Kompaktowe sedany to, jakby nie patrzeć, dość niszowa klasa samochodów, które nie mają zbyt łatwego bytu na świecie. Mimo, że przedstawiciele tych klas mogą służyć nie tylko rodzinie, ale również jako reprezentacyjna limuzyna za rozsądną cenę. Takimi autami na pewno są prezentowane dziś Renault Fluence i Toyota Corolla.
Opis
Fluence od 2009 zaś Corolla trzy lata dłużej
Renault Fluence to przedstawiciel kompaktowych sedanów. Jest następcą Megane II generacji. Został zaprezentowany w 2009 roku i od tamtej pory jest produkowany w tureckiej fabryce. Model ten dostępny jest z czterema silnikami. Benzynowe 1,6 16V, 2,0 16V oraz dwiema wysokoprężnymi 1,5 dCi o mocach 90 i 110 KM.
Prezentowana dziś Toyota Corolla to już X generacja modelu produkowanego od 1966 roku. Obecnie w Polsce dostępny jest tylko jako sedan. Podobnie jak dzisiejszy konkurent, europejska Corolla produkowana jest w tureckich zakładach. Klient do wyboru ma cztery jednostki napędowe. Dieslowskie to 1,4 D-4D i 2.0 D-4D oraz benzyniaki 1,3 VVT-I oraz 1,6 Valvematic.
Rzecz gustu
Zarówno Toyota Corolla i Renault Fluence są trzybryłowymi sedanami o bardzo dostojnej, ale jednocześnie ciekawej stylistyce nadwozia. Auta nie tylko mogą być reprezentacyjnymi limuzynami, ale również rodzinnymi samochodami, które spodobają się. Testowana Fluence posiada dodatkowy atut jeśli chodzi o stylistykę. Jest nim opcjonalny pakiet stylistyczny nadający bardziej sportowy charakter autu.
Obszerne wnętrza
A jak wyglądają wnętrza tych aut? Na początek Renault.
Z przodu do dyspozycji są dobrze wyprofilowane i komfortowe fotele, które posiadają przyzwoite trzymanie boczne. Tył to kanapa o charakterystycznie wyprofilowanej płaszczyźnie, które informuje nas, że najwygodniej usiądzie dwójka osób. Niezależnie od miejsca przestrzeni na nogi jak i nad głowami nikomu nie powinno zabraknąć.
Podobnie wygląda sprawa z bagażnikiem, który oferuje pojemność 496 litrów. Jego atutem jest próg załadunkowy usytuowano stosunkowo nisko oraz przyzwoitej wielkości otwór. Natomiast za wadę można uznać wchodzące w głąb jego przestrzeni zawiasy oraz brak rączki do zamykania klapy bagażnika.
Spójrzmy na deskę rozdzielczą. Nowoczesne zegary, centralnie usytuowany, elektroniczny prędkościomierz, który otoczony jest analogowym obrotomierzem oraz wyświetlaczem komputera pokładowego. Konsola środkowa składa się z wbudowanego na stałe wyświetlacza obsługującego bardzo dokładną nawigację i radio. Niżej znajduje się automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja oraz przyciski do radia. Wszystko jest czytelne i intuicyjne w obsłudze.
Zajrzyjmy do Toyoty.
Deska rozdzielcza została zaprojektowana z wielkim polotem, ale nie zapominając o łatwości jej obsługi. Centralna konsola składa się z wbudowanego radioodtwarzacza CD/MP3 zaś poniżej usytuowanego przyciski obsługujące automatyczną klimatyzację. Podwójne zegary zaprojektowano w trzech wymiarach i podświetlono je na bursztynowy kolor, który nie męczy oczu. Ich czytelność jest wzorowa w każdych warunkach.
Z przodu podróż umilać nam będą dobrze wyprofilowane fotele o obszernym siedzisku. Podobnie jest z tyłu, gdzie do dyspozycji mamy komfortową kanapę, mogącą pomieścić nawet trójkę dorosłych pasażerów.
Mimo mniejszego bagażnika niż w Fluence, nie powinno być problemu z zapakowaniem bagaży. Jego pojemność wynosi 450 litrów, ale powtarza błędy znane nam już z Renault: wnikające do środka zawiasy i brak rączki do zamykania klapy bagażnika.
Benzyna czy diesel?
Kto z nas w dzisiejszych czasach nie zadaje sobie tego pytania? Ciągle rosnące ceny paliw wielu nam przyprawiają siwych włosów na głowie. Dlatego też w dzisiejszym teście prezentujemy dwie odmienne jednostki.
Fluence oraz Corolla pod swoimi maskami posiadają, szesnastozaworowe, dwulitrowe jednostki napędowe. Jednak na tym podobieństwa się kończą. Francuz wyposażony jest w benzynowy silnik o mocy 140 KM, natomiast Japonka w wysokoprężny. Zacznijmy ponownie od Renault.
Dwulitrowy benzyniak to typowa szesnastozaworówka bez turbo czy kompresora. Jednostka ta oferuje równe 140 KM, które uzyskiwane jest przy 6600 obr./min. Mimo, że moc nie powala na kolana, to zapewnia dość przyzwoite osiągi. Pierwsze 100 km/h osiągamy po niecałych 10 sekundach. Owszem, przyśpieszenie nie wgniata nas w fotele, lecz w tej klasie aut nie oto chodzi.
Napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Przełożenia są dość długie a skrzynia biegów precyzyjnie zestrojona i nie sprawi nikomu kłopotów.
Z elastycznością tragedii nie ma, choć mogłaby być minimalnie lepsza i dostępna w szerszym zakresie obrotów. Jednak podobnie jak w życiu, nie wszystko można mieć. Moment obrotowy wynoszący 195 Nm zapewnia wystarczające przyśpieszenia w różnych zakresach prędkości. Atutem jest dobrze dopasowana skrzynia biegów.
Układ kierowniczy, jak przystało na Francuza działa bardzo delikatnie. Na parkingu możemy kręcić kierownicą dosłownie jednym palcem. Powoduje to jednak lekkie opóźnienie w realizacji poleceń wydawanych przez kierującego.
Zawieszenie testowanego Fluence to połączenie komfortu i sztywności. Tak zestrojone zachęca do dalekich podróży i nie powoduje niepewnych sytuacji na drodze. Podczas całego testu nie odczułem pod i nadsterowności, a już na pewno niekontrolowanych przechyłów nadwozia.
Natomiast Toyota Corolla wyposażona jest w nowoczesny silnik wysokoprężny Common Rail o mocy 126 KM. Dzięki tej mocy ważące ponad 1400 kg auto osiąga pierwsze 100 km/h w ponad 10 sekund. Prędkość maksymalna jest taka sama, jak w przypadku Fluence i wynosi 200 km/h.
Silnik współpracuje z precyzyjną, sześciobiegową, manualna skrzynią biegów o krótkich, ale "treściwych" przełożeniach. Dzięki dobrze dopasowanej skrzyni biegów i dużemu momentowi obrotowemu (310 Nm), elastyczność jest idealna, choć posiada dość wąski zakres dostępności (1800-2400 obr./min).
Układ kierowniczy działa bardzo dobrze i nie tylko pomaga na zatłoczonych parkingach, ale również podczas szybszej jazdy.
Podróżując Corolką wszyscy mają zapewniony wysoki komfort i wygodę. Wybieranie nierówności, jakie napotkamy na swojej drodze, jest idealne, podobnie jak trzymanie się drogi podczas ostrzejszej jazdy.
Koszty podróżowania
Mimo różnych rodzajów napędów, zużycie paliwa w żadnym z prezentowanych aut nie powinno nas zrujnować. Oba samochody posiadają prawie 60 litrowe baki, które na sporo wystarczają. Owszem, w mieście Renault zużywa nawet 11 litrów benzyny bezołowiowej ale za to na trasie potrafi zadowolić się nawet 6,2 litrami. Podczas całego testu średnie zużycie paliwa wyniosło 8 litrów na 100 kilometrów.
Toyota Corolla w mieście zadowala się 6,7 litrami oleju napędowego, natomiast poza nim na pokonanie 100 kilometrów wystarczy zaledwie 4,5 litra. W trakcie tygodniowego testu spalanie średnie nie przekroczyło 5,4 l.
Trudny wybór
Mimo szczerych chęci trudno jednoznacznie doradzić, które auto należy wybrać. Oba samochody zapewniają komfortowe i wygodne podróżowanie przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Oferują sporej wielkości bagażniki, które w łatwy sposób można zagospodarować. Oba auta są godne polecenia, dlatego ostateczny wybór pozostawiam Państwu.
Dane techniczne
Dane techniczne: Renault Fluence 2,0 16V 140KM
Pojemność silnika: 1997 ccm benzyna
Moc: 140 KM przy 6000 obr./min
Moment obr.: 195 Nm przy 3750 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,9 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 10,9/6,1/7,9 (11,0/6,2/8,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 750 kilometrów
Wymiary: 4618/1809/1479 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1260 kg
Ładowność: 500 kg
Pojemność bagażnika: 496 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2 : 182 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km.
Opony: 205/55 R17
Wyposażenie: wersja Sport Way
Dane techniczne: Toyota Corolla 2,0 D-4D 126KM
Pojemność silnika: 1998 turbodiesel (Common Rail)
Moc: 126 KM przy 3600 obr./min
Moment obr.: 310 Nm przy 1800-2400 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,1 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 6,5/4,3/5,2 (6,7/4,5/5,4 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 1018 kilometrów
Wymiary: 4540/1760/1470 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1410 kg
Ładowność: 480 kg
Pojemność bagażnika: 450 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2 : 136 g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 000 km
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km
Opony: 205/55 R16
Wyposażenie: wersja Prestige
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik