Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Francuskie auta słynną od wieków z rewelacyjnego komfortu podróżowania. Przykładem może być tegoroczna nowość tego koncernu, Peugeot 5008. W artykule przedstawiam w pełni wyposażony egzemplarz z wysokoprężną jednostką o mocy 156KM.

Opis

Rodzina lwiaków
Najmłodszy z lwiaków w stu procentach przypomina całą rodzinę Peugeotów i nie ma sposobu, aby pomylić go z inną marką. Z przodu, spoglądają wyłupiaste światła osadzone wysoko na chromowanym podwyższeniu i mocno napompowana maska silnika z logiem. Całość po bliższym poznaniu sprawia wrażenie, że auto uśmiecha się do nas. Linia boczna, to typowy Van ze sporą przestrzenią pasażerską osadzoną na pięcioramiennych, siedemnastocalowych alufelgach. Tył, to olbrzymich rozmiarów szyba i klapa bagażnika otoczona stosunkowo małymi kloszami lamp o ciekawym wzorze światła. Auto, jak każdy Peugeot podoba się płci pięknej, ale nie tylko.

5+2
Wnętrze 5008 teoretycznie dysponuje siedmioma fotelami, ale sprawdźmy jak jest w praktyce. Przednie fotele są nieźle wyprofilowane, posiadają nawet lekkie trzymanie boczne, ale niestety ich siedziska są zbyt krótkie dla osób dość wysokich. Z tyłu, do dyspozycji mamy trzy niezależne miejsca, które możemy w dowolny sposób regulować. Są wystarczająco wygodne dla trójki dorosłych osób. Przestrzeni zarówno z przodu oraz w drugim rzędzie siedzeń nikomu nie zabraknie, lecz auto wyposażone jest w dodatkowe dwa miejsca, schowane na stale w podłogę. Jednym ruchem ręki w sytuacji awaryjnej, rozkładamy je, a wtedy możemy przewieść 7 osób. Musimy pamiętać, że fotele te możemy przeznaczyć tylko dla dzieci lub dla dorosłych osób, ale na bardzo krótkich dystansach. Bagażnik standardowo, przy 5-cio osobowej rodzinie, posiada aż 697 litrów i powiem szczerze jest to imponujący wynik! A jeśli nadal komuś mało, składając drugi rząd siedzeń możemy go powiększyć do 1754 litrów.
Spójrzmy teraz na niesamowitą deskę rozdzielczą. W czym jest tak niespotykana? Otóż konsola środkowa jest mocno rozbudowana i bardziej podwyższona, niż w innych modelach. Centralnie na samej górze znajduje się otwierany siedmiocalowy wyświetlacz, na którym wyświetlane są informacje z radia i nawigacji. Niżej jest centrum dowodzenia radiem i dwustrefową klimatyzacją, zaś na samym dole na sporym podwyższeniu umieszczono lewarek sześciobiegowej skrzyni biegów. Tuż za nim, na małej "półce" położony jest przycisk hamulca awaryjnego.
Zegary znajdują się w dwóch tubach, rozdzielonych wyświetlaczem komputera pokładowego, który wskazuje najpotrzebniejsze dane dla kierowcy. Czytelność zegarów można uznać za bardzo dobrą, a białe podświetlenie wzmacnia ich czytelność. Mój egzemplarz wyposażony został w system zwany Head-Up Display, który charakteryzuje się przezroczystym ekranem z panelem sterującym gdzie wyświetlana jest prędkość oraz dodatkowe informacje niezbędne w czasie podróży. System ten stosowany jest w samolotach odrzutowych i bojowych.
A teraz pora wymienić kilka gadżetów znajdujących się we wnętrzu Peugeota 5008. Po pierwsze, jest nim panoramiczny dach, rozciągający się od przednich słupków aż do połowy tylnych drzwi. Po drugie pakiet VIDEO, który składa się z dwóch ekranów 7-calowych (800x480) umieszczonych w zagłówkach przednich foteli, dwóch par słuchawek bezprzewodowych oraz zestawu gniazd do podłączenia sprzętu przenośnego w konsoli centralnej. Oba udogodnienia, bardzo korzystnie wpływają na dalekie podróże, szczególnie z małymi dziećmi na tylnych fotelach.
O jakości wnętrza można mówić tylko w samych superlatywach. Skórzana tapicerka jest miła w dotyku i mimo ponad 20-sto tysięcznego przebiegu, nie widać oznak jej zniszczenia. Podobnie jest z plastikami, które solidnie spasowane, nie budzą moich zastrzeżeń.

Diesel to najlepszy wybór
Pod maską vana Peugeota, znajduje się wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności dwóch litrów i mocy 156KM. Silnik ten, szczyci się bardzo wysoką kulturą pracy, którą zapewnia technologia Common Rail, dzięki której do naszych uszu dobiega bardzo miły dźwięk. Prawie 160 konny silnik mimo, sporych gabarytów auta, zapewnia niezłe osiągi. Pierwszą setkę osiągamy po 10 sekundach i maksymalnie według producenta możemy go rozpędzić do 190km/h. Jak na rodzinnego vana wynik jest w zupełności wystarczający.
Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów, która posiada stosunkowo krótkie przełożenia, które powodują, że musimy dosyć często sięgać do jej lewarka.
Elastyczność stoi na wysokim poziomie, a zawdzięczamy to 340 Nm momentu obrotowemu, ale tylko podczas jego dostępności przy 2000 obr./min. Wtedy auto niemalże katapultuje, niestety poniżej tej wartości samochód niezbyt ochoczo reaguje na pedał gazu.
Układ kierowniczy idealnie został dobrany do charakteru auta. Płynnie i bez sprzeciwów wykonuje wszystkie polecenia jakie zostaną mu wydane przez kierowcę. Bez chwili zająknięcia 5008 na polecenie skręca w odpowiednią stronę. Brawa dla francuskiej marki.
Podobnie jest zawieszeniem, które nastawione jest na komfortowe i wygodne podróżowanie. W tym aucie nikt nie ma prawa narzekać na jakiś dyskomfort. Peugeot 5008 niczym poduszkowiec wybiera wszystkie nierówności a w dodatku bezpiecznie pokonuje nawet ostre zakręty.
Na koniec pora wspomnieć o atucie prezentowanej jednostki. Jest nią oczywiście oszczędność, którą docenimy na dalekich trasach. Na pełnym 60-cio litrowym baku, bez problemu możemy przejechać około 900 kilometrów. Zawdzięczamy to średniemu zużyciu oleju napędowego w granicach 6,7 litrów. W mieście minimalnie wzrasta do wartości 8 litrów, zaś na trasie możemy uzyskać nawet 5,5 litra!

Rodzinny van
Peugeot 5008 jest pełnowartościowym vanem, który bez większych trudów może pomieścić cała naszą rodzinę oraz bagaże. Auto dysponuje bardzo oszczędnym i dynamicznym silnikiem. Aby stać się posiadaczem tego modelu w wersji Premium musimy posiadać około 99 tysięcy złotych, zaś tak doposażona odmiana jest wydatkiem rzędu 135 130 złotych. W zamian dostajemy w pełni wyposażony samochód, który mogę polecić wszystkim rodzinom. Nie wierzycie? Sprawdźcie sami w salonie Peugeota!

Plusy
Komfortowe i wygodne wnętrze
Ciekawa stylistyka wewnątrz i zewnątrz
Dynamiczny i oszczędny silnik
Bogate wyposażenie

Minusy
Zbyt krótkie siedziska z przodu
Mało przestrzeni w trzecim rzędzie miejsc

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1997 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 156 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 340 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,0 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 7,6/4,9/5,9 (8,0/5,5/6,7 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 895 kilometrów
Wymiary: 4529/1837/1639 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1593 kg
Ładowność: 717 kg
Pojemność bagażnika: 679/(1754) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/7

Wyposażenie: wersja Premium

dodatkowe wyposażenie: lakier metalik (+ 1 800zł), Asystent parkowania: czujniki parkowania z przodu i z tyłu z funkcją pomiaru dostępnego miejsca do parkowania równoległego oraz wizualizacją - wymusza spryskiwacze reflektorów (+ 2 800zł), boczne szyby klejone i przyciemniane, przyciemniana tylna szyba (+ 1 950zł), dach panoramiczny (+ 1 750zł), felgi aluminiowe 17 calowe (+ 1 000zł), Head-Up Display: przezroczysty ekran z panelem sterującym (+ 1 500zł), Pakiet Lusterka (lusterka boczne składane elektrycznie i oświetlenie boków umieszczone na obudowie lusterek, lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne) (+ 2 700zł), Pakiet SKÓRZANY (7-miejsc): tapicerka skórzana, dywaniki, podgrzewane fotele przednie, regulacja lędźwiowa fotela kierowcy, rolety przeciwsłoneczne dla 2-rzędu siedzeń (+ 7 850zł), Pakiet VIDEO - dwa ekrany wideo 7-calowe (800x480) w zagłówkach przednich foteli z regulacją nachylenia, 2 pary słuchawek bezprzewodowych, zestaw gniazd do podłączenia sprzętu przenośnego w konsoli centralnej, fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego (+ 4 000 zł), podgrzewane fotele kierowcy i pasażera (+ 650zł), rolety przeciwsłoneczne na szybach rzędu 2 (+ 950zł), system Hi-Fi JBL (+ 1 900zł), WIP COM 3D - nawigacja satelitarna kolorowa z telefonem (menu w języku polskim) (+ 8 000zł)

Cena: 98 280 zł (wersja Premium) 135 130 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej