Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Minivany na bazie miejskich samochodów coraz śmielej zaczynają pojawiać się na rynku. Spowodowane jest to na pewno kilkoma czynnikami. Jednym z nich jest większa uniwersalność w porównaniu z typowo miejskimi autami. Dziś w artykule dwie przedstawicielki tej rosnącej w siłę klasy, pochodzące z Kraju Kwitnącej Wiśni. Oto bardzo dobrze znana Honda Jazz i tegoroczna nowość w postaci Toyoty Verso-S.

Opis

Krótka historia

Pierwsza Honda Jazz debiutowała w Polsce 9 lat temu. Natomiast od trzech lat w salonach dostępna jest II generacja tego modelu. Klient do wyboru ma tylko silniki benzynowe 1,2 i 1,4 oraz specjalną odmianę hybrydową IMA. Jazz standardowo posiada 5-biegową, manualną skrzynię biegów lub, za dopłatą, skrzynię CVT. Auto dostępne w czterech wersjach wyposażeniowych: S, Trend, Comfort i Elegance.

Toyota Verso-S to tegoroczna nowość, która do polskich salonów wjechała na początku maja. Verso-S może być wyposażone w jeden z dwóch silników: benzynowy 1.33 o mocy 99 KM lub wysokoprężny 1.4 D-4D o mocy 90 KM. Standardowo obie odmiany silnikowe minivana Toyoty dostępne są z 6-biegową, manualną skrzynią biegów. Opcjonalnie, ale tylko z silnikiem 1.33, dostępna jest także bezstopniowa skrzynia automatyczna typu CVT. Klient do wyboru ma trzy poziomy wyposażenia: Terra, Luna, oraz Premium.

Przestronnie

Niezależnie do którego auta zasiądziemy, odnajdziemy komfort i przestronność.

Zajrzyjmy najpierw do Jazz'a.

Deska rozdzielcza jest uporządkowana i bardzo logicznie zaprojektowana. Wszystko jest pod ręką i łatwe w obsłudze, a złącze USB przyda się przy odtwarzaniu muzyki z MP3. Zegary umiejscowiono w trzech oddzielnych tubach, co zapewnia czytelność i przejrzystość.

Wnętrze Hondy oferuje 5 miejsc. Zarówno z przodu, jak i z tyłu, jest sporo przestrzeni i nikt z pasażerów nie może narzekać na jej brak. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane i posiadają dość obszerne siedzisko, które przyda się podczas dalszych wyjazdów. Tylna kanapa jest przeznaczona dla 2, a nawet 3 pasażerów, którzy będą mogli komfortowo i wygodnie podróżować. Ciekawym pomysłem jest skonstruowanie tylnej kanapy w taki sposób, że całe siedzisko możemy podnieść do góry, uzyskując dodatkową przestrzeń na bagaże.

Do bagażnika dostęp jest idealny. Niski próg, wysoko unoszona klapa bagażnika i regularne kształty. Na bagaże przewidziano 346 litrów przestrzeni ładunkowej.

Toyota Verso-S, mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, ma wyjątkowo funkcjonalne i przestronne wnętrze, które rozmiarami dorównuje samochodom kompaktowym.

We wnętrzu Verso-S możemy odnaleźć aż 19 schowków i uchwytów na drobne przedmioty, w tym napoje. Wewnątrz Verso-S pojazdu wygodnie podróżować może piątka pasażerów. Kierowca i pasażer z przodu do dyspozycji mają wygodne i bardzo dobrze wyprofilowane fotele. Tył to, podobnie jak w Hondzie, obszerna kanapa zapewniająca podróż nawet trójce pasażerom.

Pojemność bagażnika wynosi 430 litrów, zaś przy złożonych tylnych fotelach wzrasta nawet do 1388 litrów.

Zegary to sporych rozmiarów cyferblaty, z których największy i centralnie umieszczony to prędkościomierz. Otacza go mniejszy obrotomierz oraz wskaźnik poziomu paliwa. Konsola środkowa to przede wszystkim nowy system multimedialny Toyota Touch. Przy pomocy 6-calowego wyświetlacza dotykowego kierowca obsługuje większość funkcji multimedialnych samochodu oraz dostęp do szczegółowych statystyk podróży i spalania.

Honda Jazz i Toyota Verso-S postawiły na bardzo dobrą jakość wykonania wnętrz. Wszystkie materiały i plastiki w obu autach są bardzo dobrej jakości, a ich spasowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.

Mały benzyniak czy diesel?

Zarówno Jazz jak i Verso-S pod swoimi maskami posiadają jednostki napędowe o pojemności 1,4 litra i mocach rzędu 100 KM. Honda oferuje benzynową odmianę natomiast Toyota diesla.

Zacznijmy jednak od Hondy.

Rozpędzenie małego minivana nie stanowi żadnego problemu i pierwszą setkę osiągniemy już po 11.4 sekundach zaś maksymalnie rozpędzimy Jazz'a do 184km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy, pięciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Jej przełożenia są dość długie, a najbardziej uniwersalnym biegiem jest trójka, na której możemy podróżować nawet od 50 do 120km/h.

Nie odczujemy problemu z elastycznością, którą przy ważącym minimalnie więcej niż tonę aucie zapewnia 127 Nm momentu obrotowego. A najlepiej poczujemy go przy 4900 obr./min. kiedy uzyskuje maksimum.

Układ kierowniczy i zawieszenie idealnie dopasowano do charakteru auta. Zestrojono je tak aby zapewniać przede wszystkim komfort, lecz nie zapomniano o bezpieczeństwie podróżujących Hondą Jazz.

Toyota Verso-S do dyspozycji kierowcy pozostawia 90-konną jednostkę wysokoprężną o podobnej dynamice, jak w Hondzie. Dużo cięższe nadwozie (1135 kg) powoduje minimalne wolniejsze osiągnięcie pierwszych 100 km/h. Verso-S zajmuje to 12,1 sekund, a maksymalna prędkość najmniejszego minivana Toyoty wynosi 175 km/h. Silnik i napęd na przednie koła połączone są sześciobiegową, manualną skrzynią biegów o dobrze dobranych przełożeniach.

Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do dobrej elastyczności w silnikach wysokoprężnych. Nie inaczej jest w przypadku prezentowanego modelu. 205 Nm momentu obrotowego zapewnia żwawe i pewne przyśpieszanie niemal w każdych warunkach.

Układ kierowniczy, działa precyzyjnie dając przy tym pewność prowadzenia i bezpieczeństwo. Verso-S pewnie trzyma się drogi i poprawnie wybiera nierówności, zapewniając komfort i wygodę podróży

Umiarkowane apetyty

Oba prezentowane dziś samochody bez problemu zapewniają ponad 700 kilometrową podróż bez obawy o tankowanie. Zawdzięczają to nie tylko sporym bakom (42 litry pojemności), ale również umiarkowanemu zużyciu paliwa. W mieście spalanie wynosi odpowiednio 7 l (PB95) w Jazz i 6 l (ON) w Verso-S. W trasie jest jeszcze lepiej i zużycie spada do 5,3 l w Hondzie oraz 4,9 l w Toyocie. Średnio Honda Jazz zaspokajała się 6 litrami, zaś Toyota Verso-S 5,3 l na każde 100 kilometrów przejechanych podczas testu. Trzeba przyznać, że to bardzo dobre wyniki.

Dla młodych rodzin

Oba dziś przedstawione minivany są idealnymi propozycjami dla młodych rodzin, potrzebujących niewielkiego gabarytami auta, ale z przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem. Zarówno Honda Jazz, jak i Toyota Verso-S idealnie spełniają te wymagania. Pewnie stwierdzicie, że któreś auto musi być lepsze? Spoglądając obiektywnym okiem, zarówno Jazz i Verso-S posiadają swoje wady i zalety, ale ostateczny wybór i tak podejmują potencjalni klienci prezentowanych marek.

Dane techniczne

Dane techniczne: Honda Jazz
Pojemność silnika: 1339 ccm benzynowy
Moc: 100 KM przy 6000 obr./min
Moment obr.: 127 Nm przy 4800 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11,4 sek.
Vmaks: 182 km/h
Zużycie paliwa: 6,6/4,8/5,5 (7,1/5,3/6,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 42 litrów
Teoretyczny zasięg: 700 kilometrów
Wymiary: 3900/1695/1525 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1079 kg
Ładowność: 531 kg
Pojemność bagażnika: 335/(883) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 126 g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 000 km
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km lub według wskazań komputera
Opony: 175/65 R15

Wyposażenie: wersja Comfort

Dane techniczne: Toyota Verso-S
Pojemność silnika: 1364 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 90 KM przy 3800 obr./min
Moment obr.: 205 Nm przy 1800-2800 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,1 sek.
Vmaks: 175 km/h
Zużycie paliwa: 5,0/3,9/4,3 (6,0/4,9/5,3 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 42 litrów
Teoretyczny zasięg: 792 kilometrów
Wymiary: 3990/1695/1595 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1135 kg
Ładowność: 440 kg
Pojemność bagażnika: 430/(852) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 113 g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 000 km
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km lub według wskazań komputera
Opony: 185/65 R15

Wyposażenie: wersja Premium

Cena:
59 100 zł (Honda Jazz wersja testowana) 78 200 zł (Toyota Verso-S wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Honda Jazz

Toyota Verso-S
Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej