W dzisiejszym artykule zaprezentuje Państwu dwa największe suvy pochodzące z Dalekiego Wschodu dostępne w Polsce. Są nimi SsangYong Rexton II oraz Hyundai Santa Fe. Oba samochody zostały wyposażone w silniki wysokoprężne o mocach 155, 186KM. A więc pora rozpocząć porównanie samochodów.
Opis
Nie do pomyleniaZacznijmy od wyglądu. Rexton jak i Santa Fe to potężne, prawie 5 metrowe Suvy budzące postrach i zachwyt wśród innych użytkowników dróg. Mimo, tych samych korzeni obie marki podeszły zupełnie inaczej do stylistyki swoich modeli. SsangYong w drugiej odsłonie Rextona postanowił delikatnie zmienić wygląd. Zauważalne jest to szczególnie z przodu nadwozia. Charakteryzuje się olbrzymim wlotem powietrza i równie dużymi światłami. Patrząc na Rextona z boku nasz wzrok przykuwają sporych rozmiarów nadkola, z tyłu zaś srebrny napis Rexton.
Spójrzmy teraz na Hyundai'a Santa Fe. Jego stylistyka jest zupełnie odmienna niż konkurenta. Jest bardziej smukła i delikatna. Przednie jak i tylne lampy mają ciekawy design i komponują się idealnie z całością nadwozia. W sylwetce Santa Fe przeważają kształty owalne co głównie przyciąga spojrzenia płci pięknej.
O gustach niby się nie dyskutuje, lecz trzeba otwarcie powiedzieć, że oba auta mogą podobać się w każdym calu.
Komfort i luksus
Zanim wyruszymy w drogę zajrzyjmy do wnętrz testowanych modeli. Santa Fe jak i Rexton II zapewniają swoim właścicielom nieprzeciętny komfort i luksusowe wnętrze. Miejsca w obu autach jest pod dostatkiem, niezależnie czy podróżujemy w 5 czy w 7 osób. A taką możliwość udostępnia nam Hyundai. Jeśli ktoś z pasażerów zacząłby narzekać na jakiś dyskomfort w którymś z prezentowanych aut to byłby niesprawiedliwy. Podobnie jest z bagażnikami, które oferują nam bardzo dużo przestrzeni, odpowiednio Santa Fe 774 i Rexton II 935 litrów.
Spójrzmy na deski rozdzielcze Rextona i Santa Fe, a zacznijmy od tego pierwszego. Zegary są ciekawie zaprojektowane a jednocześnie czytelne i miło dla oka podświetlone zielonym kolorem. Podobnie jest z konsolą środkową, na której główną uwagę przykuwa sporej wielkości monitor. Na jego dotykowym ekranie możemy obejrzeć kanały telewizyjne, wyświetlić mapę nawigacji oraz obsługiwać radio. Niestety aby umieć używać ten MultiBox, najpierw polecam zapoznanie się z instrukcją jego obsługi. Użytkowanie pozostałych urządzeń pokładowych jest łatwe i intuicyjne.
Sprawdźmy teraz jak jest w Santa Fe. Tutaj design jest zupełnie inny niż w SsangYong'u. Dominuje niebieski kolor podświetlenia, czytelne zegary oraz konsola centralna zaprojektowana bez żadnych ekstrawagancji, jest elegancka i ładna. Wszystko jest proste w obsłudze a nawet intuicyjne.
Na koniec przyszła pora wspomnieć o jakości wykonania wnętrza. Plastiki oraz materiały jakie zostały wykorzystane w Rextonie jak i w Santa Fe są dobrej jakości i nie przypominają tych z przed 10-15 lat, które były stosowane w poprzednich modelach tych marek.
Diesle rządzą
Pod maską Huyndai'a oraz SsangYonga znajdują się wysokoprężne jednostki napędowe. Pierwszy został wyposażony w silnik Common Rail o pojemności 2188ccm i mocy 150KM, zaś w SsangYongu drzemie rzędowa piątka o pojemności 2926ccm oraz 186KM. Ze względów konstrukcyjnych bezpośrednio nie mogę porównać obu silników, dlatego najpierw opiszę parametry Rextona, a później Santa Fe.
Jak już wspomniałem wyżej, testowy Rexton wyposażony jest w 186 konną jednostkę napędową, pozwalającą rozpędzić ważące ponad dwie tony auto do pierwszej setki w niecałe 12 sekund. Jednak na tym nie koniec i drogowy czołg możemy rozpędzić do wartości 190km/h, a to już nie są przelewki zważywszy na rozmiary auta. W sprawnym rozpędzaniu pomaga stały napęd na 4 koła, poprawiający bezpieczeństwo jak i walory trakcyjne, oraz duży moment obrotowy wynoszący aż 402Nm. Silnik połączono z 5 biegową automatyczną skrzynią biegów sprawującą się bez uwag. Połączenie dobrze dobranej skrzyni biegów oraz dużego momentu obrotowego zapewnia bardzo dobrą elastyczność niezależnie od prędkości z jaką podróżujemy. Zawieszenie zestrojono miękko, ale nie możemy uznać tego za wadę, ponieważ mamy do czynienia z autem o aspiracjach terenowych.
A jak jest w Santa Fe? Wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 2188ccm osiąga moc 155KM i 343Nm. Owszem jest to mniej niż w Rextonie, jednak takie parametry zapewniają dla Hyundai'a przyśpieszenie do pierwszej setki w niecałe 13 sekund i bardzo dobrą elastyczność. Jak na auto ważące prawie 2 tony wynik jest rewelacyjny. Prędkość maksymalna, również zasługuje na pochwałę i wynosi 178km/h. Jednostkę napędową spięto z 5 biegową automatyczną skrzynią biegów o dobrze dobranych poszczególnych przełożeniach, zmieniających się bez denerwujących opóźnień. Skupmy się na zawieszeniu. W Santa Fe jest zupełnie inaczej zestrojone niż w Rextonie. Tutaj mamy do czynienia z twardszym zawieszeniem, które zapewnia zarazem pewne prowadzenie auta dla kierowcy i komfort pasażerów podróżujących tym samochodem.
Pora wspomnieć o wykorzystanych napędach w obu autach. Otóż Santa Fe jak i Rexton II posiadają napęd na cztery koła. W Santa Fe jednak aby napędzać obie osie trzeba najpierw nacisnąć przycisk na konsoli środkowej. Inaczej jest to rozwiązane w przypadku Rextona II, który wyposażony jest w stały napęd na cztery "łapy".
Przyszedł czas na wizytę pod dystrybutorami z napisem ON. Oba samochody okazały się nad wyraz oszczędne. Rexton II uzyskał podczas całego testu spalanie średnie wynoszące 9.3 litrów na każde 100km. Trochę lepszy wynik otrzymaliśmy w lżejszym Santa Fe (8.9 litrów). Zważywszy na gabaryty i masę dwóch koreańskich samochodów wyniki spalania trzeba uznać za rewelacyjne.
Wybór należy do Państwa
SsangYong Rexton II i Hyundai Santa Fe to przedstawiciele luksusowych SUV'ów pochodzących z Korei. I nie ma to najmniejszego znaczenia, ponieważ za ponad 175tys.zł dostajemy w pełni wyposażone samochody, będące nie tylko uniwersalnymi autami zapewniającymi nieprzeciętny komfort, ale również reprezentacyjnymi modelami, którymi możemy pokazać się wszędzie. Zastanawiacie się który wybrać? Wybór nie jest łatwy i nawet po tygodniowym teście nie mam ostatecznego zdania, dlatego wybór pozostawiam Państwu.
Dane techniczne
Dane techniczne: SsangYong Rexton IIPojemność silnika: 2926ccm (wysokoprężny, rzędowa piątka)
Moc: 186KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 402Nm
Skrzynia biegów: 5 biegowa automatyczna
Napęd: Stały napęd na 4 koła, centralny mechanizm różnicowy
0-100km/h: 11.6 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 11.2/8.0/9.2 [11.4/8.1/9.3 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 80 litrów
Wymiary: 4720/1870/1760(1830 z relingami dachowymi) [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 2000-2101kg
Ładowność: około 700kg
Pojemność bagażnika: 935 l
Ilość drzwi/Ilość miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Premium A/T Navi
Cena: 175.900zł. [wersja testowana]
Dane techniczne: Hyundai Santa Fe
Pojemność silnika: 2188ccm (wysokoprężny, Common Rail)
Moc: 155KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 343Nm przy 1800-2500obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa automatyczna
Napęd: tył/4x4
0-100km/h: 12.9 sek.
Vmaks: 178 km/h
Zużycie paliwa: 10.7/6.7/8.2 [11.0/7.1/8.9 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 75 litrów
Wymiary: 4675/1890/1795 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1968kg
Ładowność: 582kg
Pojemność bagażnika: 774 l
Ilość drzwi/Ilość miejsc: 5/7
Wyposażenie: wersja Executive Automat
Cena: 175.900zł. [wersja Executive Automat] 182.900zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik