Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

W dzisiejszym artykule mam okazję zestawić dwa bardzo mocne rodzinne kompakty. Łączna ich moc sięga 500 KM. Oba auta z napędem na przednie koła, z automatyczną skrzynią biegów i z dyskretną stylistyką nadwozia. O jakich autach mowa? O najnowszym Seacie Leonie Cupra oraz o Skodzie Octavii RS.

Opis

Inne koncepcje        
Wygląd Seata Leona Cupra, podobnie jak zwykłej odmiany tego modelu, definiują proste linie i wszechobecne kanty. Ale poza tym jest typowym, pięciodrzwiowym hatchbackiem. Z przodu w oczy rzucają się charakterystyczne dla tego modelu, w pełni diodowe reflektory. Na tylnej części nadwozia wyróżniają się LED-owe światła o niewielkich, fikuśnych kształtach oraz nieduża klapa bagażnika. Auto zostało osadzone na pięcioramiennych, 19-calowych alufelgach. Między ramionami wprawne oko zauważy czerwone zaciski hamulców z napisem „Cupra”. Kwintesencją tyłu w najmocniejszej odmianie Leona są dwie końcówki układu wydechowego rozmieszczone po dwóch końcach zderzaka i zakończone owalnymi końcówkami. Auto polakierowano w ciekawy odcień czerwieni, który naprawdę może się podobać!

Po drugiej mocy stoi czarna jak „Batmobil” Skoda Octavia RS. Tutaj producent postawił na nadwozie typu liftback. Przód spogląda na nas prostokątnymi reflektorami ksenonowymi, zintegrowanymi z ledowym pasem świateł do jazdy dziennej. Kształt prostokąta powtarza także atrapa silnika, na której umieszczono firmowy znaczek vRS oraz wkomponowane poniżej światła przeciwmgielne. Tył, oprócz charakterystycznych lamp, skonstruowanych oczywiście w technologii LED, charakteryzuje się dyskretnym spojlerem na klapie bagażnika. Nadwozie Octavii stoi na 18-calowych alufelgach, które kolorystycznie nie odbiegają od nadwozia – są po prostu czarne.

Podobnie
Wnętrze Skody jest wygodne, komfortowe i przede wszystkim przestronne, ale posiadające również sportowe akcenty. Są to przede wszystkim kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Posiadają one bardzo dobre trzymanie boczne, co przydaje się podczas szybszej jazdy po zakrętach. W testowanym egzemplarzu pokryto je dobrej jakości skórą. Na tylnej  kanapie pomieszczą się trzy osoby osoby o wzroście nawet do 190 cm.

Wskaźniki w Skodzie podświetlone są na spokojny, biały kolor. Ich czytelność nie wzbudza żadnych zastrzeżeń. Konsola środkowa jest bardzo prosta w obsłudze. Prezentowana Skoda była wyposażona w system multimedialny, dysponujący 7-calowym, dotykowym ekranem, który jest centrum sterowania wieloma funkcjami komputera pokładowego oraz systemu multimedialnego.

Seat Leon w swoim wnętrzu oferuje niemal identyczną przestrzeń dla kierującego i jego pasażera. Z przodu znajdziemy wygodne fotele o szerokim zakresie regulacji i również z niezłym trzymaniem bocznym. Siedziska pokryte są połączeniem alcantary i skóry. Tylna kanapa przypadku Seata jest nominalnie 3-osobowa, ale o dość mocno zaakcentowanych dwóch miejscach.

W Leonie konsola środkowa składa się z niewielkiego wyświetlacza dotykowego, obsługującego radio oraz automatyczną klimatyzację. Zegary posiadają podświetlone na biało wartości liczbowe i czerwone wskazówki.

Niedościgniona Octavia
Prezentowane dziś auta oferują spore przestrzenie bagażowe. Mniejszy, ale bynajmniej nie mały, bagażnik ma Leon, do którego zapakujemy 380 litrów bagaży. Octavia już od trzech generacji jest niedoścignionym modelem w swojej klasie pod względem pojemności bagażnika. Nie inaczej jest w RS’ie, którego bagażnik ma pojemność 590 litrów. Niejeden kombiak ma mniejszy bagażnik, niż Octavia liftback!

Te same silniki
Pod maskami obu aut znajduje się ta sama, benzynowa jednostka napędowa, wyposażona w turbinę. Jest to szesnastozaworowy, dwulitrowy motor, dysponujący jednak w prezentowanych autach różną mocą. Leon dysponuje aż 280 KM zaś Octavia jest o całe 60 KM słabsza. W obu przypadkach napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą sześciobiegowych, automatycznych skrzyń biegów DSG. O ich szybkości działania chyba nie trzeba już nic więcej pisać, ani nikogo przekonywać, że pracują bardzo dobrze. Dość spora różnica mocy pomiędzy autami jest zauważalna chociażby podczas sprintu do pierwszych 100 km/h. Otóż Leon Cupra prędkość tą osiągu w 5,8 sekundy zaś Octavia o sekundę dłużej. Prędkości maksymalne są niemalże identyczne i wynoszą według producentów odpowiednio dla Skody 245 i Seata równe 250 km/h.

Elastyczność to również wielki atut obu aut. W jej zapewnieniu pomagają dwa aspekty. Po pierwsze 350 Nm momentu obrotowego oraz bardzo szybko działające automatyczne skrzynie biegów. Dzięki temu oba pojazdy są bezzwłocznie katapultowane do przodu zawsze, gdy wciśnie kierowca pedał gazu. Rzecz jasna, nie musi się on również martwić o zmianę biegów.

Zawieszenia zestrojono podobnie. Zarówno w Seacie jak i w Skodzie są nastawione dość twardo, co dodatkowo potęgują niskoprofilowe opony. Takie rozwiązanie, owszem, jest idealne do szybszej jazdy, ale nie ma co ukrywać, że wywiera negatywny wpływ na komfort. Każdą dziurę, czy nierówność na pewno odczujemy na naszych… plecach.

Układ kierowniczy w sportowych odmianach Octavii i Leona jest bardzo czuły i szybko reagujący na polecenia wydawane przez kierownicę. Dodatkowym atutem w Seacie jest opcjonalny system progresywny umożliwiający pełny skręt kół po wykonaniu zaledwie 1,5 obrotu kierownicy.

Największa wada
Największymi wadami w obu autach są ich układy wydechowe, a dokładnie mówiąc brak rasowego brzmienia sportowców. Owszem, siedząc za kierownicą Leona, czy Octavii, wyraźnie słyszymy mocne, basowe dźwięki silników, ale jest to po prostu… imitacja wydobywająca się z głośników! Jest to dla mnie najgorsze rozwiązanie, które niestety zawdzięczamy ekologom!

Spalania racjonalne
Jak na tak dobre osiągi, zużycie paliwa w obu przypadkach jest akceptowalne. W mieście spalanie wynosi odpowiednio 9,5 (Seat) i 9,7 (Skoda) litra. W trasie jesteśmy wstanie zejść w okolice 7 litrów, zaś średnio podczas tygodniowych testów auta zużywały zaledwie nieco ponad 8 litrów na każde 100 kilometrów. To bardzo dobre wyniki!

Podsumowując:     
Seat Leon Cupra i Skoda Octavia RS są nie tylko bardzo szybkimi autami, ale również typowo rodzinnymi, jak przystało na klasę aut kompaktowych. Za dobrze skalkulowane kwoty, kierowca otrzymuje doskonałe osiągi przy całkiem akceptowalnym spalaniu, a pasażerowie sporo przestrzeni nie tylko dla siebie, ale również dla swoich bagaży. Czy czegoś potrzeba więcej do szczęścia?

Dane techniczne

Dane techniczne: Seat Leon Cupra
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 1984 ccm
Moc: 280 KM przy 5600-6500 obr./min
Moment obr.: 350 Nm przy 1750-5600 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna DSG, 6-biegowa
Napęd: przedni
0-100km/h: 5,8 s
Vmaks: 250 km/h
Zużycie paliwa: 8,4/5,7/6,6 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 9,5/6,8/8,1 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 617 kilometrów
Wymiary: 4271/1816/1435 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1346 kg
Ładowność: 489 kg
Pojemność bagażnika: 380 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 154 g/km
Opony: 235/35R19
Wersja wyposażeniowa: Cupra
Cena wersji podstawowej: 122 400 PLN
Cena wersji testowanej:  137 793 PLN

Dane techniczne: Skoda Octavia RS
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 1984 ccm
Moc: 220 KM przy 4500-6200 obr./min
Moment obr.:  350 Nm przy 1500-4500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna DSG, 6-biegowa
Napęd: przedni
0-100km/h: 6,9 s
Vmaks: 245 km/h
Zużycie paliwa: 8,1/5,4/6,4 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 9,7/7,0/8,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 602 kilometrów
Wymiary: 4685/1814/1449 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1370 kg
Ładowność: 542 kg
Pojemność bagażnika: 590 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 149 g/km
Opony: 225/40R18
Wersja wyposażeniowa: RS
Cena wersji podstawowej: 114 600 PLN
Cena wersji testowanej: 141 200 PLN

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik

(Fot. - Seat Leon Cupra): Damian Goś

(Fot. - Skoda Octavia RS): autor

 

Galeria

fot. Damian Goś

 

fot. Artur Ławnik

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej