W Polsce i w Europie najbardziej popularną klasą aut, są samochody kompaktowe. Praktycznie każda marka ma w swojej ofercie przedstawiciela tej grupy w różnych odmianach nadwoziowych. Przykładem mogą być prezentowani dziś konkurenci, czyli Renault Megane Grandtour i Volkswagen Golf Variant.
Opis
Nowoczesne kombiakiOba prezentowane dziś auta są pięknymi kombiakami. Mógłbym rozwodzić się nad ich stylistyką, ale sami spójrzcie i oceńcie, oglądając galerię do artykułu.
Komfortowo i przestronnie
Zajrzymy do wnętrza obu aut. Na początek Renault Megane Grandtour. Automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja oraz radio CD/MP3 obsługiwane są z konsoli środkowej. Zegary, to połączenie nowoczesności i tradycji. Składają się z centralnie usytuowanego cyfrowego prędkościomierza, który złączony jest z analogowym obrotomierzem, a po jego drugiej stronie znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. Całość jest czytelna i miła dla oka, niezależnie od pory dnia.
Z przodu mamy dwa dobrze wyprofilowane wygodne miejsca, w których każdy znajdzie idealną pozycję do podróżowania. Z tyłu Megane dysponuje wygodną kanapą i to dla trzech dorosłych i niewysokich osób z powodu ograniczonego miejsca na nogi. Bez problemu zapakujemy wszystkie bagaże do 524 litrowego bagażnika o całkowicie płaskiej podłodze i niskim progu załadunkowym. Przestrzeń tą, w każdej chwili możemy powiększyć po złożeniu tylnej kanapy do niebagatelnych 1600 litrów!
A jak wygląda wnętrze Volkswagena Golfa? Testowany model dysponuje komfortowymi miejscami dla czwórki dorosłych osób, niezależnie od ich wzrostu. Z przodu oferuje, dwa bardzo wygodne fotele o niezłym trzymaniu bocznym. Podobnie jest z tyłu, gdzie kanapa umożliwi przyjemną podróż. Golf Variant oferuje także bardzo dużo przestrzeni bagażowej o pojemności 505 litrów, do której mamy bardzo łatwy dostęp.
Deska rozdzielcza jest bardzo prosto zaprojektowana i w każdym calu przemyślana. Podobnie jest z zegarami, które niczym w sportowym aucie usytuowano w oddzielnych tubach, rozdzielonych komputerem pokładowym, są czytelne i miło dla oka podświetlone na biały kolor.
Kończąc opisy wnętrza, pora przyjrzeć się jakości ich wykonania. Tapicerki w obu autach są bardzo dobrej jakości i nie budzą jakichkolwiek zastrzeżeń. Podobnie jest z bardzo miłymi w dotyku, miękkimi plastikami, które są dobrze spasowane, a co najważniejsze nie trzeszczą podczas jazdy dziurawymi drogami.
Wysokoprężna i benzyniak
Niestety, mimo tej samej klasy prezentowanych dziś obu aut do naszego testu otrzymaliśmy wersję wysokoprężną i benzynową. Dlatego też, nie możemy bezpośrednio porównać Meganki i Golfa.
Pod maską Renault Megane Grandtour znajduje się turbodoładowana, wysokoprężna jednostka napędowa dCi o pojemności 1870 ccm i mocy 130 KM.
Megane Grandtour dysponuje 300 Nm i dzięki temu, sprint do pierwszej setki nie zajmuje dłużej niż 10 sekund, napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Prędkość maksymalna oscyluje w granicy 205 km/h i rozpędzenie ważącego 1366 kg auta do tej prędkości, nie sprawia żadnego problemu.
Elastyczność silnika 1.9 dCi gwarantuje bardzo dobre i ochocze przyśpieszanie już od 1750 obr./min.
Układ kierowniczy współpracuje bez żadnych sprzeciwów z każdym kierowcą, który poprowadzi auto. Zawieszenie zestrojono przede wszystkim komfortowo, lecz nie zapominając o pewnym i bezpiecznym prowadzeniu auta.
Wersja kombi posiada umiarkowany apetyt na paliwo. W mieście spalanie waha się na granicy 6,5 litra oleju napędowego. Na trasie jest jeszcze lepiej i zużycie spada do 5,0 litrów. Podczas całego testu na pełnym 60 litrowym baku, przejechałem ponad tysiąc kilometrów, przy średnim spalaniu 5,8 litrów.
Prezentowany dziś Volkswagen Golf Variant, wyposażony jest w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1390 ccm i mocy 122 KM. Przyśpieszenie do pierwszej setki podobnie, jak w Megance nie zajmuje więcej niż 10 sekund, a maksymalnie możemy rozpędzić rodzinnego Golfa do 201 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła, za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów, idealnie dopasowanej do potencjału silnika. Elastyczność, dzięki dobrze dobranym przełożeniom oraz sporemu momentowi obrotowemu, wynoszącemu 200 Nm, a dostępnemu w przedziale 1500-4000obr./min jest bardzo dobra.
Układ kierowniczy idealnie współpracuje z poleceniami, które wydaje kierowca. Zawieszenie zostało dobrane kompromisowo, bo jest połączeniem komfortu i pewnego prowadzenia samochodu w każdych warunkach.
Średnie spalanie z tym silnikiem nie przekracza 6,5 litra benzyny bezołowiowej na każde 100 kilometrów. Dzięki temu, przy pełnym, 55-cio litrowym baku możemy przejechać ponad 800 kilometrów bez obawy, że zabraknie nam paliwa. W mieście zużycie również nie jest wysokie i oscyluje w granicach 8,5 litra.
Dla rodziny
Renault Megane Grandtour i Volkswagen Golf Variant są idealnymi propozycjami dla osób potrzebujących typowego auta rodzinnego z dużą przestrzenią bagażową. Oba samochody oferują dynamiczne i oszczędne jednostki napędowe, które niejedną osobę pozytywnie zaskoczą, a bardzo bogate wyposażenie jest rozsądnie skalkulowane w cenie prezentowanych wersji.
Dane techniczne
Dane techniczne: Renault Megane Grandtour // Volkswagen Golf VariantPojemność silnika: 1870 ccm turbodiesel Common Rail // 1390 ccm turbobenzynowy
Moc: 130 KM przy 3750 obr./min // 122 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 300 Nm przy 1750 obr./min // 200 Nm przy 1500-4000 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna // 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni // przedni
0-100km/h: 9,8 sek // 9,9 sek
Vmaks: 205 km/h // 201 km/h
Zużycie paliwa: 6,2/4,5/5,1 [6,5/5,0/5,8 w teście] // 8,3/5,3/6,3 [8,5/5,5/6,5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 // 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 1034 // 850 kilometrów
Wymiary: 4559/2037/1469 // 4631/1781/1504 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1366 // 1319 kg
Ładowność: 502 // 621 kg
Pojemność bagażnika: 524/[1600] // 505/[1495] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5 // 5/5
Wyposażenie: wersja Privilige // Comfortline
dodatkowe wyposażenie Renault Megane: lakier metalik (+ 1 850 zł), zapalniczka i przenośna zapalniczka (+ 60 zł), reflektory bi-ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów (+ 4 500 zł), radioodtwarzacz 3D SOUND BY ARKAMYS 4x30W CD MP3 Bluetooth z układem audio connection box (+ 2 000 zł), dodatkowo przyciemniane szyby tylne (+ 500 zł), wspomaganie parkowania z tyłu i z przodu (+ 1 250 zł)
dodatkowe wyposażenie Volkswagen Golf: lakier metalik (+ 1 440 zł), ESP (+ 870 zł), dodatkowo przyciemniane szyby z tyłu (+ 790 zł), Pakiet elementy skórzane (kierownica trójszprychowa w skórze, dźwignia zmiany biegów oraz hamulca ręcznego w skórze (+ 430 zł), klimatyzacja z regulacją elektroniczną Climatronic (+ 1 360 zł), Pakiet lusterka (czujnik deszczu, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, oświetlenie przestrzeni wokół nóg z przodu, czujnik zmierzchności świateł z funkcją Coming / Leaving Home, funkcja automatycznego włączania świateł, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, automatycznie obniżane lusterko zewnętrzne po stronie pasażera przy włączonym biegu wstecznym) (+ 1 420 zł), reflektory przeciwmgielne z funkcją statycznego doświetlania zakrętów (+ 660 zł), system nawigacji satelitarnej RNS510 (kolorowy wyświetlacz z funkcją ekranu dotykowego, radio z odtwarzaczem DVD, MP3 i 10 głośnikami, komputer pokładowy MFA Plus, twardy dysk 30GB, złącze kart SD, złącze zewnętrznego źródła dźwięku w podłokietniku z przodu, możliwość odtwarzania płyt DVD podczas postoju) (+ 5 070 zł), system wspomagający parkowanie Park Assist z kamerą cofania (system automatycznego parkowania Park Assist, kamera cofania Rear Assist, automatycznie obniżane lusterko zewnętrzne po stronie pasażera przy włączonym biegu wstecznym, czujniki parkowania z przodu i z tyłu wizualizacji na ekranie radia, komputer pokładowy MFA Plus) (+ 3 660 zł)
Cena: 86 200 zł [wersja Privilige] 96 360 zł [wersja testowana] // 73 540 zł [wersja Comfortline] 89 240 zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Fot.): Marcin Ławnik (Renault Megane Grandtour) autor (Volkswagen Golf VI Variant)