Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


W dzisiejszym artykule porównam dwa samochody, które pochodzą z najbardziej popularnej klasy aut kompaktowych. Naprzeciw siebie staje francuski Citroen C4 i włoski Fiat Bravo. Oba modele wyposażone są w nowoczesne, wysokoprężne jednostki napędowe o pojemności 1,6 litra i mocach w granicy 120 KM.

Opis

Ta sama klasa
Stylistyka zewnętrzna obu aut jest w każdym centymetrze przemyślana. Zacznijmy od Fiata.
Tył to lampy o zaokrąglonych kształtach, które idealnie dopasowano w całą linię nadwozia. Patrząc na auto z boku, dzięki zadziornej linii mamy wrażenie obcowania z samochodem sportowym, a nie z autem kompaktowym. Przód to wyłupiaste soczewkowe reflektory, które nie jedną osobę mogą urzec. Citroen swój model zaprojektował trochę inaczej. Cała linia auta bazuje na jajowatym kształcie przypominającym minivany, czyli większe auta rodzinne. Z przodu spoglądają na nas mocno zachodzące na nadkola światła, rozdzielone sporych rozmiarów logiem marki. Tył to przede wszystkim światła rozciągające się na całej długości słupków. Oba kompaktowe modele Citroena i Fiata już od kilku lat zdobywają coraz, to więcej fanów i miłośników.

Dwa światy
Wnętrza prezentowanych aut, oferują przestrzeń dla czwórki dorosłych osób i dziecka. Z przodu do dyspozycji mamy dwa dobrze wyprofilowane fotele, zapewniające wygodne i komfortowe podróżowanie. Każda osoba znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję dzięki, szerokiemu zakresowi regulacji siedzisk. Z tyłu pasażerowie usiądą na trzyosobowych kanapach, które są nieźle wyprofilowane, a miejsca na nogi i nad głowami jest pod dostatkiem. Podobnie jest w kwestii bagażników. Citroen C4, jak i Fiat Bravo oferuje bardzo wygodny i praktyczny dostęp do swoich pojemnych bagażników. C4 dysponuje 320 litrowym kufrem, zaś Bravo o 80 litrów większym, ale w praktyce różnica ta, jest niemalże niezauważalna.
Zupełnie inaczej jest we wnętrzu obu aut. Tutaj francuski i włoski koncern pokazuje dwa różne światy, i tak Citroen jest niesamowicie futurystyczny co widać już na pierwszy rzut oka. Umieszczony centralnie elektroniczny prędkościomierz wraz z komputerem pokładowym jest przejrzysty i czytelny. Niżej umieszczono centrum dowodzenia radiem oraz klimatyzacją. Wszystko jest intuicyjne i bardzo proste w obsłudze. Przyzwyczajenia wymaga obsługa nowoczesnej kierownicy z nieruchomym środkiem, gdzie umieszczono najpotrzebniejsze przyciski obsługujące radio, klimatyzację i inne urządzenia. Jest to bardzo ciekawy, a co najważniejsze bezpieczny patent francuskiej marki. Fiat jest bardziej konserwatywny w aranżacji całej konsoli środkowej. Po prostu zaprojektowano ją klasycznie, choć nowocześnie. Na samej górze znajduje się radio CD/MP3, które jest dość mocno wysunięte do przodu. Poniżej znajduje się przestrzeń należąca do dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji, której obsługa nie sprawi nikomu problemów. Zegary znajdują się naprzeciwko kierowcy, są to dwie oddzielne tuleje, które rozdzielono wyświetlaczem komputera pokładowego. Są czytelne i ciekawie podświetlone, dzięki czemu bardzo dobrze prezentują się o każdej porze dnia i nocy.
A jak jest z wykonaniem wnętrza w testowanych samochodach? Krótko mówiąc jest bardzo dobrze, bo obie marki wykorzystały jak najlepsze materiały. Tak samo jest ze spasowaniem poszczególnych elementów, które mimo siarczystych mrozów nie dokuczały skrzypieniem czy pukaniem.

Wysokoprężne jednostki
Pod maską obu aut znajdują się wysokoprężne jednostki napędowe Common Rail o pojemności 1,6 litrów. Citroen i Fiat dysponują mocą rzędu 110, 120 KM i 240 oraz 300 Nm momentu obrotowego. Takie parametry zapewniają niezłe osiągi, i tak Citroen pierwszą setkę osiąga w 11,2 sekundy zaś Fiat o 0,7 sekundy szybciej. Podobnie jest z prędkościami maksymalnymi, gdzie Fiata Bravo maksymalnie możemy rozpędzić do 195 km/h, a Citroena C4 do 192 km/h. Oba samochody posiadają napędy na przednią oś. Jednak Fiat ma minimalną przewagę nad Citroenem z przekazywaniem tego napędu. Otóż, Bravo wyposażone jest w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, zaś C4 tylko pięciobiegową. Jednak trzeba pamiętać, że można zamówić Citroena C4 z sześciobiegową skrzynią biegów. Bezpośrednio na elastyczność nie ma to większego wpływu, ale na komfort podróżowania przy większych prędkościach czasem tak.
Podobnie jest z układem kierowniczym w Citroenie i Fiacie. Wspomagania działają, tak aby zawsze wspomóc kierowcę w trudnych warunków a na parkingu pomagają w manewrowaniu autem. Dodatkowo Fiat został wyposażony w system CITY, który umożliwia obracanie kierownicy jednym palcem.
A, jak jest z zawieszeniem? Citroen, jak to zwykle bywa jest niesamowicie komfortowy. Podróżując nim mamy wrażenie płynięcia po drodze, a nienormalnej jazdy. Fiat został zestrojony bardziej sportowo, czyli twardo osadzony na ziemi, choć komfortowy.
Niezłe osiągi wcale nie muszą oznaczać sporego apetytu na paliwo. Właśnie te auta są tego stuprocentowymi przykładami. W mieście Citroen C4, spala w granicach 7 litrów oleju napędowego, zaś 10KM mocniejszy Fiat o 0,2 litra więcej. Na trasie zużycie spada do 5,3 w C4 i 5,1 w Bravo. Średnio podczas całego testu, auta spalały w granicach 6 litrów na każde 100 kilometrów. Dzięki tak niewielkiemu apetytowi na paliwo na pełnych bakach można przejechać nawet tysiąc kilometrów!

Ciekawe propozycje, ale...
... niestety do najtańszych nie należą. Prezentowane dziś modele z dodatkowym wyposażeniem przekraczają grubo 80 tysięcy złotych. Owszem są w pełni wyposażone, ale nie każdego przeciętnego Polaka będzie stać na zakup takich wersji. Jednak jest na to rozwiązanie, bo oba samochody są godne polecenia nawet w podstawowych i tańszych odmianach. Zapewniają bardzo dobry komfort podróżowania dla całej rodziny, a ich jakość wykonania może nawet konkurować z autami o klasę wyższą. Zastanawiacie się pewnie, które z prezentowanych aut jest lepsze? Niestety, na to pytanie nie otrzymacie odpowiedzi, a powód jest prosty, sam nie wiem, które auto bym kupił!

Plusy
+ Oszczędne i dynamiczne silniki
+ Przestronne i komfortowe wnętrza
+ Pojemne bagażniki
+ Jakość wykonania

Minusy
- Ceny wersji prezentowanych

Dane techniczne

Dane techniczne: Citroen C4 // Fiat Bravo
Pojemność silnika: 1560 ccm turbodiesel (Common Rail) // 1598 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 110 KM przy 4000 obr./min // 120 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 240 Nm przy 1750 obr./min // 300 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna // 6 biegowa manualna
Napęd: przedni // przedni
0-100km/h: 11,2 sek // 10,5
Vmaks: 192 km/h // 195 km/h
Zużycie paliwa: 6,1/4,0/4,8 [7,0/5,3/6,0 w teście] // 6,3/4,1/4,9 [7,2/5,1/6,3 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 //58 litrów
Teoretyczny zasięg: 1000 // 920 kilometrów
Wymiary: 4260/1773/1458 // 4336/1792/1498 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1270 // 1320 kg
Ładowność: 530 // 510 kg
Pojemność bagażnika: 320/[b.d.] // 400/[1175] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5 // 5/5

Wyposażenie: wersja SX Pack // Dynamic

wyposażenie dodatkowe Citroen C4:
Connecting Box (zestaw głośnomówiący Bluetooth, wejścia USB i RCA audio) (+ 1 200 zł), radar parkowania przód + spryskiwacze reflektorów przednich (+ 900 zł), ESP + ASR (+ 3 000 zł), zestaw HIFI JBL z MP3 (+ 2 500 zł), lakier metalik (+ 1 850 zł)
wyposażenie dodatkowe Fiat Bravo: reflektory biksenonowe (+ 2 990 zł), kierownica z 6 przyciskami sterującymi radioodtwarzaczem (+ 450 zł), Pakiet Zimowy (podgrzewane przednie fotele, podgrzewane spryskiwacze szyby przedniej oraz spryskiwacze reflektorów przednich) (+ 1 550 zł), ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy) + ASR/MSR/HBA i Hill Holder (+ 2 000 zł), tempomat (+ 1 100zł), Pakiet Sport (podłokietnik przedni z chłodzonym schowkiem, spoiler tylny, spoilery boczne, chromowane wstawki poniżej linii okien bocznych, sportowy zestaw pedałów, siedzenie kierowcy z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego, kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego pokryte skórą, sportowe wnętrze, 17" felgi ze stopów lekkich, opony 225/45 - bez możliwości montażu łańcuchów) (+ 3 950zł), czujniki parkowania - przednie i tylne (+ 1 800 zł), Blue&Me Nav (system Blue&Me z nawigacją pokładową z piktografami i mapami pobieranymi z pamięci Pen Drive oraz funkcją sterowania głosowego, mapa Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii i Chorwacji na Pen Drive); dodatkowe mapy można zamówić odpłatnie poprzez akcesoria (+ 3 100zł)

Cena: 79 100 zł [wersja SX Pack] 88 500 zł [wersja testowana] // 66 490 zł [wersja Dynamic] 85 230 zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik (Fiat Bravo) Artur Ławnik (Citroen C4)

Galeria

{imagonx}photos/testy_porownawcze/citroen_c4_5d_16hdi_110km_sx_pack_fiat_bravo_16multijet_120km_dynamic{/imagonx}

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej