Volkswagen Golf to od kilkunastu lat synonim idealnego auta kompaktowego, którym zachwyca się dosłownie cały świat. Dowodem tego zachwytu jest zdobywanie przez ten model wielu nagród m.in. COTY 2013 czy ostatnio WCOTY 2013. Jednak konkurencja nie śpi i coraz częściej zaczyna atakować niedościgniony wzór. Nie inaczej jest z drugą generacją Hyundai’a i30, który w dzisiejszym artykule będzie bezpośrednim konkurentem najnowszego Golfa. Czy koreański Hyundai jest w stanie zagrozić mocnej pozycji Volkswagena w klasie aut kompaktowych? Zapraszam do lektury artykułu.
Opis
Krótka historia
Pierwszy Hyundai i30 został zaprezentowany w 2007 roku na salonie samochodowym w Genewie. Po 5 latach został zastąpiony II generacją, która obecnie dostępna jest jako 5-drzwiowy hatchback i kombi. Natomiast Volkswagen Golf debiutował w 1974, zaś od 2012 roku dostępna jest już VII generacja tego modelu. Golf VII obecnie dostępny jest tylko jako 5-drzwiowy hatchback.
Niewielka różnica
Pod maskami obu dzisiaj prezentowanych aut pracują wysokoprężne, turbodoładowane jednostki napędowe. Hyundaia i30 wyposażono w silnik o pojemności 1,6l, dysponujący mocą 110 KM, natomiast Volkswagena Golfa w 2-litrową jednostkę napędową o mocy 150 KM. Wartości maksymalnych momentów obrotowych wynoszą odpowiednio 260 Nm i 320 Nm.
Z solidnymi parametrami silników idealnie współgrają 6-biegowe, manualne skrzynie biegów. Ciekawostką jest fakt, że zupełnie dwa niezależne koncerny motoryzacyjne podeszły podobnie do tematu ich zestopniowania. W obu przypadkach oferują one stosunkowo krótkie przełożenia, dzięki którym auta ochoczo przyspieszają nawet na wyższych biegach. Trzeba przyznać, że zarówno koreański, jak i niemiecki koncern bardzo dobrze odrobił pracę domową!
W i30 zawieszenie jest stosunkowo miękkie, ale takie rozwiązanie zapewnia rewelacyjny komfort podróżowania, co na pewno doceni każdy, kto dużo podróżuje.
Zupełnie inaczej jest w Golfie, gdzie zawieszenie jest po prostu twarde. Nie zapomniano jednak o komforcie podróżowania, choć jest on minimalnie niższy, niż w przypadku konkurenta. Układ kierowniczy jest posłuszny niczym "baranek", a kierujący ma zawsze pewność panowania nad samochodem.
Oszczędność to ich pierwsze imię
To niesamowite, choć coraz częstsze, że w dzisiejszych czasach większa moc nie pociąga za sobą sporego apetytu na paliwo! Nie inaczej jest w przypadku dzisiaj prezentowanych aut kompaktowych. Oba auta to naprawdę bardzo oszczędne samochody i pozwolą na niedrogie podróżowanie niezależnie od tego, czy będzie się odbywać to w mieście, czy poza nim. A dowodem moich słów są wyniki spalania podczas jazd testowych. W mieście i30 spala 6 litrów oleju napędowego, natomiast Golf zaledwie o 0,1 litra więcej. W trasie różnice są również minimalne 4,6 l (Hyundai) i 4,8 l (Volkswagen). Średnio podczas testu Golf zużywał 5,5 litra oleju napędowego, natomiast i30 5,3 litra na każde 100 kilometrów. Dzięki takiemu apetytowi na paliwo mamy możliwość przejechania nawet 1000 kilometrów na jednym baku!
Wygodnie i przestronnie
Przyszła pora na przyjrzenie się wnętrzom obu aut. Niezależnie od samochodu, do którego wsiądziemy, zastaniemy przestronne, wygodne i komfortowe wnętrza. W Hyundai'u przednie fotele są obszerne, bardzo dobrze wyprofilowane i posiadają solidne trzymanie boczne. Podobnie sytuacja wygląda w Volkswagenie, gdzie kierowca oraz pasażer dysponują komfortowymi i dobrze podtrzymującymi ciała podróżnych w zakrętach fotelami. Z tyłu w obu autach pasażerowie dysponują trzyosobowymi kanapami o dość mocno zaakcentowanych skrajnych miejscach, co automatycznie czyni środkowe miejsce nieco mniej wygodne.
Ku mojemu zdziwieniu, bagażniki obu aut są identyczne pod każdym względem. Począwszy od pojemności wynoszącej około 380 litrów, kończąc na możliwościach przewozowych obu bagażników. Są one ustawne, a niski próg załadunkowy pozwoli na łatwe i wygodne pakowanie cięższych walizek.
A jak wygląda sytuacja z deskami rozdzielczymi? I tutaj mam mały problem, ponieważ i30 i Golf VII są zupełnie inaczej skonfigurowane i trudno je bezpośrednio porównać. Każda marka zastosowała swoje indywidualne podejście do projektu tej części auta i ergonomii.
I tak w i30 zegary posiadają ciekawe podświetlenie i są czytelne niezależnie od warunków i pory dnia. Rozdzielone są elektronicznymi wskaźnikami temperatury silnika i poziomu paliwa oraz wyświetlacz komputera pokładowego.
Konsola środkowa, to dwa niewielkiej wielkości wyświetlacze, otoczone licznymi przyciskami. Już po kilku chwilach zapoznania obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna.
A co nam proponuje Volkswagen? Cyferblaty, podświetlone są na biały kolor, zaś ich wskaźniki są czerwone. Natomiast uporządkowana i w każdym calu przemyślana konsola środkowa jest dziecinnie prosta w obsłudze. Nowością jest 7-calowy dotykowy ekran, który jest bardzo przydatnym centrum dowodzenia wszystkimi zasobami systemu multimedialnego i komputera pokładowego.
Podsumowując:
Klasa kompaktowa jest najbardziej popularna niemalże w całej Europie. Prezentowane dziś auta są wygodne, obszerne, dobrze wyposażone i oszczędne, a do tego mają atrakcyjnie skalkulowane ceny, których nie możemy bezpośrednio porównywać ze względu na inne wyposażenie.
Na koniec pozostało odpowiedzieć na wcześniej zadane pytanie "Czy koreański Hyundai jest w stanie zagrozić mocnej pozycji Volkswagena w klasie aut kompaktowych?". Moim zdaniem tak. Koreańska marka Hyundai jest w stanie przy pomocy nowego i30 bez kompleksów konkurować z wieloletnim liderem swojej klasy i zdobywcą wielu nagród, czyli Volkswagenem Golfem.
Dane techniczne
Dane techniczne: Hyundai i30
Silnik: wysokoprężny, Common Rail, (turbo), 4-cylindrowy
Pojemność silnika: 1582 ccm
Moc: 110 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 260 Nm przy 1900-2750 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11,5 sek.
Vmaks: 185 km/h
Zużycie paliwa: 4,9/3,7/4,1 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 6,0/4,6/5,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 53 litry
Teoretyczny zasięg: 1000 kilometrów
Wymiary: 4300/1780/1470 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1290 kg
Ładowność: 630 kg
Pojemność bagażnika: 378 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 109 g/km
Opony: 195/65R15
Wersja wyposażeniowa: Comfort
Cena wersji podstawowej: 51 900 PLN
Cena wersji testowanej: 73 100 PLN
Dane techniczne: Volkswagen Golf VII
Silnik: wysokoprężny, Common Rail, (turbo), 4-cylindrowy
Pojemność silnika: 1968 ccm
Moc: 150 KM przy 3500-4000 obr./min
Moment obr.: 320 Nm przy 1750-3000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,6 sek.
Vmaks: 216 km/h
Zużycie paliwa: 5,0/3,6/4,1 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 6,1/4,8/5,5 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 909 kilometrów
Wymiary: 4255/1790/1452 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1360 kg
Ładowność: 581 kg
Pojemność bagażnika: 380 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 106 g/km
Opony:
Wersja wyposażeniowa: Highline
Cena wersji podstawowej: 61 170 PLN
Cena wersji testowanej: 115 620 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik