W ostatnie ciepłe dni tego roku postanowiliśmy razem z Michałem przetestować dwa kabriolety z wysokoprężnymi silnikami pod maską. Michałowi przypadło Renault Megane Coupe-Cabrio 2.0dCi 150KM zaś mnie niemiecki konkurent w postaci Opla Astry TwinTop 1.9CDTI 150KM. Czas zacząć nasze porównanie.
Opis
Cierpliwie czekam w umówionym miejscu, wypatrując spóźnialskiego Michała.
Michał Wieczorkiewicz
Przyczyną mojego spóźnienia są koszmarne korki i ludzie, którzy zatrzymywali się na przejściu żeby podziwiać moją Megankę. Słyszałem westchnienia, tylko nie wiem czy z zachwytu, czy z onieśmielenia kontrowersyjnym wyglądem, ale ważne że były. Moje auto przyciąga uwagę wyglądem i tym że jadę z otwartym dachem mimo, że jest już dość chłodno, a nie głośnym klekotem diesla jak Twój. No jestem już i czekam na propozycję przejażdżki.
Artur Ławnik
Oj Michał, tylko winny się tłumaczy. Mój diesel jest o wiele cichszy niż, Twój drogi kolego. Wracajmy jednak do pracy i moja propozycja jest taka. Najpierw przejedziemy się po mieście a potem udamy się w 200 kilometrową drogę na nasz tor testowy. Ja jadę z otartym dachem a Ty?
M.W.
Twoja propozycja jest kusząca. Nie odmówię, zwłaszcza, że mam ciekawsze auto. Oczywiście ja też pojadę dalej z otwartym dachem. Nie masz szans, grać ze mną w miejski lans. Rozpoczynamy pojedynek - na którego z nas spojrzy więcej dziewczyn. No i pojechaliśmy.
A.Ł.
W porządku zakład przyjęty, lecz niestety już w przedbiegach kolego przegrałeś. Jadąc na nasze umówione miejsce przepuszczałem pewną Panią na przejściu dla pieszych. Tak się Jej spodobała linia nadwozia mojej ślicznej, niebieskiej Astry (pomijam fakt przystojnego kierowcy), że sama zapytała czy może ze mną przejechać się? Ja oczywiście zgodziłem się.
M.W.
Podczas naszej przejażdżki po Warszawie wzbudzaliśmy niemałe zainteresowanie. Nie podejrzewam jednak, żeby to była zasługa olśniewającego wyglądu któregoś z naszych testowych aut, a raczej były to powoli sunące jeden za drugim kabriolety z otwartymi dachami i jadący w nich faceci w ciepłych ubraniach. Oba auta są do siebie podobne. Z przodu niczym się nie różnią od swoich zamkniętych wersji. Oba mają wielkie tyły, które przy zamkniętym dachu wyglądają mało zgrabnie. Linia boczna również jest bardzo podobna. Długie drzwi, małe szyby, brak ramek i słupków - typowe Coupe-Cabrio. Dach w mojej Megane składa się z dwóch części. Więc nie ma żadnego powodu do zachwytu. W Astrze natomiast dzieją się cuda, ale o tym opowie zachwycony tym autem Artur.
A.Ł.
Kto musiał jechać w ubraniach to jechał. Był to tylko Michał. Ja oraz moja pasażerka nie musieliśmy mieć ciepłych ubrań, ponieważ moja Astra została wyposażona w podgrzewane fotele w trzech zakresach. Rewelacyjne rozwiązanie. Pora na "transformers" w postaci składanego dachu. Wszystko zajmuje około 20 sekund a przy tym robi się wielkie widowisko. Najpierw otwiera się klapa, aby po chwili wysunęła się plastikowa obudowa rozkładająca na boki brakujące części. Następnie z bagażnika wysuwa się trzyczęściowy dach, który po chwili znajduje się nad naszymi głowami. Kolejnym atutem mojego auta wobec Meganki Michała jest możliwość rozkładania i składania dachu podczas jazdy (nie przekraczając 20km/h). Ok. Michał czas rozstać się z moją pasażerką i udać się w kierunku tajnego toru testowego. Jedziesz pierwszy. Słabsi mają pierwszeństwo.
M.W.
Czy słabszy? To się jeszcze okaże na torze. Ja także zamknąłem dach, żeby rozkoszować się spokojną, wygodną jazdą w trasie. No, może nie do końca wygodną. Fotele są przeciętne. Mają duży zakres regulacji, inteligentne zagłówki, ale są zbyt wysoko zamontowane. Czujemy się jak na krześle. Nad głową nie mamy zbyt wiele miejsca, co dodatkowo potęguje poczucie klaustrofobii. Chociaż podróż upływa w miłych warunkach. Deska rozdzielcza identyczna jak ta w hatchbacku jest prosta w obsłudze i wykonana z dobrej jakości materiałów. Rzadko do naszych uszu dobiega jakieś skrzypienie czy trzask, ale czasami na bardzo nierównej nawierzchni zdarza się, że coś zapiszczy. Miejsce z tyłu? W sumie to go nie ma. Lepiej zapomnieć o tych pseudo fotelikach i wszystkim mówić, że mamy dwuosobowe auto. Bagażnik w kabriolecie tez nie jest ważny, ale z dziennikarskiego obowiązku wspomnę o nim. Przy zamkniętym dachu zmieścimy w nim 490l bagażu, a gdy złożymy dach z trudem upchamy 190l. Wróćmy jednak do naszej podróży, i sprawdzimy co słychać u Artura.
A.Ł.
Moja Astra również zapewnia komfort, bo Opel postawił na sportowo wyprofilowane fotele przednie. Dobrze otulają nasze ciało i zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne na ostrzej pokonywanych zakrętach. Siedzi się nisko jak na auto sportowe przystało. O miejscu z tyłu szkoda nawet wspominać, choć Astra TwinTop to typowy przedstawiciel auta 2+2. Spasowanie i jakość plastików nie budzi moich zastrzeżeń. Nic nie skrzypi i nie puka, po prostu solidność niemieckiej konstrukcji! Deska rozdzielcza podobnie jak w Megance Michała, żywcem wyjętą z normalnej wersji Astry. Bagażnik w mojej testówce to równe 440 litrów, owszem przegrywam z Michałem, lecz przy złożonym dachu mój bagażnik pomieści 205 litrów czyli o całe 15 litrów więcej bagaży niż u mojego kolegi.
Drogi przyjacielu czas na prawdziwe testy naszych aut. Na początek przyśpieszenie oraz prędkość maksymalną.
M.W.
O tak. Znów jesteśmy na torze testowym. Ustawiamy się równolegle, obok siebie. Ruszamy! Krótka jedynka, dwójka i Astra zostaje z tyłu. Moja Meganka przyspiesza do 100km/h w 9.5s, podczas gdy Astrze zajmuje to 0.7s więcej. W wyprzedzeniu Astry pomógł mi 150 konny silnik osiągający 340Nm przy 2000 obr./min. Przyspiesza dobrze w całym zakresie obrotów, jest cichy i naprawdę przyjazny dla użytkownika. Gorzej ze skrzynią biegów, która jak wszystkie francuskie, nie lubi ostrego traktowania.
A co z silnikiem Astry? No więc, on też ma 150KM, ale dysponuje mniejszym momentem obrotowym - dokładnie 320Nm. Silnik Opla harmonijnie rozwija moc i podobnie jak konkurent dobrze przyspiesza w całym zakresie obrotów. Astra maksymalnie osiąga 213km/h czyli dokładnie tyle samo co Megane. W konkurencji przyspieszenie wygrywa Renault, a w konkurencji prędkości maksymalnej mamy remis. Remis występuje również w ilości biegów w skrzyni, a w obu autach jest ich po sześć.
A.Ł.
Gratuluję zwycięstwa, choć gdybym nie spóźnił startu to nie miałbyś szans. Czas na drugą próbę czyli nasz odcinek testowy. Znajduje się na nim kilka szybkich prostych i zakręty, miejscami mocno zacieśniające się. Stajemy ponownie obok siebie, spoglądamy na siebie wrogim spojrzeniem i na umowną komendę START szybko ruszamy. Niestety tym razem Michał spóźnił start a ja wysunąłem się do przodu. Pierwszy zakręt i moja Astra, dzięki twardszemu zawieszeniu przejeżdża go niczym po szynach. We wstecznym lusterku widzę jak Michał walczy z miękkim zawieszeniem w swojej Megance. Co chwila tylko kontruje aby nie wypaść z toru. Po niespełna minucie zjawiam się na mecie i oczekuję kilka sekund na Michała. Jest zdenerwowany. Ciekawe dlaczego. W tym starciu wygrywa bez apelacyjnie Astra TwinTop z lepiej zestrojonym zawieszeniem.
M.W.
No tak, ale Astra trzęsie niemiłosiernie na wybojach, podczas gdy Megane delikatnie i spokojnie płynie. A do tego Renault mniej pali, średnio - 6.3l, Opel potrzebuje 6.5l na 100km. Megane lepiej znosi nasze drogi, jest trochę szybszy niż Astra. Wybór konkretnego przedstawiciela klasy Coupe-Cabrio nie jest łatwy - jest coraz więcej takich aut. Jak wiemy w naszym kraju przy wyborze auta główną rolę gra cena. Ale o cenach dokładniej opowie Artur.
A.Ł.
Niestety, ze smutkiem muszę stwierdzić, że cenowo wygrywa również Meganka Coupe-Cabrio. Testowana dziś Astra TwinTop jest droższa o 7150zł. W sumie niewielka różnica. Ja osobiście miałbym wielki dylemat, które auto wybrać, dlatego porównanie dzisiejsze uważam za zakończone remisem. Jedno jest pewne, że bez wątpienia mógłbym mieć pod maską w takim samochodzie wysokoprężny, dynamiczny i oszczędny silnik zamiast benzynowej odmiany lubiącej dużo palić .
Dane techniczne
Dane techniczne: Opel Astra TwinTop 1.9CDTI 150KM
Pojemność silnika: 1910ccm turbo diesel (Common Rail)
Moc: 150KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 320Nm przy 2000-2750obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.2 sek.
Vmaks: 213 km/h
Zużycie paliwa: 7.7/5.2/6.1 [8.0/5.5/6.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 52 litrów
Wymiary: 4476/1759/1411 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1440kg
Ładowność: 425kg
Pojemność bagażnika: 440/[205] l [po złożeniu dachu do bagażnika]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 2/4
Wyposażenie: wersja Enjoy
Cena: 114.950zł. [wersja Enjoy] 124.650zł [wersja testowana]
Dane techniczne: Renault Megane Coupe-Cabrio 2.0dCi 150KM
Pojemność silnika: 1995ccm turbo diesel (Common Rail)
Moc: 150KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 340Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9.5 sek.
Vmaks: 213 km/h
Zużycie paliwa: 7.4/4.8/5.7 [8.0/5.3/6.3 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 litrów
Wymiary: 4355/1777/1404 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1495kg
Ładowność: 415kg
Pojemność bagażnika: 490/[190] l [po złożeniu dachu do bagażnika]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 2/4
Wyposażenie: wersja Dynamique
Cena: 105.700zł. [wersja Dynamique] 117.550zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik oraz Michał Wieczorkiewicz.
(Zdjęcia): Artur Ławnik
Podziękowania:
Właścicielom zajazdu "Uroczysko Zaborek" za udostępnienie terenu do sesji zdjęciowej oraz dla Marcina Rogalskiego i Andrzeja Mieleszczuka za pomoc w realizacji zdjęć.
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)