W ostatnich latach klasa Mini przeżywa prawdziwy rozkwit. Nowe samochody powstają jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Prawie każda marka posiada jakiś model w owej klasie. Nie inaczej jest z marką Peugeot, która pod koniec 2005 roku wprowadziła 107 na polski rynek. Właśnie ten miejski samochód trafił kilka tygodni temu w moje ręce i dziś zaprezentuje Państwu pokrótce wyniki mojego testu.
Opis
Ostatni z trójki
Prezentowany Peugeot 107 jako ostatni z całej trójki (Citroen C1, Toyota Aygo) zadebiutował na naszym rynku. Do polskiego salonu trafił pod koniec ubiegłego roku. Dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 3 i 5 drzwiowy hatchback oraz z dwoma jednostkami napędowymi (benzynowa 1.0 68KM i dieslowska 1.4 HDi 54KM).
Żółte lwiątko
Spoglądając na małego Peugeota od razu zauważamy przynależność do francuskiej marki. Z przodu w oczy rzuca się spojrzenie uśmiechniętego żółtego lwiątka. Ogólnie sylwetka przypomina małe autko o sportowych aspiracjach. Zaś z tyłu charakterystyczną rzeczą jest dostęp do bagażnika przez uchylaną tylną szybę niczym w samochodzie terenowym.
Mały Francuz dzięki ciekawej stylistyce oraz rzucającemu się w oczy kolorowi, podobał się prawie wszystkim, niezależnie od wieku i płci.
Ocena stylistyki: 4+
Mały, lecz komfortowy
Zajrzyjmy do środka małego Peugeota. Dostaniemy się tam przez sporej wielkości drzwi, które ułatwiają bezproblemowe zajęcie miejsca z przodu jak i z tyłu. Z przodu czekają na nas dwa w miarę wygodne fotele zapewniające wystarczający komfort, jednak nie posiadają one jakiegokolwiek trzymania bocznego a szkoda! Usiądźmy na dwuosobowej tylnej kanapie. Mimo, że składanie foteli jest stosunkowo łatwe to przy częstym wsiadaniu na tylną kanapę odczuwamy brak blokady ustawienia fotela w pozycji poprzedniej.
Wróćmy do tylnych miejsc na których najwygodniej będą podróżować dzieci jak również osoby dorosłe.
Przyjrzyjmy się materiałom oraz plastikom. Tkaniny wykorzystane w 107 są dobrej jakości i nie budzą zastrzeżeń. Podobnie jest z plastikami użytymi w Peugocie. Dobrze spasowane, nie trzeszczące podczas jazdy i nawet miłe w dotyku.
Deska rozdzielcza została zaprojektowana z polotem. Otóż kierowca ma do dyspozycji jeden zegar(prędkościomierz) połączony z mini komputerem pokładowym. Dodatkowo nasz model testowy został wyposażony w ciekawie zamontowany obrotomierz. Środkowa cześć deski jest ergonomiczna i przejrzysta. Obsługa poszczególnych przełączników jest tak prosta, że nie warto się rozpisywać.
Przyszła pora na bagażnik. Niestety o nim możemy praktycznie zapomnieć ponieważ do dyspozycji mamy zaledwie 130 litrów. Wystarczy tylko na drobne zakupy. Rekompensatą mogą być liczne, jak na takie małe autko, schowki we wnętrzu kabiny.
Ocena wnętrza: 4+
Automatyczna, sekwencyjna skrzynia biegów
Testowane auto posiadało litrową benzynową jednostkę napędową montowaną także w bliźniaczych modelach Aygo oraz C1.
Silnik osiągający 68KM i 93Nm zapewniał wystarczające osiągi dla auta ważącego zaledwie 900kg. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje całe 14 sekund a nasza wskazówka zatrzyma się dopiero na wartości wynoszącej 157km/h.
Motor ten współpracuje z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów zwaną 2Tronic (z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów).
Skrzynia posiada dwa tryby pracy: pierwszy to pełen automat zaś drugi to możliwość sekwencyjnej zmiany przełożeń. Tryb automatyczny idealnie nadaje się do jazdy po zatłoczonych ulicach miast. Przełożenia zmieniają się prawie nie zauważalnie. Jednak jeśli gwałtownie będziemy chcieli przyśpieszyć automat nas trochę opóźni. Dlatego do bezproblemowego wyprzedzania warto stosować ten drugi tryb. Używając go możemy poczuć się niczym w samochodzie WRC ponieważ do zmiany biegów nie potrzebujemy sprzęgła, którego i tak nie ma, a przełożenia zmieniamy przesuwając lewarek w przód/tył.
Zawieszenie Peugeota 107 było zestrojone dosyć twardo co w połączeniu z małym rozstawem osi powodowało, że dziurawe drogi były odczuwane podczas jazdy. Nie jest jednak aż tak źle ponieważ mimo tak zestrojonego zawieszenia, małym francuzem możemy podróżować komfortowo i pewnie. Auto trzyma się drogi nawet na ostrzej pokonywanych łukach.
Testowane francuskie lwiątko zaspokajało się średnio 5.5 litrami na każde 100km. Zważywszy, że mamy do czynienia z małolitrażowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów trzeba przyznać, że jest to bardzo dobry wynik.
Ocena silnika: 5
Francuski mieszczuch
Przygoda z Peugeotem 107 była bardzo ciekawym doświadczeniem ponieważ tym autem nie dało się przejechać niezauważonym. Samochód z pod znaku lwa wzbudzał wielkie zainteresowanie nie tylko ze względu na kolor ale również na sylwetkę nadwozia, która wzbudzała wielkie zainteresowanie.
Za niespełna 40tys.zł otrzymujemy dobrze wyposażony, pojazd idealny do przemieszczania się po zatłoczonych ulicach wielkich miast. Bezproblemowo również można polecić go dwu osobowej rodzinie nie potrzebującej większego auta.
Ocena końcowa: 4+
Plusy
- Oszczędny i dynamiczny silnik
- Idealny do miasta
- Przestronne wnętrze
- Ciekawa stylistyka nadwozia
- Tryb sekwencyjny w skrzyni biegów
Minusy
- Brak jakiegokolwiek trzymania bocznego foteli
- Brak blokady ustawienia fotela w pozycji poprzedniej po jego złożeniu.
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 998ccm (benzynowa)
Liczba cylindrów/zaworów: 3/6
Moc: 68KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 93Nm przy 3600obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa automatyczna, sekwencyjna 2Tronic
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 130/[712] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 14 sek.
Vmaks: 157 km/h
Zużycie paliwa: 5.5/4.1/4.6 [6.0/4.9/5.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 35 litrów
Wymiary: 3430/1655/1470 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 900kg
Ładowność: 280kg
Wyposażenie: Trendy ABS, 2 airbagi, wspomaganie kierownicy progresywne, CSC (system sterujący hamowaniem zespołu lewych i prawych kół), REF (rozdział siły hamowania), kontrolka i sygnał dźwiękowy informujące o nie zapiętych pasach kierowcy, koła 14 calowe, pełno wymiarowe koło zapasowe, lusterka zewnętrzne i klamki w kolorze nadwozia, ogrzewana tylna szyba, elektryczne szyby, centralny zamek, kierownica regulowana w pionie, wyłącznik poduszki pasażera, zagłówki tylne, kolor żółty Citrus.
Dodatkowe wyposażenie obrotomierz (+250zł), radio CD,MP3 (+1400zł).
Cena: 39250zł. [wersja testowana]
AUTOR: MaxArtur (ał)
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia ze mną zastrzeżone!)
Serdeczne podziękowania dla kolegi Andrzeja za pomoc w sesji zdjęciowej