Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Klasa kompaktowych samochodów jest jedną z najpopularniejszych w naszym kraju. Dlatego właśnie, prawie każda marka, posiada w swojej ofercie auto tego typu. Nie inaczej jest z francuskim Peugeotem, który oferuje nam najnowszy model noszący nazwę 308. Właśnie ten samochód z silnikiem wysokoprężnym, o mocy 110KM i pojemności 1560ccm, miałem okazję przetestować.

Opis

Typowy Lwiak
Peugeot 308 z wyglądu nawiązuje do innych modeli tej marki. Przód to typowa stylistyka francuskiego koncernu z pod znaku "lwa". Wyłupiaste światła układają się w zadowolony "pyszczek", który powoduje samoistne pojawienie się uśmiechu, na naszych twarzach. Linia boczna, to typowy przedstawiciel auta kompaktowego, zaś tył to ostoja spokoju, która najbardziej przypomina swojego poprzednika, czyli 307-kę.

Komfortowo
Wnętrze 308-ki wykonano z dobrej jakości plastików, o miłej w dotyku fakturze. Szkoda tylko, że kolorystyka jest szara i ponura. Podobnie jest z materiałami, którymi zostały pokryte siedzenia. Są solidne i łatwe w utrzymaniu czystości. Po prostu tak jak powinno być.
Przednie fotele są wyprofilowane na styl siedzeń sportowych. Dlaltego, pewnie trzymają nasze ciało podczas jazdy krętymi drogami. Zapewniają wysoki komfort, jak na auto francuskie przystało. Podobnie jest na tylnej kanapie, na którą wygodnie mogą usiąść dwie dorosłe osoby, o niezbyt wysokim wzroście. Powód jest prosty... może zabraknąć miejsca na nogi, jeśli przed nami zasiądzie jakiś "dryblas".
Niestety z zapakowaniem większej ilości bagaży możemy mieć problem. Do dyspozycji mamy tylko 348 litrów przestrzeni bagażowej. Całe szczęście, że jest ona całkowicie płaska i nie musimy zbyt wysoko podnosić naszych walizek, aby je włożyć.
Przyjrzyjmy się teraz konsoli środkowej. Pochylono ją ku dołowi, więc wszystko co najpotrzebniejsze znajduje się pod naszą ręką. Jest prosta i stosunkowo intuicyjna w obsłudze. Nie inaczej jest z zegarami, które są przejrzyste, czytelne i miło dla oka podświetlone na pomarańczowy kolor, a dzięki białym cyferblatom nawiązują do samochodu sportowego.
Ogólnie rzecz ujmując, wnętrze najnowszego Peugeota 308 jest komfortowe i przyjazne dla osób podróżującym nim. Jedyną poważniejszą wadą, jest mała pojemność bagażnika.

Oszczędnie
Gdy zajrzyjmy pod maskę naszej 308-ki, zobaczymy wysokoprężną jednostkę, napędową o pojemności 1560ccm. Silnik zbudowany jest w technologii Common Rail i osiąga równe 109KM, 240Nm momentu obrotowego. Takie parametry, pozwalają ważący 1260 kg samochód, rozpędzić do pierwszej setki w 11.2 sekundy, lecz na tym nie koniec i 308-ka dalej ochoczo rwie do przodu, uzyskując prędkość maksymalną wynoszącą 190km/h. Elastyczność, dzięki sporemu momentowi obrotowemu, stoi na dobrym poziomie i nie mam żadnych zastrzeżeń. Samochód czule reaguje na każde wciśnięcie pedału gazu, niezależnie z jaką prędkością podróżujemy. Jednostka napędowa współpracuje z pięciobiegową manualną skrzynią o krótkich skokach, ale musimy zapomnieć o szybszej zmianie biegów! Tutaj każde przełożenie powinniśmy w miarę powoli i pewnie pokierować na swoje miejsce. Przy szybszej próbie zmianie biegów, możemy usłyszeć stosunkowo głośne zgrzytnięcie. No cóż, nie mamy do czynienia ze sportowym autem, tylko z rodzinnym kompaktem.
Zawieszenie zestrojono nie jak przystało na Francuza, miękko, ale stosunkowo twardo, co zapewnia komfort podróżowania dla wszystkich pasażerów. Tak dobrane zawieszenie powoduje, że 308-ka pewnie prowadzi się w każdych warunkach, nawet podczas szybszej jazdy po zakrętach. Podobnie jest z układem kierowniczym, który pracuje bez większych zarzutów. Można się pokusić o stwierdzenie, że jest niemal idealnie dobrane do możliwości samochodu.
Na koniec pora wspomnieć o spalaniu testowanego dziś Peugeota 308, wyposażonego w silnik wysokoprężny 1.6 HDi. W mieście spalanie oscyluje w granicach 6.3 litra, zaś na trasie potrafi spaść nawet do 4.8 litra na każde 100 kilometrów. Podczas całego testu 308-ka potrzebowała zaledwie 5.7 litra oleju napędowego. Przy pełnym 60 litrowym baku, pozwoli nam na przejechanie około 1053 kilometrów bez zatrzymywania się na stacji. Rewelacyjny wynik!!

Piękny, solidny samochód
Testowany dziś Peugeot 308 to wydatek rzędu 86.700zł, za wersję Premium z dodatkowym wyposażeniem. W zamian dostajemy komfortowy samochód z rewelacyjnie oszczędnym silnikiem dieslowskim, sprawdzającym się w dalekich podróżach. Oprócz tego jest to samochód dla osób ceniących stylistykę zewnętrzną. A w tej kwestii 308-ka powinna znaleźć się na pierwszym miejscu wśród swoich konkurentów pochodzących z klasy aut kompaktowych. Wybór i tak pozostawiam Państwu.

Plusy
+ Oszczędny silnik
+ Dobra jakość plastików
+ Zestrojenie zawieszenia

Minusy
- Mały bagażnik

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1560ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 110KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 240Nm przy 1750obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11.2sek.
Vmaks: 190km/h
Zużycie paliwa: 6.1/4.3/4.9 [6.3/4.8/5.7 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 1053 kilometrów
Wymiary: 4211/1746/1514 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1260kg
Ładowność: 603kg
Pojemność bagażnika: 348/[1201] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja Premium

Cena: 77.800zł. [wersja Premium] 86.700zł.[wersja testowana]

AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej