Concept BB1, pokazany po raz pierwszy na 63. Salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie, urzeczywistnia tę postawę przekraczając granice między kategoriami, oferując ciągle nową przyjemność z jazdy, wyrazistość stylu, sylwetkę. Założeniem modelu BB1 było sprostanie wszystkim sytuacjom, które mogą mieć miejsce w życiu codziennym w mieście oraz zaproponowanie maksymalnych możliwości przystosowania się, zwartej sylwetki, żywotności oraz zwrotności (promień skrętu 3,50 m). Aby to osiągnąć, ekipy Peugeot podjęły poważne wyzwanie, nigdy nie brane do tej pory pod uwagę w historii motoryzacji: umieszczenie czterech osób na długości 2,50 m. Ta rekordowa przestrzeń ma potencjalnie bardzo dużą pojemność załadowczą, natomiast zwarta ''wszędobylska'' sylwetka pojazdu, pozwala na zaparkowanie na każdym najmniejszym miejscu parkingowym, nawet prostopadle do chodnika. Aby odpowiedzieć na takie wyzwania, organizacja kabiny pasażerskiej pod względem ergonomii, jest inspirowana światem motocykli: kierowca kieruje pojazdem przyjmując zupełnie nową pozycję, bardziej pionową, co jest możliwe dzięki zrezygnowaniu z zestawu pedałów w podłodze. Pasażer z tyłu zajmuje miejsce bezpośrednio za kierowcą. Po prawej, pasażer z przodu i tyłu przyjmują podobne pozycje. To właśnie dzięki takiej oryginalnej konfiguracji model BB1 pozwala na ''oszczędną architekturę''. Wsiadanie pasażerów jest ułatwione dzięki odwrotnemu otwieraniu drzwi, zaś bagażnik jest dostępny przez tylną pokrywę i przestrzeń hobby. Wnętrze można przekształcać w zależności od potrzeb, oferując przestrzeń załadowczą od 160 litrów (z czterema pasażerami) do 855 litrów (z jedną osobą na pokładzie). Styl pojazdu podkreśla wewnętrzną przestrzeń i ergonomię prowadzenia. Z liniami skierowanymi ku przodowi, pozostawiając dużą ilość miejsca przeszklonym powierzchniom, żłobionymi drzwiami (dla systemu wentylacji kabiny) oraz mocno zarysowanymi nadkolami, pojazd prezentuje również, poprzez zewnętrzny styl, ideę ''zerwania'' ze znanym do tej pory światem samochodów. Solidny i bezpieczny, cały samochód został potraktowany w szczególny sposób, jeśli chodzi o jakość i technologię, tak, jak na przykład przednie światła w technologii ''full LED'', wyposażone na zewnętrznych krawędziach w kamery wsteczne. Dach posiada podwójne przetłoczenie, które, podobnie jak w modelu RCZ, przyczynia się do zwiększenia tylnej przestrzeni pojazdu. Oprócz otwarcia na zewnętrzny świat dzięki szerokim, przeszklonym powierzchniom, model BB1 maksymalnie wykorzystuje interaktywność. Kolorowy ekran i system audio samochodu pełnią funkcję urządzenia typu "smartphone" i łączą w sobie: telefon, nawigację, dostęp do Internetu, radio, MP3… wystarczy podłączyć aparat do gniazda USB, a nawet - w razie potrzeby - do gniazda 12 V. Uniwersalny i intuicyjny system pozwala również modelowi BB1 na skupienie się na rzeczach najważniejszych, unikając zbędnego wyposażenia, co umożliwia zmniejszenie ciężaru. Usunięcie lusterek wstecznych i zastąpienie ich kamerami wstecznymi pozwala zoptymalizować szerokość pojazdu i ulepszyć jego aerodynamikę, wpływając na klimat wnętrza w stylu high-tech. Model BB1 jest innowacyjny także dzięki swojemu napędowi elektrycznemu. Ten model koncepcyjny jest wyposażony w zespół tylnych kół napędowych, opracowany wspólnie z firmą Michelin. To oryginalne rozwiązanie pozwala maksymalnie zwiększyć przestrzeń w kabinie pojazdu. Wzorując się na konstrukcji czterokołowców, moc całkowita nie przekracza 15 kW (20 KM) to jest 7,5 kW na silnik. Moc ta jest optymalna uwzględniając ciężar pojazdu i jego miejski charakter. Jego parametry dają mu pierwszorzędne przyspieszenie przy ruszaniu (0 do 30 km/h w 2,8 s) oraz dobry poziom przyspieszenia na wyższych prędkościach (30 do 60 km/h w 4 s), zapewniając przyjemność i bezpieczeństwo prowadzenia tak drogie Marce. Baterie litowo-jonowe zapewniają natychmiast dostępną moc. Umożliwiają autonomiczną jazdę do 120 km. Każdy z dwóch zestawów baterii dostarczający energię do odpowiedniego silnika, został umieszczony pod zespołami siedzeń prawego i lewego, co nie zmniejsza przestronności wnętrza i pojemności przestrzeni bagażowej. Dodatkowo, takie usytuowanie między osiami kół przednich i tylnych jest korzystne z punktu widzenia wyważenia masy samochodu, zapewniając większą stabilność, zwłaszcza podczas hamowania. Inżynierowie Marki posunęli się jeszcze dalej i na nowo zaprojektowali koncepcję pojazdu. Model BB1 jest więc oparty na podwoziu rurowym, zrealizowanym we współpracy z Peugeot Motocycles. Zawiera cały zespół zawieszenia pojazdu, elektryczny układ kierowniczy, układ jezdny (podwójne wahacze z przodu i z tyłu), itd., aby zapewnić pojazdowi zachowanie na drodze dostosowane do jego osiągów i miejskiego charakteru oraz przyjemność z jazdy i aktywne bezpieczeństwo godne marki Peugeot. Nadwozie składa się z lekkiej kapsuły wykonanej z włókna węglowego, zaprojektowanej w taki sposób, aby zapewnić szczelność kabiny, co otwiera nowe perspektywy dla indywidualizacji, a nawet różnorodnych sylwetek. Wreszcie, masa pojazdu nie przekracza 600 kg wraz z bateriami, co wynika z zastosowania jedynie niezbędnych podzespołów mechanicznych i pozwala na znaczne ograniczenie jego masy. Dzięki napędowi elektrycznemu, model BB1 jest pojazdem z definicji ekologicznym, ponieważ nie emituje żadnego hałasu, a zwłaszcza żadnych spalin, nie będąc zasilany paliwami kopalnymi. Odpowiedzialność ekologiczna nie ogranicza się jedynie do jazdy. W rzeczywistości, podczas zatrzymania, dzięki obecności paneli fotowoltaicznych na dachu pojazdu, wentylacja kabiny działa w sposób ciągły, jeśli tylko jest dostęp do światła. Umożliwia to dwa tryby działania: wentylację wstępną wnętrza oraz, dzięki zastosowaniu wysokiej jakości filtrów i aktywnego węgla, wychwytywanie szkodliwych cząstek i bardzo drobnych pyłów (rzędu μm). Panele fotowoltaiczne w modelu BB1 wykorzystują technologię nowej generacji, opracowaną we współpracy z Fundacją Ocean Vital. Bardzo elastyczne (co pozwala na ich zamocowanie na tak skomplikowanych powierzchniach, jak podwójnie przetłoczony dach modelu BB1), mają wysoką wydajność w odzyskiwaniu energii, rzędu 16 % (wartości netto w porównaniu do aktualnych systemów) umożliwiając zasilanie niektórych urządzeń samochodowych. Fundacja Ocean Vital, założona przez francuskiego żeglarza Raphaëla Dinelli, zajmuje się rozwojem nowych, czystych technologii, których celem jest ochrona naturalnych zasobów przyrody i środowiska. W ramach projektu BB1, Peugeot i Ocean Vital podpisały porozumienie dotyczące wspierania badań i rozwoju nowych technologii w zakresie energii odnawialnej oraz zachęcając do ciągłości badań i rozwoju "zielonej ekonomii" we Francji.
|