Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Odwieczna walka niemieckich marek motoryzacyjnych, zawitała również na łamy naszego serwisu "Auto Testy". Dziś w artykule porównam, dwa auta klasy średniej premium w rodzinnych odmianach, czyli kombi. W jednym narożniku, do walki staje Audi A4, zaś z drugiej strony Mercedes C-klasy. Oba samochody wyposażone są w benzynowe jednostki o mocach rzędu 160KM. Czas rozpocząć rywalizację!

Opis

Czarny kontra strażacka czerwień
Audi A4 jak i Mercedes C-klasa są bardzo ciekawymi stylistycznie samochodami przyciągającymi spojrzenia prawie wszystkich ludzi. Czym sobie oba auta zasłużyły na takie zainteresowanie? Zobaczmy! Zacznijmy od Audi A4 Avant. Z przodu, wzrok przykuwa potężna atrapa silnika, otoczona pięknym, diodowym spojrzeniem świateł do jazdy dziennej. Są powalające! Linia boczna ukazuje typowe nadwozie kombi, lecz o delikatnych kształtach i zacięciu sportowym. Podobnie sytuacja wygląda z tyłu. A jak jest z Mercedesem C-klasa Kombi? Tutaj, przede wszystkim oglądamy się za przepięknym strażackim kolorze auta! Nadwozie Mercedesa ma bardziej kanciaste kształty niż jego dzisiejszy konkurent, jednak mimo wszystko i tak wzbudza zachwyt prawdziwych fanów motoryzacji.

Identycznie
Zajrzyjmy do wnętrz prezentowanych dziś samochodów. Oba modele oferują taką samą ilość miejsca z przodu jak i z tyłu. Komfortowo podróżować mogą cztery dorosłe osoby, lecz na tylnych fotelach tylko osoby o niezbyt wysokim wzroście. Przednie fotele Audi i Mercedesa są bardzo dobrze wyprofilowane, zapewniają niezłe trzymanie boczne. Bez problemu zapakujemy wszystkie potrzebne bagaże do pojemnych bagażników. Mercedes dysponuje 485-cio litrową przestrzenią bagażową, zaś Audi oferuje swoim pasażerom o całe 5 litrów więcej.
Spójrzmy teraz na deski rozdzielcze. W Audi wszystko jest uporządkowane i na swoim miejscu. No prawie, bo gdzie jest panel do obsługi radia i komputera pokładowego? I tu niespodzianka, otóż wszystko zostało przeniesione wokół lewarka automatycznej skrzyni biegów. Zegary są przejrzyste i czytelne w każdych warunkach, a w dodatku bardzo miło podświetlone na biały kolor.
Mercedes zastosował jak zawsze niemiecką perfekcję i łatwość w obsłudze ale po bliższym zapoznaniu się z poszczególnymi funkcjami. Zegary są typowo mercedesowskie, przejrzyste i czytelne, ale ich srebrna obwódka w mocnym słońcu potrafi oślepić kierującego autem.
Materiały i plastiki, które zostały wykorzystane w obu autach pochodzą z najwyższej półki. Wszystko jest idealnie dopasowane i przyjemne w dotyku, a materiały łatwe w utrzymaniu czystości. Po prostu niemiecka perfekcja.

Turbo kontra Kompresor
Testowane Audi A4, jak i Mercedes C-klasa posiadają benzynowe jednostki napędowe o pojemnościach 1.8 i mocach rzędu 160KM. Jednak zupełnie inaczej, moce te są uzyskiwane. Audi zastosowało turbinę, zaś Mercedes postanowił wykorzystać tylko kompresor. Które rozwiązanie jest lepsze? Trudno powiedzieć, ponieważ są zwolennicy turbin jak i kompresorów. Sprawdźmy teraz, jak się mają osiągi w porównywanych obu silnikach. Zacznijmy od Audi. Pierwszą setkę osiąga już po 8.9 sekundach i maksymalnie rozpędzimy, ważące 1510 kilogramów kombi do równych 210km/h. Mercedes C-klasa jest niemalże o jedną sekundę wolniejszy (9.7sek.), lecz ma o całe 8km/h większą prędkość maksymalną przy cięższym o 25kg nadwoziu. Mercedes spięty jest z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów, a jej skoki są stosunkowo krótkie niczym w sportowym aucie. Audi postanowiło zamontować bezstopniową, automatyczną skrzynię biegów. Do trybu bezstopniowej zmiany przełożeń, trzeba się przyzwyczaić. Jednak dla mało wytrwałych kierowców Audi ma dwa rozwiązania: tryb manualnej zmiany biegów oraz sportowy. Obie możliwości posiadają aż osiem przełożeń! Elastyczność Audi A4 i Mercedesa C-klasy stoi na bardzo dobrym poziomie, dzięki sporym momentom obrotowym wynoszącym odpowiednio 250 i 230Nm. Jednak Audi w tej konfrontacji wychodzi dużo lepiej, ponieważ wartość momentu obrotowego dostępna jest w szerokim zakresie obrotów: 1500-4500obr./min, gdzie Mercedes oferuje dopiero od 2800 do 4600obr./min. Moc Mercedesa C-klasy przekazywana jest na tylne koła, zaś Audi A4 na przednią oś.
Zwróćmy teraz uwagę na zawieszenie i układ kierowniczy. Testowane auta zapewniają komfortowe podróżowanie, ale nie zapomniano o sportowych doznaniach dla kierowcy. Oba samochody, bardzo pewnie pokonują ostrzejsze zakręty i stosunkowo trudno jest je wyprowadzić z równowagi. Układy kierownicze bez zawahania wykonują każde polecenia wydane przez kierowców. Po prostu nie mamy się do czego przyczepić.
Na koniec pora wspomnieć o kosztach podróżowania prezentowanymi dziś autami. W mieście wygrywa Audi A4 Avant z wynikiem 11 litrów benzyny bezołowiowej. C-klasa potrzebuje o 0.3 litra więcej. Podczas trwania całego testu, średnie zużycie paliwa oscylowało odpowiednio 8.1 (Audi) i 9.1 (Mercedes) litrów benzyny bezołowiowej na każde 100 kilometrów. Dzięki, tak niewielkiemu spalaniu mamy możliwość przejechania od 725 do 800 kilometrów na pełnych bakach. Całkiem niezłe wyniki!

Co kto lubi
Prezentowane dziś auta klasy Premium są częstymi gośćmi na naszych drogach. I trochę to dziwi, ponieważ ich zakup do najtańszych nie należy. Audi A4 Avant to wydatek 148.340zł.zaś Mercedes C-klasa T aż 152.393zł! Czy warto wydać tyle pieniędzy? Moim zdaniem tak. Zapytacie pewnie, które auto jest lepsze? Trudno mi odpowiedzieć, ponieważ nasuwa mi się tylko jedno stwierdzenie: Co kto lubi, to ma.

Plusy
+ Oszczędne i dynamiczne silniki
+ Ciekawa stylistyka nadwozia obu aut
+ Przestronne wnętrza

Minusy
- Cena prezentowanych egzemplarzy

Dane techniczne

Dane techniczne: Audi A4 Avant 1.8 TSI 160KM Multitronic // Mercedes C 180K T 156KM Avantgarde
Pojemność silnika: 1798ccm (turbo benzynowy) // 1796ccm (kompresor)
Moc: 160KM przy 4500-6200obr./min // 156KM przy 5200obr./min
Moment obr.: 250Nm przy 1500-4500obr./min // 230Nm przy 2800-4600obr./min
Skrzynia biegów: bezstopniowa automatyczna // 6-cio biegowa manualna
Napęd: przedni // tylny
0-100km/h: 8.9sek. // 9.7sek.
Vmaks: 210km/h // 218km/h
Zużycie paliwa: 10.5/5.9/7.6 [11.0/6.4/8.1 w teście] // 11.3/6.8/8.6 [11.8/7.5/9.1 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 65 // 66 litrów
Teoretyczny zasięg: 802 // 725 kilometrów
Wymiary: 4703/1564/1436 // 4596/1770/1459 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1510 // 1535kg
Ładowność: 570 // 530kg
Pojemność bagażnika: 490/[1430] // 485/[1425] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5 // 5/5

Wyposażenie: wersja Multitronic // Avantgarde

Cena: 148.340zł. // 152.393zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik (Mercedes C 180 K T) i Artur Ławnik (Audi A4 Avant)


Galeria

{imagonx}photos/testy_porownawcze/audi_a4_avant_18tsi_160km_multitronic_mercedes_c_180k_t_156km_avantgarde{/imagonx}

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej