Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


W dzisiejszym artykule chciałbym Państwu zaprezentować dwa japońskie auta klasy SUV Hondę CR-V i Nissana X-Trail. Oba samochody wyposażono w mocne silniki: benzynowy (CR-V) i wysokoprężny (X-Trail). Pora rozpocząć porównanie testowanych samochodów.

Opis

Dwa oblicza
Stylistyki Hondy CR-V i Nissana X-Trail są całkiem odmienne. Honda to zwiewna i smukła pani o pięknej linii nadwozia. Posiada sporo okrągłości, które w szczególności przyciągają spojrzenia kobiet. I właśnie kobiety są głównymi użytkownikami modelu CR-V. Nissan, to napakowany mężczyzna, pokazujący zawsze i wszędzie swoją wielkość i muskularne ciało. Wygląd X-Trail'a nie jest już taki smukły jak Hondy i reprezentuje ociężałą, potężną, lecz mogącą się podobać stylistykę nadwozia. Charakterystycznym elementem testowanego Nissana są wbudowane w relingi, dalekosiężne reflektory rozjaśniające drogę podczas nocnych eskapad.

Przestronnie i komfortowo
Nissan X-Trail i Honda CR-V, oferują pasażerom komfortowe warunki podróży dla piątki dorosłych pasażerów. Mimo, że Nissan posiada dłuższe nadwozie, to w obu autach, miejsca jest wystarczająco dla pięciu osób. Fotele jak i tylna kanapa są dobrze wyprofilowane i nie budzą większych zastrzeżeń. Dużo więcej przestrzeni bagażowej udostępnia nam Nissan X-Trail, do którego możemy załadować 603 litry, przy 556 litrach, które pozwala wykorzystać CR-V. Po rozłożeniu siedzeń, różnica wzrasta momentalnie do 818 litrów, na korzyść Nissana.
Spójrzmy teraz na deski rozdzielcze obu aut. Konsola środkowa i zegary Hondy CR-V są nowoczesne i mile dla oka podświetlone, lecz niestety w dzień bywają mało czytelne. Na pochwałę zasługuje poręczna i niewielkich rozmiarów kierownica dająca poczucie kierowcy, obcowania z autem sportowym. Kolejnym akcentem wyróżniającym CR-V od innych samochodów jest kosmicznie zaprojektowana dźwignia hamulca ręcznego. Inaczej wygląda sytuacja u Nissana, którego konsola środkowa początkowo może wzbudzać strach przed ilością przycisków i wielkim ekranem (dlaczego nie dotykowy?). Jednak po kilku chwilach zapoznania się strach mija i prawie bez problemu korzystamy z różnych funkcji. Spójrzmy na zegary, które znajdują się na środku konsoli środkowej. O przepraszam pomyłka, Nissan w najnowszym modelu X-Trail'a wreszcie postanowił powrócić do montowania ich naprzeciw kierowcy. I całe szczęście, bo tam jest ich miejsce! Skonstruowano je tak, aby umilały podróż kierowcy, są duże i bardzo czytelne, a w nocy miło podświetlone dla oka, jednocześnie nie męczą wzroku.
Środek najnowszego X-Trail'a zasługuje na pochwałę za wielką ilość pomysłowych schowków na różne drobiazgi. Na przykład, kierowca i pasażer z przodu mają chłodzony stojaczek na napoje. Takie proste rozwiązanie, a rzadko widujemy je w samochodach. Siedząc z przodu jak i z tyłu podróż będzie umilać ogromnej wielkości, panoramiczny szyberdach.
Wnętrza obu aut oferują dużo przestrzeni zapewniając komfortowe podróżowanie wszystkim osobom oraz ich bagażom.

Benzyniak kontra ropniak
Jak już wspomniałem na początku moja Honda CR-V została wyposażona w benzynową jednostkę napędową o pojemności 1997ccm, mocy 150KM i momentu obrotowego równego 192Nm. Jej konkurent pod maską posiada dieslowski, dwulitrowy silnik o mocy 173KM i 360Nm. X-Trail jak i CR-V pierwszą setkę osiągają praktycznie w identycznych czasach (około 10 sekund). Podobnie ma się sytuacja z prędkościami maksymalnymi wynoszącymi odpowiednio 190km/h dla Hondy CR-V i 200km/h Nissana X-Trail. Oba silniki zostały spięte z manualnymi skrzyniami biegów, o sześciu przełożeniach. W Hondzie skok lewarka jest bardzo krótki, lecz poszczególne biegi zadziwiająco długie. Zupełnie inaczej ma się sytuacja w Nissanie, gdzie skoki lewarka są długie zaś przełożenia krótkie, a przez to stosunkowo często musimy zmieniać biegi. W kwestii elastyczności wygrywa Nissan, dzięki swojemu sporemu momentowi obrotowemu wynoszącemu aż 360Nm! CR-V'ka do dyspozycji ma 192Nm, aby w miarę zwinnie rozpędzać ten samochód musimy wysoko kręcić na obroty. No, cóż już taka uroda benzyniaków.
Porównajmy układy kierownicze oraz zawieszenia obu prezentowanych dziś aut. Tutaj również zauważymy różnice między konstrukcjami Nissana a Hondy. Zawieszenie Nissan-a zostało zestrojone miękko a co za tym idzie bardzo komfortowo. Jednak trzeba pamiętać, że przy takim zawieszeniu szybsze podróżowanie po zakrętach lub łukach, może spowodować sporo nerwowości dla kierowcy, który będzie walczył z przechyłami sporego nadwozia. Układ kierowniczy jest praktycznie idealny. Honda podeszła do tej kwestii trochę inaczej. Jest komfortowo ale bardziej sztywno niż u konkurenta. Podobnie jest z układem kierowniczym, do którego nie można mieć większych zarzutów.
Oba samochody, jak przystało na auta pochodzące z segmentu SUV, posiadają napęd na cztery koła, lecz inaczej udostępniane. W CR-V napęd jest stale i całkowicie automatycznie rozdzielany między przednią i tylną oś. Natomiast X-Trail, umożliwia kierowcy wybór poprzez pokrętło znajdujące się między fotelami. Standardowo mamy napęd na przednią oś (2WD). Kolejnym ustawieniem jest AUTO, wtedy komputer w zależności od sytuacji, samodzielnie rozdziela moc między osiami. Nissan dodatkowo jest wyposażony w elektronicznie włączany reduktor (LOCK) oraz system wspomagania zjazdów z większych górek.
A jaka jest sytuacja ze spalaniem? Owszem nie możemy bezpośrednio porównywać silnika benzynowego i dieslowskiego, jednak z czystego obowiązku trzeba to poruszyć. Zacznę od benzynowej Hondy CR-V, która w cyklu mieszanym spala 8.4 litrów, zaś w mieście oscyluje w granicach 11 litrów benzyny bezołowiowej. Zaskoczeniem dla mnie jest zużycie oleju napędowego w X-Trail'u a przez to niezbyt korzystnie wypada przy porównaniu z dzisiejszym konkurentem. Otóż, średnio Nissan potrzebuje 8 litrów oleju napędowego, a w mieście około 10 litrów. Przy dzisiejszych cenach paliwa, koszty podróżowania są niemalże identyczne.

Dla kobiety i mężczyzny
Honda CR-V jak i Nissan X-Trail, to bez wątpienia samochody należące do segmentu SUV. Wygodne, komfortowe a dzięki napędowi 4x4 są uniwersalnymi autami, którymi można wybrać się na wakacyjne wojaże poza miasto. Zapytacie pewnie co bym wybrał? Otóż, moim zdaniem Honda CR-V jest idealnym samochodem dla kobiet, zwinny i niezbyt dużej wielkości SUV, dający poczucie bezpieczeństwa za kierownicą, gdyby nie brak czujników cofania. Mężczyzna powinien wybrać Nissana X-Traila z prostego powodu. Jest mniej poręczny w manewrowaniu i stylistyka bardziej przemawiająca do męskiej części świata. Ostateczny wybór i tak pozostawiam Państwu. Pozostała jeszcze cena. Prezentowana dziś CR-V to wydatek 108.400zł za wersję Elegance zaś za najbogatszą odmianę X-Traila (dziś pokazaną) musimy zapłacić 153.250zł (140.150zł bez dodatkowego wyposażenia).

Dane techniczne

Dane techniczne: Honda CR-V
Pojemność silnika: 1997ccm (benzynowy)
Moc: 150KM przy 6200obr./min
Moment obr.: 192Nm przy 4200obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 10.2 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 10.4/6.7/8.1 [11.0/7.2/8.4 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 58 litrów
Teoretyczny zasięg: 690 kilometrów
Wymiary: 4525/1820/1675 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1495kg
Ładowność: 560kg
Pojemność bagażnika: 556/[955] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja Elegance

Cena: 108.400zł. [wersja testowana]

Dane techniczne: Nissan X-Trail
Pojemność silnika: 1995ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 173KM przy 3750obr./min
Moment obr.: 360Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 10.0 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 9.3/6.3/7.4 [10.0/7.0/8.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 65 litrów
Teoretyczny zasięg: 813 kilometrów
Wymiary: 4630/1785/1680 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1651kg
Ładowność: 519kg
Pojemność bagażnika: 603/[1773] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja LE

Cena: 140.150zł. [wersja LE] 153.250zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik

 

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej