Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

W dzisiejszym artykule chcę zaprezentować dwa auta, których łączna moc wynosi 580 KM. Pierwsze z nich to dobrze już znany naszym czytelnikom Seat Leon Cupra o mocy 280 KM. Jego dzisiejszym konkurentem jest mocniejszy o 20 koni mechanicznych Volkswagen Golf R.

Opis

Wygląd
Ci co mnie znają, nie od dziś wiedzą, że wygląd Leona Cupra jest dla mnie wzorem sportowego hot-hatcha. Nie inaczej jest z najnowszą generacją, która w sposób dość dyskretny oznajmia nam, że mamy do czynienia z najmocniejszą odmianą hiszpańskiego kompaktu. Przód to charakterystyczne dla Leonów, w pełni LED-owe reflektory. Gdy patrzymy na auto z boku, zauważamy przede wszystkim 19-calowe alufelgi i czerwone zaciski hamulców. Najciekawszym elementem tylnej części nadwozia są nieszablonowo zaprojektowane również diodowe światła rozdzielone niewielką klapą bagażnika. Pod nimi umiejscowiono dwie owalne końcówki układu wydechowego, wkomponowane symetrycznie w zderzak. Całość ozdobiona jest krwistoczerwonym kolorem lakieru zwanym „Emocion Red”.

Nadwozie Golfa również wyposażono w krzykliwą barwę, w tym wypadku w odcieniu koloru niebieskiego. Jego profesjonalna nazwa to „Lapiz”. Przedni zderzak został nieco przeprojektowany w porównaniu ze zwykłą odmianą. Najważniejszą zmianą jest brak świateł przeciwmgielnych, w miejscu których pojawiły się pokaźnych rozmiarów wloty powietrza. Nie są bynajmniej atrapą, ale wspomagają chłodzenie silnika. Podobnie jak u dzisiejszego konkurenta, światła Volkswagena wykonano w pełnej technologii LED. Posiadają charakterystyczny dla marki kształt. Z boku widzimy pięcioramienne, 17-calowe alufelgii i fakt, że moja „testówka” jest trzydrzwiowym hatchbackiem. Producent mocno zaszalał projektując tył nadwozia, wyróżniając najmocniejszą obecnie odmianę Golfa czterema potężnymi końcówkami układu wydechowego. Diodowe światła osadzone w przyciemnionych kloszach lamp to w takiej sytuacji „oczywista oczywistość”

Podobnie
Ten sam Seat Leon Cupra już raz gościł w naszej redakcji, pozwolę więc sobie zacytować moją wcześniejszą opinię o jego wnętrzu: „Seat Leon w swoim wnętrzu oferuje niemal identyczną przestrzeń dla kierującego i jego pasażera. Z przodu znajdziemy wygodne fotele o szerokim zakresie regulacji i również z niezłym trzymaniem bocznym. Siedziska pokryte są połączeniem alcantary i skóry. Tylna kanapa przypadku Seata jest nominalnie 3-osobowa, ale o dość mocno zaakcentowanych dwóch miejscach.

W Leonie konsola środkowa składa się z niewielkiego wyświetlacza dotykowego, obsługującego radio oraz automatyczną klimatyzację. Zegary posiadają podświetlone na biało wartości liczbowe i czerwone wskazówki.”

A jak wygląda sytuacja w Golfie R? Przede wszystkim zauważamy zmianę w postaci mocniej wyprofilowanych foteli, na których umiejscowiono logo „R”. Zmieniono również kierownicę, która w tym przypadku została spłaszczona u dołu. Zegary umieszczone są w dwóch oddzielnych tubach, pomiędzy którymi znajduje się podręczny wyświetlacz komputera pokładowego. Wskazówki w tym modelu są niebieskiego koloru, a cyferblaty podświetlone na biały odcień.

Na środku uporządkowanej konsoli środkowej znajduje się 7-calowy, dotykowy ekran, który stanowi centrum dowodzenia wszystkimi zasobami systemu multimedialnego i komputerem pokładowym.

Niby takie same
Pod maskami obu aut znajdują się teoretycznie takie same jednostki napędowe o pojemności dwóch litrów, wyposażone w turbodoładowanie.  Seat osiąga moc 280 KM, zaś Volkswagen jest mocniejszy i dysponuje  aż 300 KM. W obu przypadkach napęd przenoszony jest koła za pomocą 6-biegowej, automatycznej skrzyni biegów. Różnica tym pojawia się w sposobie przekazania tak dużej mocy na koła –  Leon Cupra napędzany jest na przednie koła, zaś Golf R posiada napęd na obie osie. Przewagę Volkswagena w tym aspekcie zapewnia elektroniczne sprzęgło zbudowane w technologii Haldex. Przyspieszenie w obu samochodach robi niesamowite wrażenie. Golf R pierwsze 100 km/h osiąga w 4,9 sekundy, Leon Cupra jest wolniejszy o niespełna sekundę. Powodem takiej sytuacji jest lepsza trakcja oraz minimalnie mocniejszy silnik Golfa.

Wyprzedzanie  innych pojazdów na drodze jest również czystą przyjemnością i nie sprawia żadnych problemów, dzięki dużym momentom obrotowym wynoszącym odpowiednio 350 i 380 Nm. Wystarczy tylko wcisnąć pedał gazu, aby oba auta katapultowały do przodu i w najkrótszym czasie wykonały manewr wyprzedzania.

Zawieszenia w obu autach posiadają systemy elektronicznych ustawień ich twardości. W Cuprze mamy do wyboru cztery tryby do wyboru: Comfort, Sport, Cupra i Individual. Natomiast w Golfie R system DCC oferuje pięć trybów: Comfort, Normal, Race, Eco  oraz Individual. W obu przypadkach najciekawszymi ustawieniami są maksymalnie sportowe, czyli Cupra i Race. Wtedy i Seat, i Volkswagen zamieniają się w dziką zwierzynę gotową do skoku na swoją ofiarę. Zawieszenie, układ kierowniczy i dźwięk stają się piekielnie ostre dla ciała i naszych uszu. Choć jest jedno ale… Otóż dźwięk jaki dobiega do nas nie pochodzi z układu wydechowego natomiast prosto z głośników systemów audio. Wielka szkoda!

Do zaakceptowania
Seat Leon i Volkswagen Golf udowadniają, że bardzo mocne auta wcale nie muszą pochłaniać dużej ilości paliwa. Mimo typowo sportowego charakteru i częstego wciskania prawego pedału gazu Leon średnio zadowalał się 8,1 litra benzyny. Minimalnie więcej potrzebuje mocniejszy Golf R, który średnio zużywał 9,5 litra na każde 100 kilometrów.

Podsumowując:     
Zarówno Seat Leon Cupra jak i Volkswagen Golf R są niesamowicie urzekającymi i uzależniającymi od siebie pojazdami. Niezależnie od dokonanego wyboru kierowca na pewno będzie już myślami przy kolejnej przejażdżce tymi sportowymi hot-hatchami w momencie wysiadania pod koniec poprzedniej. Osobiście poproszę o oba samochody do mojej kolekcji aut marzeń.

Dane techniczne

Dane techniczne:  Seat Leon Cupra / Volkswagen Golf R
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 1984 ccm
Moc: 280 KM przy 5600-6500 obr./min / 300 KM przy 5500-6200 obr./min
Moment obr.: 350 Nm przy 1750-5600 obr./min / 380 Nm przy 1800-5500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna DSG, 6-biegowa
Napęd: przedni / 4x4 Haldex
0-100km/h: 5,8 s / 4,9 s
Vmaks: 250 km/h
Zużycie paliwa: 8,4/5,7/6,6 /  8,8/5,9/6,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Średnie zużycie paliwa (w teście): 8,1 (l/100km) / 9,5 (l/100km)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 617 kilometrów / 526 kilometrów
Wymiary: 4271/1816/1435 / 4276/1790/1436 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1346 kg / 1420 kg
Ładowność: 489 kg / 560 kg
Pojemność bagażnika: 380 l / 343 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5 / 3/5
Emisja CO2: 154 g/km / 159 g/km
Opony: 235/35R19 / 225/40R18
Wersja wyposażeniowa: Cupra / R
Cena wersji podstawowej: 122 400 PLN / 157 390 PLN
Cena wersji testowanej:  137 793 PLN / 179 320 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 


Galeria

{imagonx}photos/testy_porownawcze/leon_cupra_20tsi_280km_vs_golf_7_r_20tsi_300km_2015{/imagonx}
fot. Artur Ławnik

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej