Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Sobota, godzina 12, polna dróżka gdzieś w lubelskich lasach. Od 15 minut czekam na Michała, aby wreszcie rozpocząć porównanie. Postanowiliśmy Państwu przedstawić dwa auta, jakże popularne w ostatnim czasie w Polsce. A mianowicie pickup-y: Toyotę Hilux oraz Nissana Navarę. Właśnie zjawił się mój konkurent.

Opis

Michał Wieczorkiewicz
Przedzieranie przez las zajęło mi trochę czasu. Nie żebym miał kiepskie auto, co to, to nie!
Przejdźmy jednak do wyglądu naszych farmerskich aut. Oba auta, Navara i Hilux z założenia nie powinny być ładne, więc nie są. Navara ma bardziej pudełkowate kształty. Masywny przód z wielkim grillem, ogromna, płaska maska i niemal pionowa, niewielka szyba przednia, dają wrażenie wielkości. Hilux z przodu jest trochę bardziej wyrazisty. Projektanci Toyoty podeszli do sprawy wyglądu inaczej. Zdali sobie sprawę, że potencjalni nabywcy tego typu aut, mimo wszystko mają oczy. Widać to od razu. Reflektory Hiluxa nie są kwadratowe jak w Navarze, lecz mają kształt, powiedzmy, rombu. Maska ma wlot powietrza, a szyba przednia jest bardziej pochylona i wygląda jak w aucie osobowym. Dalsze części aut są prawie identyczne. Kabiny pasażerskie nie wyglądają nadzwyczajnie finezyjnie, ale spełniają swoje zadanie - mieszczą ludzi. Najciekawsze części naszych bryk farmera to oczywiście tak zwane paki. A te są dość spore. Navara ma 1.1 metra sześciennego, podczas gdy Hilux ma 1.03 metra sześciennego. Jak widać, nic nie widać. Różnicę tak naprawdę trudno jest dostrzec. Wniosek jest taki: Navara wygląda masywniej, Hilux w swojej ociężałości, jest nieco bardziej subtelny.

Artur Ławnik
Zanim Michał opowie nam o wnętrzach prezentowanych dziś aut, ja postaram się Państwu przybliżyć to, co znajduje się pod ich długimi maskami. Zacznijmy od mojego samochodu, czyli Hilux-a. Do dyspozycji mam 2.5 litrowy, wysokoprężny silnik o mocy 120KM i 325Nm. Również w Navarze znajduje się dieslowska jednostka napędowa, o takiej samej pojemności co w Toyocie, lecz o dużo większej mocy, bo aż 171KM i 403Nm momentu obrotowego. Jak takie wyniki przekładają się na ważące około dwóch ton samochody terenowe? Hilux pierwszą setkę uzyskuje po około 15 sekundach, zaś Navara ten manewr wykonuje o ponad 3 sekundy szybciej. Podobnie jest z prędkością maksymalną - Navara ma równe 170km/h, czyli całe 15km/h więcej. Oba silniki współpracują z manualnymi skrzyniami biegów, które jak przystało na auta terenowe pracują topornie, lecz precyzyjnie. Toyota Hilux posiada pięć, zaś Nissan Navara o jedno więcej, czyli sześć przełożeń. Układy kierownicze w obu samochodach są nastawione głównie na jazdę w terenie i podczas podróżowania na utwardzonej szosie odczuwalne są małe opóźnienia w reakcji na wydane polecenie. Podobnie ma się sytuacja z zawieszeniami, które zapewniają odpowiednie warunki do jazdy w terenie, oraz wystarczający komfort na zwykłej drodze.
Jak przystało na samochody terenowe, nasze pickupy zostały wyposażone w napęd na obie osie z możliwością włączenia reduktorów w bardzo trudnych warunkach terenowych. Dzięki temu mamy możliwość przeżycia niesamowitej frajdy z poznawania trudno dostępnych terenów.
Na koniec, porównajmy koszty podróżowania opisywanymi dziś autami. Hilux jak i Navara średnio zadawalają się 9 litrami oleju napędowego, zaś w mieście Hilux mieści się w 11 litrach a Navara potrzebuje o jeden litr więcej. No cóż, więcej koni, musi więcej palić, ale i tak jak na ciężkie pickupy, spalanie trzeba uznać za bardzo małe.

M.W.
Czas przyjrzeć się wnętrzom bryk farmera. Oba auta, mimo robotniczego pochodzenia, wnętrza mają jak, limuzyny klasy średniej. To znaczy, Navara ma. Nie narzuca się swoją "farmerskością" i jest inne niż wnętrze Hiluxa. Mamy tu kierownicę z 350Z z przyciskami, dość ciekawie zaprojektowaną konsolę środkową, duży ekran nawigacji i niezłe wykonanie. Użyte materiały, jak na tę klasę, są zaskakująco dobrej jakości. W przeciwieństwie do tworzyw użytych w Hiluxie. Ocean szarego, twardego plastiku i radio, które wygląda jakby miało ze dwadzieścia lat! Coś tu nie gra. Dobrze przynajmniej, że wnętrze jest przestronne (zresztą w Navarze też). W obu samochodach miejsca wystarczy dla czterech dorosłych osób. Ta piąta, jak zawsze, będzie miała najgorzej, choć na pewno się zmieści.

Dla kogo są pickupy? Dla farmerów? A może dla europejskich kowbojów? W dzisiejszych czasach tylko dla właścicieli firm. Dlaczego? Odpowiedź jest banalnie prosta - pickupa można zarejestrować jako ciężarówkę i odliczyć pełen VAT. To główny powód ogromnej popularności, jaką zyskały oba prezentowane dziś auta. W wyścigu sprzedanych egzemplarzy wygrywa co prawda Navara, ale Hilux też znalazł wielu nabywców. Oba auta są dzielne w terenie, mają dobre silniki i nieźle się prezentują. I główna zaleta - cena. Choć na pierwszy rzut oka nie wygląda to tak różowo - Hilux w testowanej wersji kosztuje ponad 109 tys. złotych, a Navara - 150 tys. złotych, to po odliczeniu VATu ceny te kształtują się odpowiednio - nieco ponad 89 500zł za Hiluxa i około 123 300zł za Navarę.
To naprawdę ciekawa alternatywa dla SUV'ów, vanów i innych pospolitych nie opatrzonych aut. Poczujmy się jak kowboje, kupujmy pickupy!

Michał ma dużo racji pisząc o rosnącej popularności aut z segmentu pickup w Polsce, lecz czy staniemy się drugim USA - czas pokaże. Na pewno warto rozważyć zakup tych samochodów, choćby ze względu na ich uniwersalne możliwości wykorzystania w każdej sytuacji.

Dane techniczne

Dane techniczne: Toyota Hilux
Pojemność silnika: 2494ccm turbo diesel (Common Rail)
Moc: 120KM przy 3600obr./min
Moment obr.: 325Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: tylny/4x4
0-100km/h: 15.2sek.
Vmaks: 155km/h
Zużycie paliwa: 10.1/7.2/8.3 [11.0/8.0/9.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 80litrów
Teoretyczny zasięg: 900 kilometrów
Wymiary: 5255/1835/1810 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1880kg
Ładowność: 830kg
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5

Wyposażenie: wersja SR5

Cena: 106.100zł. [wersja SR5] 109.300zł [wersja testowana] 89.590zł cena po odliczeniu VAT-u

Dane techniczne: Nissan Navara
Pojemność silnika: 2488ccm turbo diesel (Common Rail)
Moc: 171KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 403Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: tylny/4x4
0-100km/h: 11.8sek.
Vmaks: 170km/h
Zużycie paliwa: 11.8/8.6/9.8 [11.5-12.0/8.1-8.6/9.0-10.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 80litrów
Teoretyczny zasięg: 800-900 kilometrów
Wymiary: 5220/1850/1886 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 2031kg
Ładowność: 774kg
Liczba drzwi/Liczba miejsc:4/5

Wyposażenie: wersja LE

Cena: 138.400zł. [wersja LE] 150.400zł [wersja testowana] 123.278zł cena po odliczeniu VAT-u

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik i Michał Wieczorkiewicz.
(Zdjęcia): Artur Ławnik i Andrzej Mieleszczuk

 

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej