozie zostało polakierowane na dość nietypowy kolor - brąz.
Komfortowo w obu autach
We wnętrzu obu aut możemy zauważyć sporo przestrzeni, nawet dla piątki dorosłych pasażerów. Z przodu do dyspozycji mamy komfortowe i nieźle wyprofilowane fotele z bardzo wygodnymi siedziskami. Podobnie jest z tyłu, gdzie pasażerowie dysponują trzyosobowymi kanapami. Przestrzeni nad głowami oraz na nogi jest wystarczająco dużo i na pewno nikomu nie powinno jej zabraknąć.
Bagaże możemy zapakować do 465- (Hyundai) i 456-litrowych (Ford) bagażników o całkowicie płaskich podłogach. W razie potrzeby mamy możliwość złożenia tylnych kanap i powiększenia w ten sposób przestrzeni ładunkowej do odpowiednio 1436 (ix35) oraz 1653 (Kuga) litrów.
Spójrzmy teraz na deski rozdzielcze. Zaprojektowano je nowocześnie i z pomysłem.
Zacznijmy od Hyundai'a. Wszystko jest symetrycznie ułożone, bardzo proste i intuicyjne w obsłudze. Zegary są umieszczone w podwójnych tubach, które rozdziela komputer pokładowy. Tak zaprojektowane zegary dają wrażenie obcowania ze sportowym autem, a nie typowo rodzinnym SUVem. Myślę, że młodym kierowcom przypadnie to do gustu.
A jak jest w Fordzie? Zegary umieszczone są w oddzielnych tubach przypominających kapiące krople wody. Pośrodku znajduje się komputer pokładowy, komunikujący się z kierowcą w języku polskim.
Konsola środkowa jest dość mocno wysunięta do przodu. Centralnie umieszczono malutki wyświetlacz radia. Szkoda, że taki mały. Niżej znajdują się z pomysłem ułożone przyciski, których widok początkowo może przestraszyć. Jednak, jak się okazuje, wszystko jest przemyślane i bardzo proste w obsłudze, a firmowany przez Sony radioodtwarzacz CD na pewno ucieszy melomanów jakością prezentowanego dźwięku.
Na samym dole znajduje się panel automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji. Jest dziecinie prosty w obsłudze, a klimatyzacja zapewnia rewelacyjną wydajność pracy. Dodatkowymi atutami Kugi, szczególnie zimą, jest ogrzewanie przedniej szyby, dzięki któremu zimowa eksploatacja auta staje się przyjemniejsza.
Dwa diesle
Oba dziś prezentowane samochody wyposażone są w nowoczesne silniki wysokoprężne. Jednak już na samym początku zauważamy różnicę między nimi, choćby w pojemnościach skokowych silników. Hyundai w swoim SUV zamontował nowy silnik o pojemności 1,7 l i mocy 115 KM. Kuga wyposażona jest w jedyny dostępny dla tego modelu silnik dieslowski, uzyskujący moc 163 KM pochodzących z pojemności skokowej 2 litrów.
Spora moc silnika w Fordzie Kuga gwarantuje całkiem przyzwoite osiągi. Pierwsze 100 km/h osiągniemy po niespełna 10 sekundach, a maksymalnie Kugę można rozpędzić, według producenta, do 198 km/h.
Napęd przekazywany jest głównie na przednie koła za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Jednak w chwili wykrycia uślizgu tylnych kół automatycznie załącza się napęd tylnej osi. Przełożenia skrzyni biegów zawsze znajdują swoje odpowiednie miejsce bez zbędnych oporów, a do tego są bardzo dobrze dobrane do możliwości silnika.
Do elastyczności większych uwag nie mam. 340 Nm momentu obrotowego dostępne jest w zakresie 2000-3250 obr./min. i zapewnia dynamiczne przyśpieszanie pod warunkiem dobrania odpowiedniego przełożenia.
Zawieszenie jest sztywne, co oznacza mniejszy komfort podczas jazdy po nierównych drogach. Zaletą tak zestrojonego zawieszenia jest bezpieczeństwo prowadzenia i pewność panowania nad samochodem. Kolejnym plusem są nieodczuwalne przechyły nadwozia w ciasno pokonywanych zakrętach.
Jeśli chodzi o Hyundaia,silnik oferuje temu ponad półtoratonowemu autu przyśpieszenie do pierwszej setki w 12,4 sekundy i maksymalną prędkość oscylującą w granicach 173 km/h. Jednostkę ix35 spięto również z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów, ale o krótkich przełożeniach. Powoduje to konieczność częstego sięgania do jej lewarka. Napęd przekazywany jest tylko na przednie koła.
Układ kierowniczy jest bardzo dobrze zestrojony i trudno znaleźć jakieś wady. Polecenia są wykonywane natychmiastowo i bez sprzeciwu.
Zawieszenie jest stosunkowo miękkie, co zapewnia bardzo dobry komfort podróżowania. Jednak takie nastawy zawieszenia powodują minimalnie wychylanie się nadwozia, podczas szybszej jazdy po zakrętach.
Oszczędnie?
Zarówno Hyundai ix35 jak i Ford Kuga są autami, które na pewno nie zmartwią nas podczas wizyt na stacji paliwowej. Mniejsza moc ma swoje atuty i ix35 średnio zużywa 6,2 litra oleju napędowego na sto kilometrów. O dwa litry więcej, czyli 8,3 litra oleju napędowego spala Kuga. Taki apetyt można tłumaczyć większą pojemnością silnika i wyższą o 43 KM mocą silnika, ale czy to jest wystarczająca argumentacja? Mamy wrażenie, że Ford powinien mimo wszystko zużywać troszkę mniej paliwa.
Trudna decyzja
W czasach, kiedy na rynku motoryzacyjnym panuje wielki "boom" na auta typu SUV, czy Crossover bardzo trudno podjąć decyzje o wyborze auta. Podobnie jest z bohaterami dzisiejszego artykułu. Oba samochody zapewniają komfortowe i oszczędne podróżowanie i trudno po tygodniowych testach podjąć ostateczną decyzję, który samochód jest lepszyNa pewno mogę zapewnić, że i Hyundai, i Ford odrobili swoje prace domowe. Oba auta są w 100% godne polecenia przyszłym klientom.
Dane techniczne
Dane techniczne: Ford Kuga
Silnik: 4-cylindrowy, wysokoprężny (turbo) Common Rail
Pojemność silnika: 1997 ccm
Moc: 163 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 340 Nm przy 2000-3250 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 9,9 sek.
Vmaks: 198 km/h
Zużycie paliwa: 7,2/5,1/5,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 9,8/6,9/8,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 722 kilometrów
Wymiary: 4524/1838/1691 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1617 kg
Ładowność: 633 kg
Pojemność bagażnika: 456/(1653) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 154 g/km
Opony: 235/50R18
Wersja wyposażeniowa: Titanium
Cena wersji podstawowej: 122 350 PLN
Cena wersji testowanej: 151 800 PLN
Dane techniczne: Hyundai ix35
Silnik: 4-cylindrowy, wysokoprężny (turbo) Common Rail
Pojemność silnika: 1685 ccm
Moc: 115 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 260 Nm przy 1250-2750 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,4 sek.
Vmaks: 173 km/h
Zużycie paliwa: 6,4/4,8/5,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 7,0/5,5/6,2 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 58 litrów
Teoretyczny zasięg: 935 kilometrów
Wymiary: 4410/1820/1660 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1415 kg
Ładowność: 525 kg
Pojemność bagażnika: 465/(1436) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 139 g/km
Opony: 225/55 R18
Wersja wyposażeniowa: Style
Cena wersji podstawowej: 94 100 PLN
Cena wersji testowanej: 94 100 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)
Galeria
{imagonx}images/photos/hyundai/ix35_17crdi_115km_style_wn7198c_2013{/imagonx}