Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



W dzisiejszym artykule naprzeciw siebie stają dwa auta kompaktowe z nowoczesnymi jednostkami benzynowymi. Pierwszy to Ford Focus, z nagrodzoną tytułem "Silnik roku 2012" jednostką o pojemności 1 litra i mocy 125KM. Jego konkurentem jest najnowsze Volvo V40 ze 150-konnym silnikiem 1,6. Zapraszam do lektury.

Opis

Wygląd

Zarówno Focus jak i V40 należą do najpopularniejszej klasy aut na świecie, czyli do klasy samochodów kompaktowych. Oba dziś prezentowane pojazdy są stylistycznie bardzo ciekawie zaprojektowane. Zacznijmy od Forda. Z przodu rządzą niewielkiej wielkości światła ksenonowe, z którymi zintegrowano diodowe światła do jazdy dziennej. Poniżej znajduje się dużych rozmiarów zderzak posiadający aż trzy wloty powietrza. Boczna linia to przede wszystkim zwarta i harmonijna linia nadwozia ozdobiona 17-calowymi alufelgami oraz pięknym pomarańczowym kolorem karoserii. Tył to mocno załamana klapa bagażnika ze sporymi lampami, również wyposażonymi w LED'owe światła. Volvo V40 jest jeszcze bardziej awangardowe stylistycznie. Może nie zauważymy tego w przedniej części nadwozia, które jest typowo "szwedzkie", z wkomponowanymi w najniższej partii zderzaka światłami do jazdy dziennej. Z boku pierwsze co rzuca się w oczy to niemal pełne, "ekologiczne" alufelgi w czarnym kolorze. Z tyłu mamy do czynienia z mocno załamaną klapą bagażnika i diodowymi lampami świateł w kształcie bumerangu nachodzącego na nadkola.

Identyczna ilość miejsca

Zajrzyjmy do wnętrz do prezentowanych aut. Oferują one praktycznie tyle samo miejsca dla pasażerów na przednich i tylnych miejscach. Teoretycznie na pokłady możemy zabrać piątkę pasażerów, jednak w praktyce najwygodniej podróżować może czwórka osób. Spowodowane jest to mocno wyprofilowanymi kanapami oraz średnią ilością miejsca na nogi. Z przodu do dyspozycji są wygodne i komfortowe fotele, w których możemy siedzieć naprawdę długo bez odczuwania jakiegokolwiek zmęczenia. Z naszymi bagażami nie będzie żadnego problemu zarówno w Focusie, jak i w V40. Do dyspozycji są przeciętne bagażniki o pojemnościach 365 (Ford) i 335 (Volvo).

Przyjrzyjmy się teraz deskom rozdzielczym i zacznijmy od Volvo. Konsola środkowa to, jak już Volvo nas przyzwyczaiło, cienki panel z dużą ilością przycisków i praktyczną półeczką na drobiazgi za owym panelem. Centralnie usytuowano kolorowy wyświetlacz obsługujący radio, oraz urządzenia komputera pokładowego. Zegary to tak naprawdę wielki wyświetlacz LCD podzielony na kilka sektorów. Centralnie umieszczono największy z nich, który zależnie od trybu jaki wybierzemy wyświetla aktualną prędkość, obrotomierz lub komputer pokładowy (zapraszam do galerii).

A jak wygląda sytuacja w Fordzie? Konsola środkowa jest dość mocno wysunięta do przodu. Centralnie umieszczono malutki wyświetlacz radia. Niżej znajdują się z pomysłem ułożone przyciski od radia. Na samym dole umieszczono panel dwustrefowej klimatyzacji. Wszystko jest uporządkowane i mimo natłoku przycisków intuicyjne w obsłudze. Zegary umieszczone są w oddzielnych tubach i rozdziela je malutki wyświetlacz komputera pokładowego. Wszystko jest podświetlone na miły dla oka, błękitny kolor.

Turbodoładowane benzyniaki

Ford Focus i Volvo V40 wyposażone są w turbodoładowane benzynowe jednostki napędowe. Prezentowany Focus wyposażony jest w litrowy silnik o mocy 125 KM natomiast V40 w 150-konny silnik generujący moc z pojemności 1,6 litra. Ford pierwsze 100 km/h osiąga w 11,3 sekundy i maksymalnie może się rozpędzić do 193 km/h. Trzeba przyznać, że jak na litrową jednostkę osiągi są bardzo dobre. Oczywiście Volvo swym większym silnikiem i co za tym idzie mocą oferuje trochę lepsze wyniki. Pierwsze setka na prędkościomierzu ukażę się po 8,8 sekundy, a maksymalnie wskazówka wychyli się do 210 km/h.

W obu przypadkach napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą 6-biegowych, manualnych skrzyń biegów. Zarówno w niemieckim jak i szwedzkim kompakcie przełożenia są dobrane bardzo dobrze i wystarczy pamiętać o odpowiednim biegu, aby sprawnie i dość dynamicznie podróżować.

Mimo różnicy w mocach i pojemnościach obu silników elastyczność stoi na zbliżonym poziomie. Przynajmniej miałem takie odczucie. Ford standardowo udostępnia 170Nm, lecz dzięki technologii overboost chwilowo kierowca dysponuje nawet 200 Nm momentu obrotowego. Volvo oferuje nam 240Nm. Obie jednostki napędowe największą siłą napędową dysponują w podobnych zakresach obrotów silnika, oscylujących w granicach 1500-4500 obr./min. Focus i V40 dość żwawo reagują na polecenia wydane przez kierowców i ochoczo przyśpieszają. Jedyne, o czym warto pamiętać podczas wyprzedzania, to redukcja biegu na niższy w celu szybszego wykonania tego manewru. I nie ma tu znaczenia którym autem podróżujemy.

Zawieszenie w Focusie jest stosunkowo twarde. Jest to odczuwalne szczególnie podczas podróżowania trochę gorszymi drogami, kiedy na pewno odczujemy mniejszy komfort podczas jazdy. Tak zestrojone zawieszenie zapewnia pewność i bezpieczeństwo podróżowania, a kierowca ma poczucie całkowitego panowania nad pojazdem. Kolejnym atutem jest bardzo dobrze zestrojony układ kierowniczy, który natychmiastowo polecenia przekazuje na przednie koła.

Volvo V40 w porównaniu z Focusem posiada mniej sztywne nastawy zawieszenia, a więc jest bardziej nastawiony na komfortowe podróżowanie, a mniej na agresywniejszą jazdę. Focusowi nie ustępuje za to układ kierowniczy, który bez zbędnych opóźnień wykonuje nasze polecenia.

Oszczędne benzyniaki

Minęły już czasy, kiedy benzynowe jednostki potrafiły doprowadzać swoich właścicieli do bankructwa podczas wizyt na stacji paliwowej. Chyba, że pod maska mieści się V6 lub V8. W naszym przypadku do dyspozycji mamy mniejszej pojemności silniki, które mają umiarkowany apetyt na paliwo. W mieście Ford zadowala się 7 litrami benzyny bezołowiowej, zaś Volvo zaledwie o 0,5 litra więcej. W trasie zużycie potrafi spaść odpowiednio do poziomu 5,0 (Focus) i 5,6 litra (V40). Średnio podczas tygodniowych testów spalanie wyniosło 6,6 litra w Fordzie i 6,7 litra w Volvo.

Podsumowując:

Nadszedł czas rozstania się z prezentowanymi dziś autami i powiem szczerze, że nie wiem które auto chciałbym posiadać w swoim garażu. Oba samochody są godne uwagi, a nowoczesne, benzynowe silniki zapewniają im wystarczające osiągi przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Ostateczny wybór auta pozostawiam Państwu. Zarówno Ford, jak i Volvo bez kompleksów mogą konkurować z dużą i mocną konkurencją wśród modeli kompaktowych.

Dane techniczne

Dane techniczne: Ford Focus
Pojemność silnika: 999 ccm benzyna (turbo)
Moc: 125 KM przy 6000 obr./min
Moment obr.: 170 Nm przy 1500-4500 obr./min (200 Nm z overboost)
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11,3 sek.
Vmaks: 193 km/h
Zużycie paliwa: 6,3/4,2/5,0 (7,0/5,0/6,6 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 833 kilometrów
Wymiary: 4358/1823/1484 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1195 kg
Ładowność: 555 kg
Pojemność bagażnika: 363 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 114 g/km
Opony: 215/50R17

Wyposażenie: wersja Trend Sport

Cena: 73 700 zł (wersja Trend Sport) 84 250 zł (wersja testowana)

Dane techniczne: Volvo V40
Pojemność silnika: 1596 ccm benzyna (turbo)
Moc: 150 KM przy 5700 obr./min
Moment obr.: 240 Nm przy 1600-4000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,8 sek.
Vmaks: 210 km/h
Zużycie paliwa: 6,8/4,6/5,4 (7,5/5,6/6,7 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 62 litrów
Teoretyczny zasięg: 925 kilometrów
Wymiary: 4369/1802/1445 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1474 kg
Ładowność: 436 kg
Pojemność bagażnika: 335 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 125 g/km
Opony: 225/40R18

Wyposażenie: wersja Momentum

Cena: 100 700 zł (wersja Momentum) 114 900 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Przepraszamy za brudnego Forda Focusa, ale srogie mrozy spowodowały, że myjnie były zamkniętę.

Galeria

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125KM Trend Sport



Volvo V40 1,6 T3 150KM Momentum

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej