Nie od dzisiaj wiadomo, że Peugeot projektuje i produkuje bardzo ciekawe auta. Ich linia nadwozia jest na tyle ponętna, że nawet z nadwoziem typu kombi pokrytym perłowym lakierem Biały Nacre nie wygląda nudnie.
Postawiony na 18-calowych felgach peugeot wygląda zdecydowanie lepiej. Niski profil opony pasuje do lekko sportowo poprowadzonej linii tego kombi, a powiewu świeżości i nowoczesności w przednim pasie wprowadzają przednie reflektory, które zostały w pełni wykonane w technologii LED. Trzeba powiedzieć, że gdyby nie duże felgi, przyciemniane tylne szyby i reflektory w technologii LED oraz perłowy lakier, Peugeot 308 wyglądałby jak auto przedstawiciela handlowego. Tym czasem jest to pakowne i wygodne rodzinne kombi.
Dokładnie, rodzinne kombi, które we wnętrzu zaskakuje designem i ilością miejsca. Pierwszym zaskoczeniem jest mała, wielofunkcyjna kierownica ze spłaszczonym wieńcem w dolnej części, która rewelacyjnie leży w dłoniach. Zegary wyglądają nowocześnie, a zaskoczeniem dla osób, które po raz pierwszy prowadzą 308-kę będzie odwrócony obrotomierz.
Do gustu przypadnie z pewnością lekkość wnętrza, precyzyjne spasowanie i wysoka jakość plastików, które stanowią większą cześć materiałów. Gdzie niegdzie zostały one przełamane stalowymi wstawkami rozdzierając czerń do spółki z panoramicznym dachem. Główną rolę we wnętrzu odgrywa dotykowy wyświetlacz umieszczony w centralnej części kokpitu w rozmiarze 9,7 cala. W nim ukryto cały system zarządzania jaki znalazł się na wyposażeniu 308-ki w wersji Allure. Niestety także układ sterowania nawiewem i temperaturą. Jest to problematyczne podczas jazdy i zajmuje trochę czasu.
Zdecydowanie łatwiej i szybciej jest zająć miejsce we wnętrzu 308-ki. Wygodne i przestronne fotele charakteryzuje długie siedzisko, dobre trzymanie boczne i komfortowe podparcie. Fotel niemalże otacza nas zaraz po zajęciu miejsca. Tylna kanapa pomieści 3-ech pasażerów, ale naprawdę wygodnie podróżować będzie dwóch. Co ważne duża ilość miejsca nad głowami i na nogi pozwala na posadzenie w drugim rzędzie także wysokich osób. Bagaż ze spokojem spakujemy do przestronnego kufra. Klapa bagażnika skrywa 556-litrową przestrzeń załadunkową, z małymi kieszonkami po bokach na początku i równymi ścianami w dalszej części. W razie potrzeby możemy powiększyć przestrzeń do 1371 litrów, wystarczy tylko położyć oparcia tylnej kanapy.
Pod maską znalazł się silnik, którego pojemność jest jedną z najmniejszych w swojej klasie. Jest to 3-cylindrowa benzyna, 1.2 PureTech, a jej moc to 130 KM! I bez obaw. Rewelacyjnie daje sobie radę z rodzinnym kombi Peugeota.
Jak to się przekłada na osiągi i spalanie? Peugeot 308 SW rozwija setkę w 9,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 206 km/h. Przyznać trzeba, że te cyfry prezentują się całkiem przyzwoicie. Tak jak wyniki spalania, które w mieście oscyluje w granicy 8-litrów, natomiast w trasie potrafi zejść do 6,3 litra. To całkiem niezły wynik jak na rodzinne kombi, z małym 3-cylindrowym silnikiem i automatyczną przekładnią. Do niej również nie można mieć zastrzeżeń. Bardzo dobrze radzi sobie z dobieraniem przełożeń, a czas reakcji nie wzbudza w nas nerwowości.
Zawieszenie mogłoby być trochę bardziej miękkie. 308-ka dość twardo zbiera nierówności co wpływa na komfort jazdy. Za to układ kierowniczy działa bez najmniejszych zastrzeżeń. Wspomniana na początku mała kierownica jeszcze motywuje nas do szybkiego pokonywania zakrętów. Dobre wyciszenie wnętrza podnosi jakość podróży. Wtedy jest czas na napawanie się czystym dźwiękiem muzyki płynącym z głośników marki DENON, lub po wciśnięciu przycisku sport, możemy cieszyć się cyfrowym dźwiękiem sportowej pracy małego silnika.
Peugeota 308 SW możemy kupić w 5-wersjach wyposażenia – Access, Active, Business Line, Allure i GT. Podstawowa wersja Access otwiera cennik kwotą 73 000 zł, natomiast najdroższa to wersja GT dostępna od 122 600 zł. Testowany Peugeot 308 SW to wersja wyposażenia Allure, która w podstawie kosztuje 85 800 zł. Wersja Allure sama w sobie jest bogato wyposażona, ale ten model został rozbudowany o kilka ciekawych dodatków. Jednym z nich są poprawiające wygląd 308-ki aluminiowego felgi w rozmiarze 18-cali o nazwie Black Saphire.
Kolejne rzecz to perłowy lakier Biały Nacre, panoramiczny dach, przyciemniane tylne szyby, system Hi-Fi Denon ora nawigacja satelitarna Peugeot Connect Nav. Te wszystkie wymienione wydatki plus silnik z mocą 130 KM i automatyczną skrzynią biegów oraz kilka innych dodatków typu bezkluczykowy dostęp, kamera cofania, reflektory Full LED Technology, podbijają cenę o kwotę 31 800 zł. 117 600 zł to konkretna sumka za Peugeota 308 SW. Patrząc na konkurencję i cennik trzeba przyznać, że Peugeot plasuje się w tej górnej granicy. Prawie 120 tys. zł za francuza w kombi z 3-cylindrowym silnikiem o pojemności 1.2 litra wydaje się być lekką przesadą pomimo bogatego wyposażenia, w miarę oszczędnego silnika i ciekawego wnętrza.
Dane techniczne
DANE TECHNICZNE: TEST - Peugeot 308 SW Allure+ 1.2 130 KM PureTech EAT6 |
|
SILNIK |
turbo benzyna R3, 12V |
POJEMNOŚĆ |
1199 ccm |
MOC |
130 KM przy 5500 rpm |
MAKS. MOMENT OBR. |
230 Nm przy 1750 rpm |
SKRZYNIA BIEGÓW |
Automatyczna, 6-biegowa |
NAPĘD |
na przód |
0-100 km/h (sek.) |
9,5 |
Vmax |
206 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA (l/100km)(miasto/trasa/średnie) wg wskazań producenta |
5,8/4,2/4,7 |
ZUŻYCIE PALIWA (l/100km) z testu |
7,2 (średnie z testu) |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA |
53 litry |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.)(mm) |
4585/1804/1461 |
WAGA (kg) |
1275 kg |
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA |
556/1371 l |
LICZBA DRZWI/LICZBA MIEJSC |
5/5 |
OPONY |
225/40 R18 |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ |
73 000 PLN |
CENA WERSJI TESTOWANEJ |
117 600 PLN |