W dzisiejszym artykule chciałbym zaprezentować dwa auta klasy średniej z najbardziej uniwersalnym nadwoziem, jakim jest odmiana kombi. Naprzeciw siebie stają dobrze znany Ford Mondeo Kombi oraz ubiegłoroczna nowość w postaci Huyndai'a i40 Kombi.
Opis
Historia
Ford Mondeo dostępny jest od 19 lat na rynkach światowych, zaś obecna III generacja w salonach gości od 5 lat. Auto dostępne jest w trzech wersjach nadwoziowych jako liftback, sedan oraz kombi.
Hyundai i40 to "świeżynek" w klasie średniej. Debiutował w Polsce dopiero w ubiegłym roku jako kombi. Po roku do gamy dołączył dostojny sedan.
Piękne "kombiaki"
Stylistycznie oba auta są do siebie dość podobne, czyli duże samochody z nadwoziem kombi.
Przód Mondeo charakteryzuje się niewielkimi reflektorami, pod którymi usytuowane zostały diodowe lampy do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne. Pomiędzy nimi zaprojektowano niewielką atrapę silnika wraz z logiem marki. Bok to bardzo ładnie poprowadzone linie, które powodują, że Mondeo kombi jest naprawdę pięknym autem. Dodatkowym atutem są ciekawego wzoru 18-calowe alufelgi. Tył to duża klapa bagażnika, na której usytuowano diodowe lampy o obłych kształtach.
Hyundai i40 na pewno przykuwa spojrzenia innych użytkowników dróg. Z przodu nie da się nie zauważyć ciekawie zaprojektowanych reflektorów i wkomponowanych w nie pasów diodowych świateł dziennych.
Linia boczna Hyundai'a i40 jest, podobnie jak Mondeo, smukła i elegancka, ale dzięki opadającemu ku tyłowi dachowi, może nawiązywać do auta typu coupe. i40 również "stoi" na 18-calowych alufelgach. Z tyłu charakterystycznymi elementami są lampy diodowe zajmujące prawie całą dużą klapę bagażnika.
Przestronnie jak w domu
Zajrzyjmy do wnętrz obu aut. Zarówno w Fordzie jak i w Hyundai'u z przodu i z tyłu miejsca jest bardzo dużo i każdy z nas znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję do podróżowania. Podobnie jest z tyłu, gdzie wygodnie zasiądą nawet trzy dorosłe osoby, nie odczuwając żadnego dyskomfortu w podróży. Fotele w Mondeo i i40 są podobnie wyprofilowane. Posiadają obszerne i wygodne siedziska oraz minimalne trzymanie boczne. Tył to trzyosobowe kanapy o dobrze wyprofilowanych oparciach.
Bagażniki udostępniają bardzo dużą przestrzeń do zagospodarowania. Ich pojemności są zbliżone i wynoszą odpowiednio 549 (Ford) i 553 litrów (Hyundai). Dzięki wysoko unoszonym klapom i nisko umieszczonym progom załadunek cięższych walizek nie sprawi żadnych problemów.
Skupmy się teraz na deskach rozdzielczych, a opis rozpocznijmy od i40.
Konsola środkowa składa się z centralnie usytuowanego, dotykowego wyświetlacza, który otoczony jest kilkoma przyciskami. Niżej umieszczono panel obsługujący dwustrefową klimatyzację. Na samym dole, tuż przed lewarkiem skrzyni biegów, znajduje się spory, zamykany schowek, który możemy wykorzystać chowając w nim nasze drobiazgi. Wszystko jest intuicyjne i proste w obsłudze.
Kierowca przed sobą widzi analogowe zegary połączone z trzema elektronicznymi wyświetlaczami wskazującymi najważniejsze dane dotyczące samochodu. Całość jest bardzo czytelna i dodatkowo miło podświetlona.
Zupełnie inaczej jest w Fordzie, gdzie uwagę przykuwa sporej wielkości wyświetlacz komputera pokładowego zintegrowany z analogowymi zegarami umieszczonymi mocno po bokach. Tak połączone zegary wymagają chwilowego przyzwyczajenia, lecz po kilku minutach wszystko staje się jasne i czytelne.
Środkowa konsola jest stonowana w stosunku do ekstremalnie skonstruowanych zegarów. Składa się z panelu radia sygnowanego przez firmę Sony oraz niewielkiego centrum dowodzenia dwustrefową klimatyzacją. Obsługa jest intuicyjna i bardzo prosta i nikomu nie powinna stworzyć problemów.
Diesel kontra benzyna
Niestety, mimo wielkiej chęci i tej samej klasy obu aut, nie jestem w stanie porównać osiągów, ponieważ pod maskami znajdują się zupełnie inne jednostki napędowe. Mają w zasadzie tylko jedną cechę wspólną: niewielką pojemność. Prezentowany Hyundai i40 wyposażony jest w wysokoprężną jednostkę o pojemności 1,7 CRDI o mocy 136 koni mechanicznych, natomiast Ford Mondeo w turbodoładowany, benzynowy silnik 1,6 i mocy 160 KM.
Jednostka wysokoprężna i40 charakteryzuje się nie tylko bardzo wysoką kulturą pracy, ale również przyzwoitymi osiągami, które bez wątpienia są dużo lepsze w odmianie z manualną skrzynią biegów. Sprint do pierwszej setki testowanego Hyundai'a wynosi 12 sekund, zaś przyśpieszenie kończy się przy wartości 190 km/h. Wyniki nie powalają na kolana, lecz są po prostu poprawne jak na auto rodzinne.
Moment obrotowy, wynoszący 325 Nm, robi wrażenie, jednak nie możemy go w pełni wykorzystać przez zbyt ospałą automatyczną skrzynię biegów. Mimo iż auto dość żwawo reaguje na pedał gazu, to tak zwany "kick-down" połączony z redukcją biegów jest już bardzo powolny i kierowca musi mieć to na uwadze podczas nagłego wyprzedzania innych pojazdów.
Zawieszenie zapewnia bardzo dobry komfort i wygodę podróżowania, a tłumienie nierówności jest wręcz perfekcyjne. Autem niczym limuzyną klasy wyższej można przemierzać wszystkie drogi Polski. Nikt z podróżujących i40 nie odczuje dyskomfortu związanego z nierównościami i dziurami napotkanymi na naszych "rewelacyjnych" drogach. i40, oprócz wygody, zapewnia także bezpieczne i pewne prowadzenie się nawet podczas szybciej pokonywanych zakrętów. Układ kierowniczy idealnie oddaje to, co się dzieje z autem, a kierowca zawsze jest pewny panowania nad samochodem.
Turbodoładowana benzynowa jednostka napędowa Forda Mondeo, jak już wspomniałem wcześniej, dysponuje mocą 160 KM. Moc ta umożliwia rozpędzenie ważącego prawie 1,5 tony auto do pierwszej setki w 9,6 sekundy, a maksymalna prędkość według producenta wynosi 210 km/h.
Podobnie jak w niedawno testowanym Focusie, silnik zbudowany jest w technologii EcoBoost, który wyposażony jest dodatkową dawkę momentu obrotowego, czyli overboost. I tak standardowo moment obrotowy wynosi 240 Nm (chwilowo, przy użyciu overboost, wartość ta rośnie do 270Nm) i dostępny jest w przedziale 1600-4000 obr./min. Połączenie sporego momentu obrotowego i nieźle zestrojonej manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach zapewnia bardzo dobrą elastyczność, która nie powinna nas nigdy zawieść (pod warunkiem dobrania odpowiedniego biegu).
Jeżdżąc Fordem Mondeo, podobnie jak w i40, można się poczuć bardzo komfortowo. Zawieszenie rewelacyjnie wybiera nierówności, a dodatkowa funkcja samopoziomująca nadwozie pomaga w utrzymaniu bezpieczeństwa podczas podróżowania. Kiedy jedziemy z większymi prędkościami, zawieszenie lekko się obniża i usztywnia dając kierowcy pewność bezpiecznego podróżowania i panowania nad samochodem. Nie będziemy mieli problemów z precyzyjnym, choć zbyt mocno wspomaganym układem kierowniczym.
Spalanie
Oba dziś prezentowane samochody wyposażone są 70-cio litrowe baki paliwa, które potrafią wystarczyć na długo. Nie ma przy tym znaczenia, że Ford pod maską ma silnik benzynowy, a Hyundai diesla. W mieście zużycia są tradycyjnie najwyższe. I40 spala 7,9 l oleju napędowego zaś Mondeo ponad 10 l benzyny bezołowiowej. W trasie Ford zmieści się w 6,5, a Hyundai 5,6 litrach. Średnio podczas całych testów auta spalały odpowiednio 8,3 (Ford) i 6,7 (Hyundai) litrów na każde 100 kilometrów.
Pełnowartościowe kombiaki
Prezentowane dziś auta, Hyundai i40 i Ford Mondeo, to pełnowartościowe samochody z nadwoziem kombi. Są obszerne w środku, a bagażniki bez problemów pomieszczą najważniejsze walizki i nie tylko. Pod maskami znajdują się dość mocne i oszczędne silniki, które nie tylko zapewniają sprawne podróżowanie, ale również nie zrujnują portfeli swoich właścicieli podczas tankowania. Po prostu te auta są godne polecenia dla każdego, kto potrzebuje wygodnego i komfortowego auta o uniwersalnym nadwoziu, jakim jest kombi. Dane techniczne
Dane techniczne: Ford Mondeo Kombi 1,6 EcoBoost 160 KM
Pojemność silnika: 1596 ccm benzyna (turbo)
Moc: 160 KM przy 5700 obr./min
Moment obr.: 240 Nm przy 1600-4000 obr./min (270 Nm z overboost)
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,6 sek.
Vmaks: 210 km/h
Zużycie paliwa: 9,1/5,5/6,8 (10,2/6,5/8,3 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 843 kilometrów
Wymiary: 4837/1886/1512 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1427 kg
Ładowność: 773 kg
Pojemność bagażnika: 549/(1740) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 158 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 235/45 R18
Wyposażenie: wersja Titanium
Cena: 105 000 zł (wersja Titanium z 1,6 EcoBoost) 136 150 zł (wersja testowana)
Dane techniczne: Hyundai i40 1,7 CRDI 136 KM
Pojemność silnika: 1685 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 136 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 325 Nm przy 2000-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, automatyczna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,0 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 7,6/5,1/6,0 (7,9/5,6/6,7 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 1044 kilometrów
Wymiary: 4770/1815/1470 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1514 kg
Ładowność: 636 kg
Pojemność bagażnika: 553/(1719) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 159 g/km
Gwarancja mechaniczna: 5 lat
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 225/45 R18
Wyposażenie: wersja Premium
Cena: 136 900 zł (wersja Premium 1,7 CRDI) 138 900 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik
Galeria