Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Koreańskie marki Hyundai i Kia od lat starają się zawojować rynek europejski. Po latach umiarkowanych sukcesów, dość niespodziewanie okazało się, że ich auta są jednak coraz bardziej popularne na Starym Kontynencie. Od nowa zaprojektowane modele należące do najbardziej popularnych segmentów nagle zaczęły mocno rozpychać się w statystykach sprzedaży, zestawieniach najładniejszych aut, a nawet - o zgrozo - w rankingach niezawodności. Przykładem są kompaktowi przedstawiciele Hyundai'a i Kii a mianowicie i30 i Cee'd. Zapraszam do rodzinnego porównania obu aut w wersjach kombi.

Zarówno Hyundai jak i Kia należą grupy Hyundai Kia Automotive Group, której założycielem i posiadaczem większości udziałów jest marka Hyundai. Mimo wspólnych korzeni obu aut, zostały one zaprojektowane zupełnie inaczej. Żeby to stwierdzić, musimy przyjrzeć się im bliżej.

Opis

Wyładniały

Zacznijmy od Hyundai'a. Z przodu charakterystycznymi elementami są duże, mocno nachodzące na nadkola, soczewkowe lampy. Niżej usytuowano diodowe pasy świateł do jazdy dziennej. Linia boczna to typowe kombi, które w tym przypadku osadzone jest na 15-calowych kołach. Tył to mocno zaakcentowane światła o dość ostrych kształtach.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku stylistyki Kii Cee'd SW. Przedni pas ostatniego wcielenia Cee'da przypomina rozdziawioną paszczę rekina o ładnym spojrzeniu obłych świateł ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej. Podobnie jak u Hyundai'a, linia boczna niczym szczególnym nie wyróżnia się z tłumu i jest charakterystyczna dla aut tej klasy. Ozdobiona została w 16-calowe alufelgi o ciekawym wzorze. Tył to kontynuacja stylistyki przodu. zauważamy sporo krągłości, które idealnie wpasowują się w całą stylistykę Kii Cee'd.

Wystarczający komfort i wygoda

W zupełnie odmiennym stylu są zaprojektowane wnętrze obu aut, choć łączy je jedno - ilość przestrzeni dla pasażerów i bagażu. Zarówno Kia jak i Hyundai oferują pięć bardzo wygodnych i komfortowych miejsc plus bagażniki o takiej samej pojemności, która wynosi niemałe 528 litrów.

W obu dziś prezentowanych autach przednie fotele są obszerne, bardzo dobrze wyprofilowane i oferujące niezłe trzymanie boczne. Z tyłu pasażerowie dysponują trzyosobowymi kanapami o dość mocno zaakcentowanych dwóch skrajnych miejscach, co automatycznie czyni środkowe miejsce nieco mniej komfortowym.

Ostatnim aspektem wspólnym we wnętrzu jest zastosowanie bardzo dobrej jakości materiałów i naprawdę porządne spasowanie plastikowych elementów. I na tym kończą się podobieństwa i zaczynają różnice.

Otóż deski rozdzielcze są zupełnie odmienne. W i30 zegary posiadają ciekawe podświetlenie i wyglądają bardzo nowocześnie. Rozdzielone są elektronicznymi wskaźnikami temperatury silnika i poziomu paliwa oraz wyświetlaczem komputera pokładowego.

Konsola środkowa to dwa niewielkiej wielkości wyświetlacze, otoczone licznymi przyciskami, które są bardzo proste w obsłudze. Wystarczy chwila treningu i użytkowanie ich staje się intuicyjne.

Projektanci Kii Cee'd postawili na jeszcze bardziej większą nowoczesność stosując całkowicie elektroniczny prędkościomierz, który zajmuje centralną część zegarów. Po jego bokach znajdują się analogowe wskaźniki obrotomierza i poziomu paliwa. Komputer pokładowy jest zintegrowany z elektronicznym prędkościomierzem i dzięki niemu mamy możliwość na bieżąco śledzenia najpotrzebniejszych informacji.

Konsola środkowa to trzy nieduże wyświetlacze. Zaczynając od góry: malutki ekran pokazujący godzinę i temperaturę na zewnątrz auta. Kolejny obsługuje radio, a ostatni dwustrefową, automatyczną klimatyzację. Wszystko jest, podobnie jak w Hyundai'u, proste i nie stwarzające problemów w obsłudze.

135 kontra 128, czyli benzyna kontra diesel

Hyundai i30 Wagon oraz Kia Cee'd SW pod swoimi maskami posiadają silniki o pojemnościach 1,6 litra, ale Hyundai wyposażony jest w benzynową jednostkę, podczas gdy Kia w wysokoprężną.

Szesnastozaworowy silnik benzynowy Hyundaia zbudowany jest w technologii DCVVT (Dual Continuously Variable Valve Timing). Pozwala to przy niedużej pojemności uzyskać 135 KM bez zastosowania doładowania turbo czy kompresora. Wystarczająca moc pozwala przy masie własnej 1193 kg uzyskać niezłe osiągi. Dokładnie 9,9 sekundy zajmuje sprint i30 do 100 km/h, a maksymalnie możemy rozpędzić auto do 192 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą manualnej skrzyni biegów.

Skrzynia biegów posiada 6 przełożeń, które charakteryzują się niezłym zestopniowaniem. Bardzo dobrze leżący w dłoniach lewarek nie posiada dużych skoków między poszczególnymi biegami, dając poczucie obcowania ze sportową skrzynią. Myślę, że niejednemu kierowcy przypadnie to do gustu.

Elastyczność może nie powala na kolana, ale jest w zupełności wystarczająca do sprawnego i żwawego podróżowania autem. Do dyspozycji kierowcy jest 164 Nm momentu obrotowego, którego wartość maksymalna dostępna jest przy 4850 obr./min.

Mocnym punktem i30 jest układ kierowniczy oraz zawieszenie. Zestrojenie zawieszenia połączone z dużym rozstawem kół zapewnia przyjemną i komfortową jazdę Hyundai'em, a nierówności są w przyjemny sposób wybierane tak, aby nie powodować dyskomfortu.

Oprócz tego nie zapomniano o bezpieczeństwie, nad którym czuwa bardzo dobry układ kierowniczy, dający kierowcy pewność i poczucie panowania nad zachowaniem auta na drodze.

A jak wygląda sytuacja w Kia Cee'd, która jest wyposażona w wysokoprężną jednostkę Common Rail?

Jak już wspomniałem wcześniej, Kia Cee'd wyposażona jest w silnik o pojemności 1,6l, dysponujący mocą 128 KM. Moc ta pozwala na rozpędzenie rodzinnej Kii do pierwszych 100 km/h w 11,2 sekundy i maksymalnie osiągnąć podobną prędkości co Hyundai, czyli 193 km/h. Wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosi 260 Nm.

Z solidnymi parametrami silnika idealnie współgra 6-biegowa, manualna skrzynia biegów. Oferuje ona stosunkowo krótkie przełożenia, dzięki którym auto ochoczo przyspiesza nawet na wyższych biegach.

W Cee'd SW zawieszenie jest stosunkowo miękkie, ale takie rozwiązanie zapewnia rewelacyjny komfort podróżowania, co na pewno doceni każdy, kto dużo podróżuje.

Miłe zaskoczenie

Już od dawna wiadomo, że silniki wysokoprężne słyną z ekonomiczności i nie inaczej jest w przypadku Kia Cee'd wyposażonej w diesla. Średnio podczas tygodniowego testu jednostka zadowalała się zaledwie 5,1 litrów oleju napędowego. Jednak moim wielkim zaskoczeniem jest zapotrzebowanie na benzynę bezołowiową Hyundai'a i30. Otóż ten benzynowy silnik potrafi średnio spalać zaledwie 7,3 litra na każde 100 kilometrów. Co naprawdę można uznać za bardzo dobry wynik!

Trudny wybór

Hyundai i30 i Kia Cee'd w odmianach typu kombi są bardzo praktycznymi i uniwersalnymi samochodami, które oferują dużo przestrzeni pasażerskiej za niewygórowaną cenę. Komfortowe wnętrza i bardzo dobre jednostki napędowe w połączeniu z atrakcyjnymi cenami zakupu prezentowanych aut są naprawdę mocnymi argumentami przemawiającymi za tymi modelami. Nie wierzycie? Polecam wizytę w najbliższym salonie Kii i Hyundai'a.

Dane techniczne

Dane techniczne: Hyundai i30 Wagon
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy
Pojemność silnika: 1591 ccm
Moc: 135 KM przy 6300 obr./min
Moment obr.: 164 Nm przy 4850 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,9 sek.
Vmaks: 192 km/h
Zużycie paliwa: 8,1/5,1/6,2 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 9,0/5,7/7,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 53 litrów
Teoretyczny zasięg: 726 kilometrów
Wymiary: 4485/1780/1500 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1223 kg
Ładowność: 597 kg
Pojemność bagażnika: 528/(1642) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 140 g/km
Opony: 195/65R15
Wersja wyposażeniowa: Comfort
Cena wersji podstawowej: 73 900 PLN
Cena wersji testowanej: 75 600 PLN

Dane techniczne: Kia Cee'd SW
Silnik: 4-cylindrowy, wysokoprężny, Common Rail
Pojemność silnika: 1582 ccm
Moc: 128 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 260 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11,2 sek.
Vmaks: 193 km/h
Zużycie paliwa: 5,1/3,9/4,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 5,7/4,5/5,1 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 53 litrów
Teoretyczny zasięg: 1039 kilometrów
Wymiary: 4505/1780/1470 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1345 kg
Ładowność: 575 kg
Pojemność bagażnika: 528/(1642) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 113 g/km
Opony: 205/55R16
Wersja wyposażeniowa: L
Cena wersji podstawowej: 77 990 PLN
Cena wersji testowanej: 88 390 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Hyundai i30 Wagon 1,6 GDI 135 KM Comfort



Kia Cee'd SW 1,6 CRDI 128 KM L

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej