Wiadomo od kilkunastu lat, że prym w produkcji samochodów w pełni hybrydowych wiedzie japońska Toyota. Jednak moda na ekologię powoduje, że coraz więcej producentów próbuje swoich sił w tej dziedzinie. Nie inaczej jest z Peugeotem. Francuski producent nie poszedł na łatwiznę i zamiast łączyć silnik elektryczny z benzynowym, postanowił spróbować to samo z jednostką wysokoprężną. Jak to wyszło? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie w niniejszym artykule.
Opis
Tylko kilka szczegółów
Zewnętrzna stylistyka Peugeota 3008 HYbrid4 tylko kilkoma elementami wyróżnia się od standardowej odmiany 3008. Z przodu są to diodowe światła do jazdy dziennej, które zostały wkomponowane w dużych rozmiarów reflektory ksenonowe. Kolejnym elementem wyróżniającym odmianę ekologiczną, są zarezerwowane tylko do tej odmiany 17-calowe felgi aluminiowe o specyficznym wyglądzie. Nie są one bardzo ładne, ale za to wpływają na ekologiczny aspekt poruszania się Peugeotem.
Komfortowo
Zajrzyjmy do wnętrza, które nie tylko jest komfortowe i przestronne, ale również ciekawie zaprojektowane. Zacznijmy od deski rozdzielczej i zegarów.
Konsola środkowa jest mocno wysunięta do przodu, a w dodatku bardzo rozbudowana. Na samej górze centralnie umieszczono otwierany, 7-calowy wyświetlacz, który informuje nas o danych pochodzących z radia, nawigacji oraz systemów zarządzania energią. Niżej usytuowano kilkanaście bardzo charakterystycznych przycisków, o designie rodem z samolotu odrzutowego. Poniżej znajduje się radio, a pod nim panel sterowania dwustrefową klimatyzacją. Na samym dole, na sporym podwyższeniu, umieszczono lewarek zautomatyzowanej skrzyni biegów oraz pokrętło od systemu HYbridr4. Wszystko na pierwszy rzut oka wydaje się mało wygodne, jednak już po kilku chwilach staje się proste i intuicyjne.
Zegary rozdzielone są przez wyświetlacz komputera pokładowego. Same zegary umieszczono w dwóch samodzielnych tubach, które nadają im sportowego akcentu. Testowy egzemplarz wyposażony jest w opcjonalny Head-Up Display, czyli przezroczysty ekran, na którym wyświetlana jest głównie prędkość auta.
Z przodu zasiadamy na obszernych i niesamowicie komfortowych fotelach, które niewątpliwie będą nam umilać dalekie wyprawy. Z tyłu pasażerowie dysponują samodzielnymi fotelami, na których zasiąść może trójka dorosłych pasażerów. Na przednich, jak i na tylnych miejscach, na pewno miejsca ani na nogi, ani na głowy nikomu nie zabraknie.
Dzięki podwójnie otwieranej klapie bagażnika (niczym w pickupie), nie powinno być problemów podczas pakowania walizek do niezbyt jednak dużego - jak na auto tej klasy - bagażnika. Pojemność ograniczona jest przez umiejscowienie akumulatorów oraz silnika elektrycznego pod podłogą bagażnika. Przez ten zabieg mamy do dyspozycji zaledwie 362-litrowy bagażnik.
Diesel + elektryk
Prezentowany dziś Peugeot 3008 HYbrid4 wyposażony jest w silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów i mocy 163 KM. Dodatkowo odmiana ta doposażona jest w 37-konny silnik elektryczny, który wspomaga diesla napędzając tylną oś. Takie rozwiązanie pozwoliło francuskiej marce zaoferować klientom napęd na obie osie. Jak to wszystko działa? Postaram się poniżej wszystko dokładnie opisać.
Zacznijmy od osiągów, które potrafią miło zaskoczyć użytkownika. Rozpędzenie ciężkiego (1735 kg) auta do pierwszej setki zajmuje tylko 8,5 sekundy, a prędkościomierz ostatecznie zatrzyma się na 191 km/h. Naprawdę wynik godny pochwały zważywszy, że mamy do czynienia z hybrydowym crossoverem.
Napęd na obie osie przekazywany jest za pomocą zautomatyzowanej skrzyni biegów. Mimo szczerych chęci i próby przyzwyczajenia się do jej charakteru pracy, nie udało mi się do niej przekonać. Przy gwałtownym przyśpieszaniu skrzynia potrafi się zagubić i nie wiedzieć co zrobić w danej chwili.
Odmiana hybrydowa wyposażona jest w "magiczne" pokrętło, dzięki któremu kierowca ma możliwość wybrania jednego z czterech trybów pracy systemu HYbrid4: Auto, ZEV, 4WD oraz Sport.
Auto - jest to standardowy tryb pracy, który w sposób w pełni automatyczny zarządza pracą obu silników, zależnie od danej sytuacji i stylu jazdy kierowcy. ZEV - w pełni elektryczny tryb, który pozwala na przejechanie bez emitowania żadnych zanieczyszczeń nawet 10 kilometrów z prędkością do 60 km/h. Idealny tryb do zatłoczonego miasta. 4WD - tryb ten pozwala na jazdę z napędzanymi bez przerw obiema osiami. Napęd na obie osie realizowany jest dzięki jednoczesnej pracy silnika diesla i elektrycznego. Sport - tryb ten wykorzystuje pełna moc silnika wysokoprężnego oraz elektrycznego zapewniając maksymalne zwiększenie osiągów i dynamiczną jazdę.
Zawieszenie zestrojono typowo po francusku, czyli dość miękko, ale na pewno nie zapomniano o bezpieczeństwie i osobach lubiących szybszą jazdę. Mimo tak ustawionego zawieszenia nawet podczas ostrzej pokonywanych zakrętów nie odczujemy przechyłów nadwozia, które mogłyby stwarzać większe niebezpieczeństwo.
Ponad tysiąc kilometrów na...
jednym 60 litrowym baku? Tak, tak tyle kilometrów jesteśmy wstanie pokonać prezentowanym dziś modelem 3008 HYbrid4. Zapewnia nam to średnie spalanie na poziomie 5,7 litra oleju napędowego. Co ciekawe dzięki elektrycznemu silnikowi, zużycie paliwa w mieście (5,1 litra) nie tylko jest mniejsze od średniego zużycia, ale nawet od spalania w trasie (6,4 litrów). Rewelacyjna sprawa!
Dobrze skalkulowana cena
Peugeot 3008 HYbrid4 występuje na polskim rynku tylko w jednej specyfikacji wyposażeniowej. Jest to krótko mówiąc najbogatsza odmiana, która kosztuje 140 900 zł. Owszem na pewno każdy powie, że jest to bardzo duża cena, ale naprawdę nie jest ona wygórowana., Tym bardziej, że w zamian dostajemy w pełni wyposażone auto, którego niewątpliwym atutem jest niesamowicie oszczędny, ale przy tym dynamiczny silnik pod maską. Jak pokazuje ten model, w dzisiejszych czasach hybryda nie musi oznaczać połączenia benzyny i elektrycznego silnika. Po prostu motoryzacja nie stoi w miejscu, tylko non stop się rozwija.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy wysokoprężny Common Rail (turbo) + elektryczny
Pojemność silnika: 1997 ccm
Moc: 163 KM przy 3850 obr./min, 37 KM przy 2000 obr./min
Moment obr.: 300 Nm przy 3850 obr./min, 200 Nm przy 800-1290 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana
Napęd: 4x4
0-100km/h: 8,5 sek.
Vmaks: 191 km/h
Zużycie paliwa: 3,7/3,9/3,8 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 5,1/6,4/5,7 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 1052 kilometrów
Wymiary: 4365/1837/1639 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1735 kg
Ładowność: 500 kg
Pojemność bagażnika: 362/(1501) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 99 g/km
Opony: 225/50R17
Wersja wyposażeniowa: HYbrid4
Cena wersji podstawowej: 140 900 PLN
Cena wersji testowanej: 140 900 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik