Z okazji marcowej wystawy moto w Genewie przed szeroką publicznością zaprezentuje się terenowy model Peugeot 4008. Na interesującym nas najbardziej rynku europejskim nowy SUV francuskiej marki będzie dostępny wyłącznie w odmianie 4x4.
Wraz z nowym modelem SUV z napędem 4x4 Peugeot uzupełnia swoją ofertę pojazdów dostosowanych do potrzeb klientów zainteresowanych pojazdami użytkowo-terenowymi. 4008 będzie kierowany zarówno do klientów już posiadających samochód terenowy, jak i tych, którzy poszukują alternatywy dla sedana lub minivana w postaci samochodu bardziej ''rekreacyjnego'', dającego większą przyjemność z jazdy.
W Europie model ten przeznaczony będzie przede wszystkim dla osób, które cenią sobie solidną, dynamiczną sylwetkę oraz wymiary gwarantujące funkcjonalność, a którym jednocześnie zależy na niskim zużyciu paliwa.
Uzupełniając gamę modeli 4007 i 3008 (w tym jego najnowszej odmiany - HYbrid4), 4008 odpowiada na oczekiwania różnych rynków, które łączy silny wzrost w segmencie kompaktowych SUV-ów.
Kabina pasażerska
Eleganckie wnętrze pojazdu zwraca uwagę dzięki wysokiej jakości materiałom o delikatnej fakturze, które pokrywają między innymi deskę rozdzielczą i obudowę zestawu wskaźników. Dopełnieniem jest lakierowany na czarno panel konsoli środkowej.
Panoramiczny, szklany dach w ciągu dnia zapewnia jasne, naturalne światło we wnętrzu oraz poczucie przestrzeni, natomiast po zapadnięciu zmroku oferuje pasażerom dyskretne oświetlenie dzięki zamontowanym po bokach diodowym lampom w kolorze bursztynowym.
Na tablicy przyrządów, podświetlonej zarówno w dzień, jak i w nocy, zwracają uwagę głęboko osadzone okrągłe zegary o dynamicznym wyprofilowaniu, umożliwiające łatwe odczytywanie informacji. Zamieszczono tu również wielofunkcyjny wyświetlacz (bursztynowy lub kolorowy), w zależności od poziomu wyposażenia.
Na pokrytym miękkim tworzywem lub skórą kole kierownicy znajdują się przyciski zdalnego sterowania systemem audio, tempomatem oraz zestawem głośnomówiącym Bluetooth.
Osiągi 4008, a w szczególności jego właściwości jezdne oraz wyposażenie takie jak system otwierania i rozruchu bez kluczyka, 18-calowe aluminiowe felgi, system nawigacji z ekranem dotykowym czy kamera cofania, są odzwierciedleniem nowoczesnej i wyrazistej wizji samochodu terenowego.
Długość płyty podłogowej 4008, wywodzącej się z modelu 4007, została zredukowana poprzez skrócenie zwisów przedniego i tylnego (w sumie -30 cm). Zdecydowano jednak o zachowaniu dużego rozstawu osi (2,67 m) oraz kół (przód: 1,545 m, tył: 1,540 m), by zapewnić przestronność zarówno z przodu, jak i na tylnych siedzeniach, a także optymalną pojemność bagażnika (416 dm3 według normy VDA 210 z kołem zapasowym oraz do 442 dm3 z zestawem naprawczym).
Powyższe cechy, jak i zewnętrzne wymiary nadwozia: długość 4,34 m, szerokość 1,80 m i wysokość 1,63 m, czynią model 4008 wyjątkowo wszechstronnym. Jego zwarta budowa, będąca gwarancją zwrotności oraz najlepsza w segmencie przestronność przedziału pasażerskiego czynią z niego pojazd przystosowany do codziennego użytku, zarówno w mieście, jak i na bezdrożach, na przykład podczas wakacyjnych wyjazdów z rodziną.
Napęd 4x4 na życzenie
W wersji ze sterowanym elektronicznie napędem na 4 koła kierowca może wybrać jeden z trzech trybów:
- napęd na dwa koła (2WD), służący do jazdy po suchym asfalcie, gdy nie ma niebezpieczeństwa utraty przyczepności. W tym przypadku napęd przekazywany jest wyłącznie na koła przedniej osi, co wpływa na obniżenie zużycia paliwa;
- napęd na cztery koła (4WD) jest standardowym trybem pracy pojazdu. Rozdział momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą. Gwarantuje to optymalną przyczepność bez względu na warunki drogowe. Przykładowo, podczas jazdy po suchym asfalcie ze stałą prędkością 80 km/h, na przednie koła przekazywane jest 85% siły napędowej. Napęd tylnych kół będzie częściej wykorzystywany podczas gwałtownego przyspieszania lub podczas jazdy po śliskiej nawierzchni;
- blokada napędu na 4 koła (Lock) powinna być używana w warunkach ograniczonej przyczepności. W tym trybie napęd na cztery koła jest stały, przy czym w porównaniu z trybem 4WD większy moment dostarczany jest na koła tylne. Takie rozwiązanie sprawdza się w szczególności podczas jazdy z niewielką prędkością na koła tylne przekazywane jest wtedy 50% więcej momentu obrotowego (a maksymalnie nawet 82%) niż w przypadku automatycznego trybu 4WD.
Źródło: Peugeot