Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 


Po wielkim sukcesie jaki odniósł model 206, Peugeot liczy na powtórzenie tego wyczynu z całkowicie nowym i zupełnie odmienionym produktem, jakim jest model 208. W dzisiejszym artykule postanowiłem sprawdzić dwie dostępne na polskim rynku wersje nadwoziowe, czyli 3- i 5-drzwiowe hatchbacki, wyposażone w ekologiczne, wysokoprężne jednostki napędowe. Na początku postawmy pytanie: czy warto dopłacać, aby uzyskać dodatkowe drzwi i kilkanaście koni mechanicznych? Postaram się odpowiedzieć na nie pod koniec artykułu.

Opis

Nowe spojrzenie lwa

Od kilku lat systematycznie Peugeot odświeża gamę oferowanych aut. Jedną z ostatnich, ale bardzo istotnych nowości, jest Peugeot 208. Przody małych Peugeotów upodobniły się stylistycznie do protoplasty nowego stylu, jakim jest model 508. Charakteryzują się mocno zachodzącymi na nadkola światłami i sporych rozmiarów atrapami silnika przypominającymi "uśmiechnięte buzie". Nad nimi umieszczono nowe, podwójne logo marki (do obecnego do tej pory znaczka dołączył niewielkich rozmiarów napis Peugeot). Linie boczne testowanych dziś wersji różnią się nie tylko liczbą drzwi, ale również zupełnie innymi przetłoczeniami blach nadwozia. Oprócz tych oczywistych różnic auta posiadają również cechy wspólne, takie jak nachodzące na boki tyłu nadwozia lampy o kształcie "lwiego pazura". Tyły również są do siebie bardzo podobne i można je rozpoznać po ciekawie zaprojektowanych diodowych lampach oraz umieszczonych centralnie w zderzaku światłach przeciwmgielnych. Oba nadwozia są naprawdę bardzo ciekawie zaprojektowane i mogą się podobać.

Nowoczesność w środku

Oba dziś prezentowane Peugeoty 208 we wnętrzu są niemal identyczne, różni ich praktycznie tylko kolor tapicerek oraz sposób dostępu do tylnej kanapy. Jednak po kolei, przyjrzyjmy się deskom rozdzielczym.

Pierwsze co rzuca nam się w oczy to umiejscowienie wskaźników w stylowej "budce suflera". Owe wskaźniki to analogowy prędkościomierz i obrotomierz rozdzielone malutkim wyświetlaczem od komputera pokładowego. Ich czytelność jest umiarkowana, ale większego problemu na pewno nie sprawią w odczytywaniu najważniejszych danych.

Konsola środkowa składa się z centralnie usytuowanego, dotykowego wyświetlacza, niczym w bardzo popularnych tabletach. Za pomocą tego ekranu możemy obsługiwać nie tylko radio, ale również nawigację oraz odczytywać dane z komputera pokładowego. Niżej, dość głęboko w porównaniu z ekranem, umiejscowiono panel sterowania dwustrefową klimatyzacją, który jest intuicyjny i prosty w obsłudze. Trochę gorzej może być w kwestii intuicyjności dotykowego ekranu, ponieważ - co tu ukrywać -do tego typu urządzeń trzeba się po prostu zaprzyjaźnić i trochę je oswoić. Szczególnie, jeśli nie jest się na bieżąco z nowościami rynku telekomunikacyjnego i komputerowego.

Skupmy się teraz na miejscach dla pasażerów. Oba dziś prezentowane Peugeoty 208 charakteryzują się bardzo wygodnymi i dość obszernymi fotelami przednimi. Ich wyprofilowanie pomaga w dalekich podróżach i na pewno nikt z zasiadających w nich nie odczuje dużego zmęczenia po kilku godzinach jazdy. Z tyłu do dyspozycji są mocno wyprofilowane kanapy, na których wygodnie może zasiąść tylko dwójka dorosłych osób. Na pewno nie zabraknie nikomu przestrzeni nad głowami jak i na nogi.

Podobnie sytuacja wygląda z bagażnikami, które niezależnie od wersji oferują 311 litrów pojemności. Sporo, zważywszy, że mamy do czynienia z autami klasy miejskiej. Niestety wadą ich są zbyt wysokie progi załadunkowe, które utrudniają zapakowanie cięższych bagaży. Jednak po zapakowaniu już bez problemu można ustawić je na całkowicie płaskiej podłodze.

Niby te same, a inne

Pod maską obu dziś prezentowanych 208 znajdują się silniki wysokoprężne o pojemności 1,6 i zbudowane w technologii Common Rail. Jednak na tym koniec podobieństw, ponieważ 3-drzwiowa odmiana Peugeota dysponuje mocą 92KM natomiast 5-drzwiowa do dyspozycji ma o 23 KM więcej. Minimalnie przekłada się to na osiągi poszczególnych aut. I tak słabsza jednostka pozwala na rozpędzenie małego autka do pierwszych 100km/h w 10,4 sekund, natomiast mocniejszej odmianie równe 9,7 sekund. A więc różnica jest minimalna Podobnie sytuacja wygląda z prędkościami maksymalnymi, które różnią się od siebie zaledwie o 5 km/h. W rzeczywistości na pewno nie będzie to odczuwalne.

Napędy w obu autach przekazywane są na przednie koła za pomocą manualnych skrzyń biegów. Jednak różni je liczba przełożeń, ponieważ słabsza jednostka posiada ich tylko 5, zaś 115-konny silnik o jedno więcej. I jest to dużo lepsze rozwiązanie, choćby ze względu na mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom hałasu we wnętrzu podczas podróżowania autostradami.

Elastyczność w obu autach jest dość podobna, ponieważ kierowcy mają do dyspozycji odpowiednio 230 i 270 Nm momentu obrotowego. Dzięki tym wartościom maleńkie Peugeoty dość żwawo przyśpieszają.

Zawieszenia to typowe "francuzy", czyli mimo sportowych i agresywnych sylwetek, auta prowadzą się miękko i komfortowo, a nierówności pokonywane są niczym poduszkowcami. Jednak jeśli kierowca przesadzi z agresywną jazdą, momentalnie do akcji wkroczy elektroniczna pomoc.

Oszczędnie

Największymi atutami obu jednostek paliwowych jest ich spalanie. Niezależnie od miejsca użytkowania Peugeoty 208 zawsze zużywają niewielką ilość oleju napędowego. W mieście spalanie wynosi odpowiednio 4,7 l (115KM) i 4,8 l(92KM). Jeszcze lepiej jest w trasie, gdzie zużycie potrafi spaść nawet do 4 litrów ropy!!! Podczas testów, obu modeli średnie spalanie wyniosło około 4,3 litrów na każde 100 kilometrów. Naprawdę rewelacyjne wyniki, osiągnięciu których na pewno pomagają systemy Start&Stop.

Dla młodych

Najnowsze wcielenie Peugeota 208 można śmiało określić jako samochód dla młodszego pokolenia. Powodów jest kilka, na przykład fakt zastosowania w nim bardzo dużo najnowszych technologii (choćby ekranu obsługującego urządzenia pokładowe). Dodatkowym aspektem jest agresywny i młodzieżowy design nadwozia, które jeszcze długo będzie zachwycać i wzbudzać zainteresowanie wśród potencjalnych klientów francuskiej marki.

Dane techniczne

208 3-d
Pojemność silnika 1560 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc maksymalna: 92KM (4000 obr./min)
Maks. moment obr.: 230Nm (1750 obr./min)
Typ napędu: przedni
Skrzynia biegów: 5 - biegowa, manualna
Nadwozie: 3 dr.
Długość/Szerokość/Wysokość: 3962/1739/1460 mm
Pojemność bagażnika: 311/1152 l
Masa własna: 1142 kg
Ładowność: 483 kg
Liczba miejsc siedzących: 5
Przyspieszenie (od 0 do 100km/h): 10.9 sek.
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Zużycie paliwa - cykl miejski: 4.5 l/100km (4,8 w teście)
Zużycie paliwa - cykl mieszany: 3.8 l/100km (4,0 w tescie)
Zużycie paliwa - cykl pozamiejski: 3.4 l/100km (4,3 w teście)
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Emisja CO2: 98 g/km

208 5-d
Pojemność silnika 1560 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc maksymalna: 115KM (3600 obr./min)
Maks. moment obr.: 270 Nm (1750 obr./min)
Typ napędu: przedni
Skrzynia biegów: 6 - biegowa, manualna
Nadwozie: 5 dr.
Długość/Szerokość/Wysokość: 3962/1739/1460 mm
Pojemność bagażnika: 311/1152 l
Masa własna: 1165 kg
Ładowność: 500 kg
Liczba miejsc siedzących: 5
Przyspieszenie (od 0 do 100km/h): 9.7 sek
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Zużycie paliwa - cykl miejski: 4.6 l/100km (4,7 w teście)
Zużycie paliwa - cykl mieszany: 3.8 l/100km (4,0 w tescie)
Zużycie paliwa - cykl pozamiejski: 3.4 l/100km (4,3 w teście)
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Emisja CO2: 99 g/km

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Peugeot 208 3d 1,6 e-HDI 90KM Allure

Peugeot 208 5d 1,6 e-HDI 115KM Allure

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej