Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Prawie każda marka samochodowa w swojej palecie modeli stara się posiadać choć jeden rodzinny minivan. Ich popularność w Polsce nie jest jednak zadowalająca. Jedną z przyczyn może być stereotyp, że auta te są drogie w utrzymaniu i sprawiają problemy w codziennym użytkowaniu przez swoje spore gabaryty. Czy tak faktycznie jest, postanowiłem sprawdzić na własnej skórze użytkując przez kilka dni Peugeota 5008.

Opis

Od 4 lat na rynku

Peugeot 5008 został zaprezentowany całemu światu na salonie samochodowym Frankfurt Motor Show we wrześniu 2009 roku. Od tego czasu minivan francuskiej firmy dostępny jest w dwóch odmianach: 5- i 7-osobowej. Klient do wyboru ma wersji silnikowych. Dwie benzynowe jednostki: 1,6 VTi (120KM) i 1,6 THP (156KM), jednostkę wysokoprężną 1,6 HDi (110KM) oraz 2,0 HDi w dwóch wariantach: 150 i 163KM. Ceny auta na polskim rynku zaczynają się od 76 800 zł.

Komfortowo

Jeśli zajrzymy do wnętrza Peugeota 5008, pierwsze co rzuca się w oczy to spora przestrzeń pasażerska, która standardowo oferuje pięć samodzielnych miejsc. W sytuacjach awaryjnych w zanadrzu mamy do dyspozycji dodatkowe dwa fotele, które złożone w bagażniku, tworzą idealnie płaską podłogę. Z przodu zasiadamy na obszernych i niesamowicie komfortowych fotelach, które bez problemu będą naszymi towarzyszami dalekich wypraw. Z tyłu pasażerowie dysponują kanapą, na której może swobodnie zasiąść trójka dorosłych pasażerów. Zarówno na przednich, jak i na tylnych miejscach, na pewno miejsca ani na nogi, ani na głowy nikomu nie zabraknie. Ogromnej wielkości panoramiczny dach dba o dobre doświetlenie wnętrza i zdecydowanie umila podróż.

Bez problemów z pewnością obędzie się podczas pakowania walizek do ponad 800-litrowego bagażnika, który jak wspomniałem wcześniej, udostępnia całkowicie płaską podłogę.

Przyjrzyjmy się teraz desce rozdzielczej, która bez wątpienia jest wyjątkowa w swojej konstrukcji. W czym tkwi jej wyjątkowość? Konsola środkowa jest bardziej podwyższona, niż w innych modelach, a w dodatku bardzo rozbudowana. Centralnie znajduje się otwierany, 7-calowy wyświetlacz, który informuje nas o danych pochodzących z radia i nawigacji. Poniżej usytuowano centrum dowodzenia radiem i dwustrefową klimatyzacją, zaś na samym dole, na sporym podwyższeniu, umieszczono lewarek manualnej, sześciobiegowej skrzyni biegów. Wszystko na pierwszy rzut oka wydaje się mało wygodne jednak już po kilku chwilach spędzonych w aucie obsługa staje się wygodna i intuicyjna.

Zegary rozdzielone wyświetlaczem komputera pokładowego umieszczono w dwóch samodzielnych tubach. Testowy egzemplarz jest wyposażony w Head-Up Display - przezroczysty ekran, na którym wyświetlana jest prędkość oraz dodatkowe informacje niezbędne podczas jazdy.

Materiałowa tapicerka jest bardzo miła w dotyku i nie widać żadnych oznak zniszczenia. Podobnie jest z plastikami, które są solidnie spasowane i nie budzą moich negatywnych uwag.

Wystarczający

Pod maską prezentowanego dziś francuskiego minivana znajduje się wysokoprężny silnik o pojemności 2-litrów i mocy 150KM. Jednostka ta jest jedną z popularniejszych w całej palecie Peugeota i najczęściej wybieraną przez klientów. Zbudowana jest w technologii Common Rail. Dość spora moc pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w niespełna 10 sekund i maksymalnie możemy rozpędzić ponad 1,5-tonowego 5008 do 195 km/h.

Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni biegów o przełożeniach dobrze dopasowanych do właściwości silnika dieslowskiego. Jedynym mankamentem są stosunkowo długie skoki lewarka skrzyni między poszczególnymi biegami. Podczas częstej zmiany przełożeń może to być dość irytujące.

Elastyczność jest bardzo dobra, zapewnia ją 340 Nm momentu obrotowego. Duża wartość sprawia, że manewry wyprzedzania przy umiarkowanych prędkościach wykonywane będą szybko, sprawnie i przez to bezpiecznie.

Układ kierowniczy płynnie i bez sprzeciwów wykonuje wszystkie polecenia jakie zostaną mu wydane przez kierowcę.

Trochę gorzej niestety jest z zawieszeniem Peugeota 5008. Chodzi o jego zestrojenie, które jest nastawione przede wszystkim na komfort i wygodę podróżowania. Moim jednak zdaniem minimalnie chyba przesadzono. Owszem, pierwsze założenie jest spełnione w stu procentach i wszyscy pasażerowie mają zapewniony bardzo wysoki komfort podróżowania. Nierówności i poprzeczne garby pokonywane są niczym statkiem płynącym po morzu. Niestety, tak zestrojone zawieszenie raczej nie przypadnie do gustu kierowcom lubiącym bardziej agresywną jazdę . Powód jest prosty, otóż podczas szybszej jazdy, choćby przy gwałtownym przyśpieszaniu czy w szybciej pokonywanych łukach, nadwozie zaczyna się „kołysać”. Zbyt miękkiego nastawy zawieszenia powodują, że prowadzenie auta nie jest wystarczająco pewne. Nad bezpieczeństwem czuwa na szczęście bardzo szybko reagujący system ESP, który w mgnieniu oka niweluje niebezpieczne sytuacje.

Spalanie

Mimo dużych gabarytów, już nie po raz pierwszy okazało się, że 5008 potrafi być oszczędnym samochodem. Moje słowa odzwierciedlają wyniki zużycia paliwa. W mieście wynosi 8,3 litra oleju napędowego, zaś w trasie potrafi spaść nawet do 5,5 litra! Średnio podczas kilkudniowego testu mój Peugeot 5008 spalał 6,9 litra na każde 100 kilometrów. Dzięki takiemu zużyciu na pełnym 60-litrowym baku możemy przejechać około 700 kilometrów.

Podsumowując:

Peugeot 5008 jest bez wątpienia bardzo wygodnym, komfortowym i niesamowicie przestronnym samochodem. Kolejnym atutem jest dynamiczny i oszczędny silnik wysokoprężny, który powinien zadowolić prawię każdą osobę zasiadającą za kierownicę prezentowanego modelu. Mimo kilku opisanych wcześniej wad, potencjalny nabywca nowego minivana na pewno powinien wziąć 5008 pod uwagę przy wyborze.

Plusy

Dynamiczny i oszczędny silnik
Przestronne wnętrze
Dobre wyposażenie
Zestaw multimedialny

Minusy

Zbyt miękkie zawieszenie
Długie skoki lewarka skrzyni biegów

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1997 ccm turbodiesel
Moc: 150 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 340 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,9 sek.
Vmaks: 195 km/h
Zużycie paliwa: 7,6/4,9/5,9 (8,3/5,5/6,9 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 869 kilometrów
Wymiary: 4529/1837/1639 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Masa własna: 1563 kg
Ładowność: 562 kg
Pojemność bagażnika: 823 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/7
Emisja CO2 : 154 g/km
Opony: 215/50R17
Cena podstawowa: 107 300 PLN
Cena wersji testowanej: 124 150 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Peugeot 5008 2,0 HDI 150KM Allure

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej