Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Zadaniem aut rodzinnych jest oferowanie, jak największej komfortowej i wygodnej przestrzeni pasażerskiej. Taką możliwość dają przeważnie auta typu minivan, więc prawie każda marka posiada takie modele, przykładem są Citroen i Volkswagen. Do testu stanęły modele C4 Picasso i Golf Plus.

Opis

Sympatyczne minivany
Zarówno Citroen C4, Picasso jak i Volkswagen Golf Plus są atrakcyjnymi stylistycznie samochodami, które nie jednej osobie przypadną do gustu. C4 Picasso posiada bardziej zaokrągloną stylistykę nadwozia, co w szczególności podoba się paniom. Zupełnie odwrotnie jest z Golfem Plus, który mimo sporej ilości zaokrąglonych elementów jest bardziej dostojny.

Komfortowo i wygodnie
We wnętrzu obu aut króluje podobna zasada jak na zewnątrz. Otóż Volkswagen posiada stonowane i w każdym calu przemyślane wnętrze, zaś Citroen pełen luz i ekstrawagancja, ale po kolei, a zacznijmy od Volkswagena. Analogowe zegary są przejrzyste i czytelne o każdej porze dnia a w dodatku mile podświetlone na delikatny biały kolor. Konsola środkowa jest uporządkowana i przejrzysta więc nikomu nie powinna sprawiać trudności. Na samej górze usytuowano radio z ekranem dotykowym. Niżej znajduje się centrum dowodzenia dwustrefową, automatyczną klimatyzacją. Deska rozdzielcza Citroena zawiera wszystko co najpotrzebniejsze, czyli elektroniczny prędkościomierz, obrotomierz i wielofunkcyjny wyświetlacz obsługujący radio i nawigacje. Niżej tych urządzeń znajduje się przycisk, elektronicznego hamulca ręcznego. Na samym dole schowano radio CD/MP3. Panele klimatyzacji powędrowały pod boczne nawiewy przy przednich drzwiach, jest to bardzo fajne rozwiązanie ułatwiające obsługę pasażerom. Innowacyjnym i ważnym elementem dla bezpieczeństwa jest nowoczesna kierownica, której środek jest nieruchomy. Dzięki takiemu zastosowaniu w jej środkowej części, umieszczono przyciski obsługujące praktycznie wszystkie funkcje w samochodzie.
W Volkswagenie mamy teoretycznie, pięć bardzo wygodnych i komfortowych miejsc. Nie inaczej jest z miejscem na nogi i nad głowami, którego nikomu nie zabraknie, gdy pasażerami będą osoby o wysokim wzroście.
Citroen podszedł do tego podobnie. Do dyspozycji mamy pięć pełnowymiarowych, oddzielnych foteli, które zapewnią nam komfort nawet w dalekiej podróży. Gdzie w obu rzędach Citroen oferuje nam pełnowartościowe i bardzo komfortowe miejsca nawet na dalekie podróże. Przestrzeni również nie zabraknie nikomu.
Zaglądając do bagażników obu aut, naszym oczom ukazują się całkowicie płaskie podłogi i niski próg załadunkowy. Większy bagażnik ma Citroen C4 Picasso, który dysponuje 500 litrową przestrzenią, zaś Volkswagen Golf Plus tylko 395 litrów.

Najlepsze propozycje
Pod maskami tych aut znajdują się wysokoprężne jednostki Common Rail o pojemnościach dwóch litrów i mocy oscylującej w okolicy 140 koni mechanicznych. Dzięki sporej mocy oba auta ochoczo przyśpieszają do pierwszej setki. Odpowiednio zajmuje im to 11,6 sekund dla Citroena i 9,8 sekundy dla Volkswagena. Różnica prawie 2 sekund na korzyść Golfa Plusa spowodowana jest mniejszą masą auta, o 209 kilogramów lecz patrząc na rodzinny charakter prezentowanych dziś aut, to nie jest najważniejsza kwestia. Podobna sytuacja jest w przypadku prędkości maksymalnej testowanych samochodów. C4 Picasso swoje przyśpieszanie kończy w okolicach 195 km/h, zaś Golf Plus przy wartości 204 km/h. Oba prezentowane dziś pojazdy wyposażone są w manualne, sześciobiegowe skrzynie biegów, do których nie można mieć jakichkolwiek zarzutów. Poszczególne biegi wędrują zawsze na swoje miejsce, a przy tym bez żadnych oporów.
Bardzo dobra elastyczność zapewniona jest dzięki momentowi obrotowemu, który w obu autach wynosi aż 320 Nm. Citroen uzyskuje ten moment dokładnie przy 2000 obr./min. zaś Volkswagen w przedziale 1700-2500 obr./min. Zarówno Golf Plus, jak i C4 Picasso bez protestu przyśpieszają niezależnie z jaką prędkością będziemy podróżować.
Układ kierowniczy w każdym z nich zapewnia pewne i bezpieczne panowanie nad autem w różnych sytuacjach. Oba układy pomagają kierowcom w lekkim manewrowaniu na zatłoczonych parkingach, zaś na trasie z poczuciem pewnego prowadzenia samochodu.
Wspominając o zawieszeniu muszę zaznaczyć różnicę w ich zestrojeniu. Zacznijmy od francuskiego auta. Otóż od niepamiętnych czasów, francuskie auta słyną z konstruowania super komfortowych i zapewniających wygodne podróżowanie zawieszeń. Nie inaczej jest w przypadku prezentowanego dziś minivana Citroena. Tym autem po prostu płynie się po drodze nie odczuwając przy tym jakichkolwiek nierówności. Jednak, tego typu zawieszenie nie każdemu może przypaść do gustu, ponieważ podczas ostrzej pokonywanych zakrętów odczuwalne są boczne przechyły nadwozia. Zupełnie inaczej do tego podszedł Volkswagen. Jest mniej komfortowy i bardziej nastawiony na agresywność. Zawieszenie jest twardsze niż u konkurenta, ale za to lepiej trzyma się drogi podczas podróżowania górskimi serpentynami.
Po jazdach testowych przyszła pora na odwiedzenie stacji paliwowej, na której bardzo rzadko będziemy bywać. W mieście auta zużywają w granicach 7-8 litrów oleju napędowego. Na trasie jest jeszcze lepiej i odpowiednio spalanie spada do 4,9-5,5 litrów, zaś podczas całego testu średnie zużycie wahało się 6,3-6,5 litra na każde sto kilometrów. Dzięki sporym zbiornikom paliwa oba auta umożliwiają nawet do 950-ciu kilometrów.

Dla każdego coś dobrego
Citroen C4 Picasso i Volkswagen Golf Plus są bardzo ciekawymi i godnymi polecenia dla rodzin 2+2 a nawet 2+3. Są komfortowe, wygodne i niesamowicie przestronne, a przy tym idealnie spisują się jako auta uniwersalne. Dodatkowym atutem prezentowanych dziś samochodów są ich ekonomiczne i dynamiczne silniki wysokoprężne, które zapewniają niezłe osiągi przy umiarkowanym apetycie na paliwo.

Dane techniczne

Dane techniczne: Citroen C4 // Volkswagen Golf Plus
Pojemność silnika: 1997 ccm turbodiesel Common Rail // 1968 ccm turbodiesel Common Rail
Moc: 138 KM przy 4000 obr./min // 143 KM przy 4200 obr./min
Moment obr.: 320 Nm przy 2000 obr./min // 320 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna // 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni // przedni
0-100km/h: 11,6 // 9,8 sek.
Vmaks: 195 km/h // 204 km/h
Zużycie paliwa: 8,0/5,0/6,1 (8,3/5,5/6,5 w teście) // 6,3/4,3/5,1 (7,0/4,9/6,3 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 // 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 923 // 870 kilometrów
Wymiary: 4470/1830/1680 // 4204/1759/1592 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1610 // 1401 kg
Ładowność: 700 // 639 kg
Pojemność bagażnika: 500/(1734) // 395/(1450) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5 // 5/5

Wyposażenie: wersja Exculive // Highline

dodatkowe wyposażenie: Citroen C4
lakier metalik (+ 1 900 zł), nawigacja kolorowa MyWay kolorowy ekran 7" z widokiem 2D lub z "lotu ptaka" zestaw map krajów Europy na karcie SD, wejścia RCA audio (+ 3 500 zł), Pakiet HiFi szyby boczne z dodatkowym przyciemnieniem, zestaw H-Fi Phillips: podwójny tuner radiowy, wzmacniacz cyfrowy w technologii DSP 300W, tuba basowa 30Hz-80Hz / 100W pod siedzeniem pasażera, 4 tweetery 750Hz-20kHz / 25W 55mm na podszybiu i tylnych drzwiach, 4 woofery 60Hz-1kHz / 50W LS 165mm w drzwiach przednich i tylnych (+ 4 000 zł), reflektory bi-ksenonowe kierunkowe (+ 3 800 zł), panoramiczne okno dachowe (+ 3 900 zł), radar parkowania przód z pomiarem miejsca parkingowego i spryskiwaczami reflektorów przednich (+ 900 zł),

dodatkowe wyposażenie Volkswagen Golf Plus lakier metalik (+ 1 440 zł), Pakiet 990 (wyposażenie warte 5 570 złotych): system radiowy RCD 310 (odtwarzacz płyt CD/MP3, 8 głośników); czujniki parkowania z przodu i z tyłu z funkcją wizualizacji na ekranie radia; autoalarm z niezależnym zasilaniem Back-up-Horn, funkcją dozoru wnętrza i czujnikiem przechyłu; automatycznie obniżane lusterko zewnętrzne, po stronie pasażera przy włączonym biegu wstecznym; Pakiet Zimowy (podgrzewane siedzenia przednie, spryskiwacze reflektorów, ogrzewane dysze spryskiwaczy z przodu, kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy) (+ 990 zł), system automatycznego parkowania Park Assist; cena w połączeniu z Pakietem 990 (+ 770 zł), dodatkowo przyciemniane szyby z tuły (35%), w kolorze zielonym (+ 790 zł), boczne poduszki powietrzne dla pasażerów z tyłu (+ 1 240 zł), Pakiet Schowek (szuflady pod siedzeniami kierowcy i pasażera, siatka w przestrzeni bagażowej- pozioma, pod półką) (+ 380 zł), Pakiet Czujnik deszczu (czujnik deszczu, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, oświetlenie przestrzeni wokół nóg z przodu, czujnik zmierzchowości świateł z funkcją Coming/Leaving Home, funkcja automatycznego włączania świateł, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, automatycznie obniżane lusterka zewnętrzne po stronie pasażera przy włączonym biegu wstecznym) (+ 740 zł), reflektory biksenonowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów (spryskiwacze reflektorów, reflektory przeciwmgielne, kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy) (+ 2 930 zł), system nawigacji satelitarnej RNS 510- kolorowy wyświetlacz z funkcją ekranu dotykowego (2DIN), radio z odtwarzaczem DVD, MP3 i dziesięcioma głośnikami; komputer pokładowy MFA Plus, twardy dysk 30GB, złącze kart SD, złącze zewnętrznego źródła dźwięku w podłokietniku z przodu, możliwość odtwarzania płyt DVD podczas postoju); cena w połączeniu z Pakietem 990 (+ 4 250 zł)

Cena: 105 800 zł - 15 000 rabat = 90 800 zł (wersja Exclusive) 108 800 zł (wersja testowana z rabatem) // 91 040 zł (wersja Highline) 104 570 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej