W dzisiejszym artykule porównuję typowo rodzinne minivany, i mimo że nie są bezpośrednią swoją konkurencją, zestawiłem je z powodu nowoczesnych benzynowych silników, które przeszły w ostatnim czasie downsizing. Na przeciw siebie stają oto Ford C-Max 1,6 EcoBoost 150 KM i Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo 140 KM.
Opis
Komfort i przestrzeń
Wnętrze obu aut zapewnia przestrzeń dla piątki dorosłych pasażerów. Z przodu, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z Oplem czy Fordem, mamy do dyspozycji bardzo dobrze wyprofilowane i rewelacyjnie wygodne fotele. W drugim rzędzie znajdziemy po trzy samodzielne siedziska, które są komfortowe i zapewniają wygodną podróż dla trójki pasażerów. Na pewno nikomu nie zabraknie miejsca nad głowami oraz na nogi.
Bagażniki oferują odpowiednio 432 (Ford C-Max) i 710 (Opel Zafira) litrów regularnej przestrzeni, którą w dowolny sposób możemy zagospodarować. Dużo większa pojemność bagażnika w Oplu spowodowana jest dłuższym nadwoziem i schowanymi w podłodze dodatkowymi fotelami.
Zegary w Fordzie to dwie oddzielne tuby przypominające kształtem krople wody. Są rozdzielone elektronicznym wyświetlaczem komputera pokładowego. Jego niewątpliwą zaletą jest komunikacja w naszym ojczystym języku.
Konsola środkowa jest dość mocno wysunięta do przodu, a na niej znajduje się malutki wyświetlacz radia, które obsługujemy stylowymi przyciskami. Ich natłok podczas pierwszego spotkania może przestraszyć, ale szybko okazuje się, że nie ma żadnych problemów z ich opanowaniem.
W Oplu Zafirze zegary umieszczone są w oddzielnych tubach o mocno wyprofilowanych kształtach. Ich biało-czerwone podświetlenie nie męczy nawet podczas dłuższej podróży. Między nimi znajduje się sporych rozmiarów wyświetlacz komputera pokładowego, który podobnie jak w Fordzie komunikuje się z nami w języku polskim.
Konsola centralna początkowo może nas mocno przestraszyć ogromną ilością przycisków, jednak po chwili wszystko staje się intuicyjne i bardzo proste w obsłudze
Oba auta we wnętrzu prezentują bardzo dobrą jakość wykonania, którą możemy krótko podsumować jako niemiecka precyzja lub jak kto woli perfekcja.
Downsizing w modzie
Oba dziś prezentowane auta zostały wyposażone w nowoczesne i mocne benzynowe jednostki, które po zabiegu downsizing'u zastąpiły większe silniki. Ford wyposażony jest w 150-konny silnik 1,6 EcoBoost zaś Opel w 140-konną jednostkę 1,4. Zarówno silnik C-Maxa jak i Zafiry Tourer wyposażony jest w turbinę, która umożliwia uzyskanie z niewielkich pojemności dość sporych mocy i niezłych osiągów
I tak C-Max do pierwszej setki przyśpiesza w 9,4 sekundy, a maksymalnie możemy rozpędzić się ważącym 1310 kg autem do 204 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Przełożenia skrzyni biegów są bardzo dobrze dopasowane do możliwości, jakie daje nam silnik. Poszczególne biegi idealnie wędrują na wytyczone miejsce, a ich długość jest optymalnie dobrana, aby kierowca zawsze miał bardzo dobrą elastyczność. Na pewno pomaga w tym moment obrotowy wynoszący 240 Nm, uzyskiwany już przy 1600 obr./min. Jednak na tym nie koniec ponieważ silnik ten wyposażony jest system overboost, który chwilowo zwiększa ten jakże ważny parametr do wartości 270 Nm.
Układ kierowniczy jest nie tylko precyzyjny, ale również dość sztywno ustawiony. Daje poczucie pełnego panowania nad samochodem. Mimo tego nie zapomniano o kobietach, które na pewno docenią elektroniczne wspomaganie podczas manewrów parkowania. Dodatkowym atutem jest system automatycznego wzdłużnego parkowania auta.
Zawieszenie według mnie jest zbyt sztywno zestrojone. Może to korzystnie wpływa na bezpieczeństwo lecz mając do czynienia z samochodem typowo rodzinnym, oczekiwałbym bardziej miękkiego zawieszenia. Auto prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie, ale komfort pokonywania nierówności mógłby być minimalnie lepszy.
Skupmy się teraz na Oplu.
Prędkość maksymalna jaką możemy osiągnąć w Oplu Zafirze wynosi nieco ponad 200 km/h zaś pierwszą setkę osiągamy po 10,7 sekundach. Podobnie jak w Fordzie, Zafira napędzana jest na przednie koła za pomocą 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Jej przełożenia w porównaniu z konkurentem są minimalne krótsze, co powoduje częstsze sięganie do miło leżącego w dłoniach lewarka skrzyni biegów.
Elastyczność jest minimalnie gorsza niż w C-Maxie. Spowodowane jest to dysponowaniem tylko 200 Nm momentu obrotowego, który na szczęście dostępny jest w szerokim zakresie obrotów (1850-4900 obr./min) W chwili kiedy kierowca przyzwyczai się do parametrów silnika, wyprzedzanie innych pojazdów na pewno nie sprawi kłopotów.
Układ kierowniczy, jak przystało na niemieckiego Opla, jest precyzyjny i nie tylko umożliwiający sprawne parkowanie na zatłoczonych parkingach, ale również poczucie pewnego i bezpiecznego prowadzenia auta nawet przy większych prędkościach.
W przypadku Zafiry zawieszenie jest kompromisem pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem.
Spalanie
Oba prezentowane dziś auta zużywają podobne ilości paliwa. W mieście Ford C-Max spala 9,3 natomiast Opel Zafira 9,0 litrów benzyny bezołowiowej. W trasie zużycie potrafi spaść do 6,0 (Ford) i 6,2 litra (Opel) na każde 100 kilometrów. Podczas tygodniowych testów średnie zużycie w obu autach wyniosło dokładnie tyle samo. Było to 7,6 litra, co trzeba uznać za naprawdę bardzo dobre wyniki, zważywszy na gabaryty przedstawianych dziś samochodów.
Czy ma to sens?
Powiem szczerze, że do coraz bardziej popularnego dowsizingu podchodziłem jak dotąd sceptycznie, lecz po dłuższym obcowaniu jestem przekonany, że takie zabiegi mają sens. Bardzo dobrym przykładem i dowodem są dziś prezentowane silniki, które mimo umiejscowienia w typowo rodzinnej bryle auta zapewniają dobre osiągi. Dodatkowym atutem tych jednostek jest niewielki apetyt na paliwo. A który samochód jest lepszy? Trudno na to pytanie odpowiedzieć po tygodniowych testach. Na pewno oba auta są godne poświęcenia większej uwagi podczas wyboru rodzinnego pojazdu.
Dane techniczne
Dane techniczne: Ford C-Max
Pojemność silnika: 1596 ccm benzynowy (turbo)
Moc: 150 KM przy 5700 obr./min
Moment obr.: 240 Nm przy 1600 obr./min (270 Nm z overboost)
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,4 sek.
Vmaks: 204 km/h
Zużycie paliwa: 8,8/5,3/6,6 (9,3/6,0/7,6 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 723 kilometrów
Wymiary: 4380/1828/1626 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1310 kg
Ładowność: 515 kg
Pojemność bagażnika: 432/(1723) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 154 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Opony: 215/50 R17
Wyposażenie: wersja Titanium
Cena: od 88 600 zł (wersja Titanium 1,6 EcoBoost 150 KM)
Dane techniczne: Opel Zafira Tourer
Pojemność silnika: 1364 ccm benzynowy (turbo)
Moc: 140 KM przy 4900-6000 obr./min
Moment obr.: 200 Nm przy 1850-4900 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,7 sek.
Vmaks: 202 km/h
Zużycie paliwa: 8,1/5,3/6,3 (9,0/6,2/7,6 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 58 litrów
Teoretyczny zasięg: 763 kilometrów
Wymiary: 4658/1884/1685 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1538 kg
Ładowność: 682 kg
Pojemność bagażnika: 710/(1860) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 148 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Opony: 235/45 R18
Wyposażenie: wersja Enjoy
Cena: od 91 800 zł (wersja Enjoy 1,4 Turbo 140KM)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik Galeria