Kompaktowe „kombiaki” są jednymi z najbardziej pożądanych aut tej klasy. Przy stosunkowo niedużych kosztach zakupu oferują dużą przestrzeń pasażerską, a oszczędne silniki wysokoprężne umiarkowany apetyt na paliwo. Czy faktycznie tak jest w przypadku dwóch dziś prezentowanych aut? O tym przekonacie się czytając moje porównanie Forda Focusa i Hondy Civic.
Opis
Oba auta po zmianachZarówno Focus, jak i Civic, w tym roku przeszły zmiany stylistyczne, które głównie skupiły się na przedniej części nadwozia. Ford zmienił kształt atrapy silnika, jest teraz większa i bardziej wysunięta do przodu. Jednocześnie zmianie uległy reflektory, które obecnie są dużo mniejsze, niż w wersji przed liftem. Zarówno linia boczna, jak i tył, zostały bez większych zmian.
Podobny zabieg zastosowała Honda w swoim kompaktowym Civicu. Zmianie uległy przednie lampy, które teraz stały się teraz z wyglądu bardziej agresywne. Światła do jazdy dziennej zostały zintegrowane z reflektorami i już nie wyglądają, jakby były „samoróbką” zamontowaną przez niezbyt uzdolnionego pana „złota rączka”. Zmieniła się również atrapa silnika, którą obecnie producent podzielił na dwie części. Górna została wykonana na ciekawy wzór plastra miodu, dolna zachowała tradycyjne wzornictwo. Przód Hondy jest według mnie obecnie bardziej atrakcyjny, niż we wcześniejszej wersji. I znów, podobnie jak u Forda, bok i tył Civica pozostały w zasadzie bez zmian.
Przestronne i komfortowe
Oba auta oferują swoim pasażerom pięć wygodnych miejsc, które mogą zająć nawet dorosłe osoby. Zarówno z przodu, jak i na tylnych kanapach, przestrzeni jest wystarczająco dużo, aby nawet rośli pasażerowie poczuli wygodę i komfort.
Najważniejszym miejscem w tego typu autach jest oczywiście bagażnik. I tutaj nas producenci nie zawiedli. Owszem, różnica między Focusem (490 l), a Civiciem (624 l) wynosi aż 134 litry na korzyść „Japończyka”, ale i tak oba auta bez problemu przewiozą wszystkie nasze najpotrzebniejsze bagaże!
Deska rozdzielcza w Civicu to dwa oddzielne wyświetlacze oraz potrójne analogowe zegary w osobnych tubach. Kierowca widzi centralnie umieszczony obrotomierz wraz ze wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury jednostki napędowej. Wyżej umieszczono elektroniczny prędkościomierz, zaś na środku znajdziemy wyświetlacz radia CD/MP3 i komputera pokładowego. Nowością w Civicu jest 7-calowy, dotykowy ekran multimedialny obsługujący nie tylko radio, ale i nową nawigację, stworzoną przy współpracy z firmą TomTom. Obsługa funkcji wymaga odrobiny przyzwyczajenia, lecz jesteśmy w stanie szybko to opanować.
Zegary w Fordzie, podobnie jak u konkurenta, zbudowane są z dwóch oddzielnych tub, przypominających kształtem krople wody. Są rozdzielone elektronicznym wyświetlaczem komputera pokładowego. Ich niewątpliwą zaletą jest czytelność i przejrzystość cyferblatów.
Na konsoli środowej zauważymy trochę zmian. Podobnie jak przed face-liftingiem, konsola środkowa jest dość mocno wysunięta do przodu. Swoje miejsce na niej nadal znajduje 7-calowy ekran dotykowy, obsługujący nie tylko radio, ale i klimatyzację oraz pozostałe funkcje multimedialne auta. Dzięki zastosowaniu dotykowego ekranu, producenci byli wstanie zmniejszyć krytykowany wcześniej przez klientów natłok przycisków na konsoli środkowej.
Dwa diesle
Pod maską obu dziś prezentowanych aut znajdują się nowoczesne małolitrażowe jednostki wysokoprężne o pojemnościach odpowiednio 1,5 l (Ford) i 1,6 l (Honda). Oba silniki oferują identyczną moc, wynoszącą 120 KM oraz podobne osiągi. Pierwsze 100 km/h konkurenci osiągają niemalże w identycznych czasach:10,7 i 10,5 sekundy. Podobnie wygląda sytuacja z prędkościami maksymalnymi, wynoszącymi około 195 km/h. Minimalna przewaga Hondy zauważalna jest w elastyczności testowanych jednostek. Spowodowane jest to o 30 Nm większym momentem obrotowym w porównaniu z Fordem. Civic Tourer oferuje 300 Nm dostępnych przy 2000 obr./min. Mimo o całe 10% niższej wartości momentu dostępnego w Focusie (270 Nm),Ford niemal nadrabia te braki szerszym zakresem obrotów, w jakim jest on dostępny (1700-2500 obr./min.).
Jak przystało na nowoczesne auta, oba zostały wyposażone w bardzo dobrze zestopniowane i idealnie pracujące skrzynie biegów. W obu przypadkach producenci postawili na sześciobiegowe manualne przekładnie. Niezależnie od tego czy jedziemy Focusem, czy Civiciem, skrzynie pozwalają w pełni wykorzystać możliwości silnika.
Zawieszenie w Fordzie Focusie to klasa sama w sobie. Od pierwszej generacji model ten budził zachwyt dziennikarzy i klientów jakością resorowania i prowadzenia. I tak jest nadal. Nierówności wybierane są bardzo dobrze i rzadko do nas docierają wstrząsy czy hałas pracującego zawieszenia. Kierowca zawsze czuje się pewnie i bezpiecznie, a i pasażerowie nie mają powodów do skarg.
Ambitnie do sprawy podeszła Honda. W testowanym Civicu zastosowano pneumatyczne zawieszenie z trzema trybami pracy: Normal, Comfort i Sport. Podstawowe nastawy są stosunkowo miękkie, zaś poziom komfortu i odseparowania podróżujących od nierówności nawierzchni zamienia Civica Tourer niemalże w poduszkowca! Najmniej komfortowym i najbardziej sztywnym ustawieniem oczywiście jest tryb Sport. Wtedy utwardza się zawieszenie wraz układem kierowniczym, który staje się bardziej czuły na ruchy kierownicy.
To się nazywa ekonomia
Jestem pod wielkim wrażeniem niesamowicie oszczędnych jednostek, z jakimi miałem do czynienia w czasie tego testu. O obu testowanych modelach można bez wątpliwości powiedzieć, że są mistrzami ekonomii. Dowody? Po tygodniowych jazdach średnie zużycie paliwa wyniosło raptem 5,3 (Ford) i 5,1 (Honda)litrów oleju napędowego na każde 100 kilometrów. Przy widniejących na stacjach benzynowych cenach oleju napędowego w okolicach 4,35 zł, daje to koszty paliwa na 100-kilometrowej trasie na poziomie niespełna 25 zł! Brawo!
Podsumowując:
Zarówno Honda Civic jak i Ford Focus w odmianie kombi są bardzo atrakcyjnymi propozycjami dla młodych rodzin, które nie gustują w autach typu SUV, kładąc większy nacisk na niskie koszty eksploatacji połączone z komfortowym, przestronnym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Zdecydowanie warto rozważyć te propozycje podczas rozmyślania nad zakupem rodzinnego pojazdu.
Dane techniczne
Dane techniczne: Ford Focus Kombi // Honda Civic TourerSilnik:R4, 16V wysokoprężne (turbo)
Pojemność silnika: 1499 // 1597 ccm
Moc: 120 KM przy3600obr./min // 120 KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 270Nm przy 1750-2500 obr./min // 300 Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,7 //10,5 s
Vmaks: 193 //195 km/h
Zużycie paliwa: 4,3/3,4/3,8 // 4,3/3,7/3,8 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 5,3 // 5,1 (l/100km) (cykl mieszany)
Pojemność baku: 53 // 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 1000 // 1050 kilometrów
Wymiary: 4560/1823/1469 // 4590/1770/1480 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1293 //1267 kg
Ładowność: 532 // 470kg
Pojemność bagażnika: 490 // 624 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 98 // 103 g/km
Wersja wyposażeniowa: Titanium // Lifestyle
Cena wersji podstawowej: 92 140 // 105 800 PLN
Cena wersji testowanej: 116 010 // 105 800 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik